"A világon azért vagyunk, hogy valahol otthon legyünk benne" -- Tamási Áron

Déli Nap Krónika

"Az ember hasonlóvá válik ahhoz, mint amiben gyönyörködik."
--Platón--

"Minden jó helyen és minden ember szívében megleled Istent."
--Seneca--

"A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét."
-- Leonardo da Vinci --

Zenei stílusok, műfajok világa, Pop-Rock - Lantos Laura

2022.07.28 14:21

 

Zenei stílusok, műfajok világa, pop-rock.

A zene mindennapi életünkre talán a legnagyobb hatást gyakorolja, szinte mindenki szeret valamilyen zenét, mindenkinek van kedvenc műfaja. A zene egy művészi kifejezési forma, a hangok időbeli váltakozásának tudatosan előállított sorrendje, mely nem utasít konkrét cselekvésre, viszont érzelmeket és gondolatokat ébreszt. A zene a befogadásal válik hangok sorozatából muzsikává. E képződmények hatása az emberi pszichére hozza létre a zenei élményt.
 
 
           --- Zenei Stílusok ABC - Kötete ---         
              - 80. Népszerű Zenei Stílus -            
 
                  80. Zenei Stilus - ABC                    
1.  Acid--Rock    
2. Acid--Trance    
3. Alternative--Metal    
4. Alternative--Rock    
5. Ambient    
6. Arabic Music    
7. Bachata    
8. Beat    
9. Black--Metal    
10. Blues    
11. Blues--Rock    
12. Boggie--Woggie    
13. Breakbeat    
14. Breakcore    
15. Brit--Pop    
16. Cha-Cha-Cha    
17. Chill--Out    
18. Classical Music    
19. Country    
20. Dance    
21. Dance--Pop    
22. Dancehall    
23. Death--Metal    
24. Disco Music    
25. Electronic Music    
26. Emo    
27. Estrada Music    
28. Euro--Dance    
29. Euro--Disco    
30. Euro-Pop    
31. Fado    
32. Flamenco    
33. Folk    
34. Folk--Rock    
35. Funky    
36. Goa--Trance    
37. Gospel    
38. Georgián    
39. Hard--Rock    
40. Heavy--Metal    
41. Hiphop    
42. House    
43. Jazz    
44. Jungle    
45. Indian Music    
46. Italo--Disco    
47. Latin--music    
48. Mambo    
49. Merengue    
50. Metalcore    
51. New-Age    
52. New--Wave    
53. Opera    
54. Operett    
55. Pop    
56. Punk    
57. Progressive--Rock    
58. Psychedelic--Pop    
59. Psychedelic--Rock    
60. Rap    
61. Rave    
62. Reggae    
63. Renaissance Music    
64. Rock    
65. Rock and Roll    
66. Rockabilly    
67. Rhythm and Blues    
68. Rumba    
69. Salsa    
70. Ska    
71. Synthy--Pop    
72. Soul    
73. Swing    
74. Samba    
75. Tango    
76. Techno    
77. Trance    
78. Trash--Metal    
79. Underground    
80. World Music    
                          
 
           --- Zenei Stílusok ABC - Kötete ---         
              - 80. Népszerű Zenei Stílus -            
 
1.  - Acid Rock

Az Acid Rock a pszichedelikus rock leghangosabb, legvadabb ága az 1960-as években, a flower-power időszakában vált népszerűvé. Jellemzője a kábítószer (LSD) hatására létrejött különös dalok, hosszú, torzított gitár szólókkal, például: -Steppenwolf, -Grateful Dead, -Jefferson Airplane. Az elektronikus zene hangzás eszközeivel és a stroboszkóp lámpák villódzó fényeivel a "belső utazás" kísérő zenéje. Az érzék tompítóan nagy hangerőt olykor és gyakran, furcsa, lenyűgöző hangzások tarkítják. Ez a viszonylag rövid életű zenei stílus irányzat később beolvadt a heavy metál-ba.

2.  - Acid Trance

Az Acid Trance egy popzenei stílus. Meglehetősen hibrid, technikai, tipikus underground irányzat. Szülőhelye: London, így nevezik még: London acid trance-nak, vagy: London acid techno trance-nak is. Valóban földalatti irányzat, az illegális partikat titokban szervezik, tehát csak az vehet részt rajta, aki ismeri a gyakran változó perty-line telefon számokat. Ennek megfelelően a bulikat használaton kívüli műhelyekben, hangárokban tartják. A partikon mindenki egyenlő. A szombat esti szórakozás legolcsóbb formája, a bulik néha napokig is eltartanak. A zene az acid, a techno, a trance és a klasszikus hardcore rendkívül monoton keveréke. Vokális elem egyáltalán nincs, a számok a végtelenségig eltarthatnak.

3.  - Alternatív Metal

Az Alternatív Metal akkor jött létre, amikor megfogalmazódott a vágy egy másfajta hangzás világ irányában. Ez időtájt a heavy metal zenekaroknak a közönsége főként azon alternatív fanok köréből került ki, akik amúgy szeretik a gitár centrikus kemény rock zenét. Ez az időszak az 1980-as évek vége, 1990-es évek elejére tehető. Ekkor a túlélő hardcore punk bandák betévedtek a metal területére, maguk előtt tolva az alternatív gitár zenét játszó bandákat, akik más irányban kezdtek inspirációt keresni. Az Alternative Metal bandák első hulláma keverte a heavy metalt a prog rockkal (Jane's addiction, Primus), garage punkkal (Soundgarden, Corrosion of Conformity), funkkal (Faith No More, Living Colour), rappel (Faith No More, Biohazard), industriallal (Ministry, Nine Inch Nails), world musiccal (Sepultura).

4.  - Alternative Rock

Az Alternatív Rock, más néven alternatív zene: Alt-Rock, vagy egyszerűen alternatív, a rock zene egyik műfaja, amely az 1980-as években jött létre és széles körben elterjedt az 1990-es években. Az alternatív rock atyja az Indie-Rock, számos al-műfajból áll, melyek az 1980-as években a indie rockból vált ki. Az alternatív rock al-műfajai: a -Grunge, a -Britpop, a -Gothic rock és az -Indie pop. Ezek mind a Punk Rock stílusára és magatartás formájára építkeznek, ami az 1970-es években fektette le a műfaj alapjait. Az alternatív zene általában realista szemlélettel bír. Témájában a mindennapi, általános dolgok kerülnek felszínre. Ezek a témák általában társadalmi problémák, de lehetnek szerelmi témák is, vagy egyéb érzelmi állapot. Az alternatív zene az underground tulajdonságait hordozza. A műfaj képviselő általában a saját útjukat járják az ismeretség felé. Zenéjük általában ingyenes formában, kézről-kézre, esetleg interneten terjed.

5.  - Ambient

Az Ambient, mint fogalom a zenei világban az 1970-es évek végén született meg, s főképp: Brian Eno nevéhez köthetjük. Eno a "Roxy Music" nevű újhullámos előadók közé sorolt zenekarban billentyűsként való működése mellett, szóló-karrier építésébe kezdett, amelyre jellemző volt a kísérletezés, a populáris zene könnyen befogadható formáitól való eltérés a minimalizmus és a gondolatiság felé. Ő volt az első, aki ebben a műfajban adott ki lemezt, 1978-as albuma a "Music for Airports" címet viselte  Az Ambient egy olyan újabb zenei stílus amit élet filozófiának tartanak. Az Ambient zenei hatása miatt fantasztikus letisztultságot eredményez az elmében, amit már pár óra elmélyült hallgatás után tapasztalhatsz, persze csak ha tényleg tetszik a zene. A szó szoros értelmében új dimenziókat tár fel előtted, melyek kézzelfoghatóvá válnak, persze csak a képzeletedben, ebben a álomszerű állapotban. Ami fontos: az ambient réteg zene, azaz egy underground stílus, kevesen ismerik, még kevesebben szeretik. Ambient előadók: Brian Eno, Enigma, Enya, Fantomas, Galaxy.

6.  - Arab zene

Az Arab zene az arab világ zenéje, annak mindenféle zenei stílusával és műfajával együtt. Az arab világ hatalmas területen fekszik: Ázsiától egészen Afrikáig, Szaúd-Arábiától egészen Marokkóig terjed. Az arab országokban gazdag és változatos a zenei stílus, és mindegyik országnak és régiónak megvan a maga hagyományos zenéje. Az arab világ egyik domináló kulturális központja a legnépesebb város, Kairó, de a zenei újítások és regionális stílusok révén Bejrút és más városok is központtá váltak Marokkótól az Arab-félszigetig. Az Arab zene az Európai zene hang-közeinél kisebbeket is használ, így például az egész hangot nem két félhangra, hanem három részre osztják. Ebből következően sokkal több hangsor jöhet létre. A hagyományos arab zene főleg dalokból és varázs igékből áll, a modern arab zene a mindennapi élet öröméről és bánatáról szól. Létezik: pop, rock, jazz irányzata. Az ének stílus gutturális, azaz a hangokat mélyen a torokban képzi. Az arab zene még nem veszítette el szakrális jellegét, a keleti ember még mindig közelebb áll a szellemi világhoz, mint az európai.

7.  - Bachata

A Bachata egy karib eredetű, a salsánál lágyabb hangzású, melankolikus hangulatú latin zenei stílus. Az eredetileg a Dominikai Köztársaságból származó gitár zene a merengue-vel karöltve mára a salsa klubok közkedvelt kiegészítő táncává fejlődött. Népszerűségét az egyszerű, könnyen megjegyezhető lépéseinek köszönheti, habár a lépéseket kísérő csípő és testmunka elsajátítása hosszas gyakorlást igényel. 2002-től bekerült az autentikus latin táncversenyek versenyezhető kategóriái közé, amelynek hatására a Bachata gyors fejlődésnek indult. A romantikus hangulatú: bachata a salsa táncos bulik kísérő műfajaként mára már az egész világot meghódította.

8.  - Beat

A Beat zene az 1960-es évek elején alakult ki, amikor robbanásszerű korszakváltás kezdődött a zenében. A fiatalok nyugtalansága, lázadása az alapjaiban megújuló zenében, szemléletben és külsőségekben is tükröződött. Ennek elsõ hulláma a "Rock and Roll" volt, ami Amerikából indult. Az 1960-as évek elején a fiatal Brit zenészek: (Rolling Stones és a Beatles) lelkesen utánozták az USA-ból érkezõ új: "R & B" és "Rock & Roll" lemezeket. Azután ők is elkezdtek dalokat írni, és Angliában megszületett a másik új zenei műfaj, amit úgy is nevezhetünk, hogy: Beat zene.. A két kontinens és zenei nagyhatalom azóta is külön utakon jár, de állandó kölcsönhatásban, rivalizálásban állnak egymással. A Beat a '60-as, '70-es évek meghatározó zenéje, kultúrája. A Beat hangsúlyozottan: ritmikus, gitár centrikus, egyszerű zene, amely: Liverpool kocsmáiban jött létre. Elsõ irányzata ezért a város folyójáról, a Mersey-rõl a Mersey-Beat nevet kapta. A Beat zenét jól jellemzi elnevezése: a dob egyenletes 4/4-es lüktetése, az ütemek elejének éles hangsúlyozása. A hatást az önálló szólamot játszó basszus-gitár fokozza. A "Beat zene" elnevezés Angliában, Európában vált általánossá, Amerikában kevésbé. Elterjedésében meghatározó szerepet játszott a Beatles együttes.

9.  - Black Metal

A Black Metal a metál zene egyik al-stílusa. A zenei stílus jellemzői a gyors tempó, a károgó ének, az erősen torzított gitárok és ezek gyors pengetése (tremoló pengetés), a szándékosan rossz hangzás (necro-sound), a minimalizmus és akár a disszonancia is, és a hangulatra, atmoszférára helyezett hangsúly. Az előadók gyakran használnak hullasminket (corpsepaint) és művészneveket. Az 1980-as években néhány zenekar, a thrash-metal, a death-metal és némi hardcore-punk által inspirálva egy még sötétebb és még agresszívabb zenét kezdett el játszani, belőlük keletkezett a black-metal első hulláma. Maga a kifejezés is a Venom ugyanezen című második lemezétől származik, további fontos zenekarok még a károgós éneket "feltaláló" svéd: Bathory, a svájci: Hellhammer. A black metal zenészek jellemzően elutasítják a többséget és a modern társadalmat, ember kerülők, megvetik a vallásokat és a birka szellemet. Black Metal zenekarok: Gorgoroth, Immortal, Limbonic Art, Sargeist, Ulver.

10.  - Blues

A Blues egyszerre egy zenei forma és egy zenei műfaj, amely a 19. századi, Amerikai Egyesült Államokbeli, mély-déli: afro-amerikai közösségektől származik, -spirituális és munka dalokból, -hollerekből, -üvöltésekből, -kántálásokból, -ritmikus elbeszélő balladákból áll. A Blues zene alapját a tipikus akkordmenet és a blue note jellemzi. A tizenkét-ütemes blues az egyik legelterjedtebb akkordmenet, de ezek a tulajdonságok megtalálhatók a dzsesszben, a rhythm and blues-ban és rock and roll-ban is. A Blues-t nem csak az alapvető ismertető jegyei jellemzik, hanem az ének, a basszus menet, és a hangszerek is. Számos al-műfaja létezik, a vidéki blues-tól kezdve a városi blues-ig, ahol többé-kevésbé népszerű volt a 20. század különböző időszakaiban, de a legismertebb a Delta-, a Piedmont-, a Jump- és a Chicago- blues. A második világháború után az akusztikust felváltotta az elektromos blues és még ismertebb lett. Az 1960-as és az 1970-es években kifejlődött a blues-rock műfaj.

11.  - Blues Rock

A Blues-Rock egy hibrid zenei műfaj, kombinálva a bluesos improvizációval és a tizenkét-ütemes blues-zal, kiteljesülve a boogie jamekkel és a rock and roll stílussal. Főleg elektromos gitáron, basszusgitáron és dobon játsszák a blues-rockot. Általában az elektromos gitárt egy csöves erősítőn keresztül betorzítva szólaltatják meg. Az 1960-as években kezdett el fejlődni ez a műfaj Angliában és az Amerikában, amit zenei kritikusok így illettek: "Rhythm 'n' Blues fehér európai zenészektől”. A blues-rock műfaj főbb sajátosságai a bluesos improvizációk, a tizenkét-ütemes blues és a boogie jamek. A műfaj hangszeres sajátossága az elektromos gitár, hasonlóan a hagyományos Chicago-blueshoz. A zenekarok ezt a stílust a "rock and roll"-ból vették át, továbbá általában gyors tempóban játsszák a számokat, amely pedig a blues ismertetőjele. Főleg elektromos gitáron, basszusgitáron és dobon szólaltatják meg ezt a műfajt. A korai '1970-es évektől a blues-rock és a hard rock közötti határvonal egyre jobban elhalványult, ahogyan a zenekarok elkezdtek rock stílusú lemezeket felvenni. A Blues-Rock zenei képviselői: Cream, Doors, Guns N’ Roses, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Rolling Stones, Carlos Santana. ZZ Top.

12.  - Boogie-Woogie

A Boogie-Woogie, magyarosan: "Bugi-Vugi" egy zenei stílus és egy szving alapokon nyugvó tánc neve, amely Amerikában alakult ki a 20. század elején. A zene gyökerei a country és a western muzsika mellett a blues, ami az 1940-es években lett igazán népszerű, és amit eleinte csak egy, később akár három zongora egyszerre, gitár vagy egy nagyzenekar, egy: "big-band" játszott. Jellemzője a szabályos basszus kíséret (basso ostinato), melyet a bal kéz játszik, és a jobb kézzel játszott trillák és díszítések. Szigorúan véve nem szóló zongora stílus, szokták használni ének kíséreteként, illetve szólóként nagy-zenekarban és kis jazz-együttesekben. Néha "eight to the bar"-nak (nyolc hang ütemenként) nevezik, de a legtöbb darab tulajdonképpen sima 4/4-es ütemű.

13.  - Breakbeat

A Breakbeat vagy Breaks egy gyűjtő fogalom. Az elektronikus zenéhez áll közel, minimalisztikus jellegü. Jellegzetes vonása a 4/4-es tört ütem. A legtöbb elektronikus zene alapját egy lineáris ritmuslap jelenti, ám ennél a stílusnál a ritmikába csempészve tört hatást eredményez. Innen ered az elnevezése is. A stílus bázisa Anglia. A hip-hop-ból eredeztethető. Gyakran tartalmaz ilyen elemeket: -rap, -szkrecss, stb. Gyorsabb, leggyakrabban: 120-140 bpm, tempójú. Ritmus képlete a Jungle-nél egyszerűbb, de szintén tört. A funky-s beütésű dalok sem ritkák. A Funk-break egyik legjobb előadója a: Kraak & Smaak. Nagyon sok más zenei stílussal, hangzással találkozhatunk egy-egy dalon belül is, például: -Hip-Hop, -Funky, -Funk, -House

14.  - Breakcore

A Breakcore az 1990-es évek, főleg második felében kialakult olyan zenei stílus irányzat, ami minden kötöttségek nélkül használ mindenféle ritmusú és sebességű beateket. Ha ebbe belegondolunk, akkor ennyi erővel minden lehet. Amúgy majdnem így is van, csak annyi a „kikötés”, hogy a zenei forma sosem lehet szabályos. Szoktam mondani, hogy ahány Breakcore DJ, annyi féle zene. A Breakcore zenéről, azt hiszem, ha valaki arra kérne, két percben mondjam el, mi az a breakcore, csak egy videót linkelném neki. A zene és a kép tökéletesen összefoglalja: csapongó, teljesen elborult, tele van teljesen ranom elemekkel, és mindent magába gyúr a deszkásoktól a farm ahol élünk lováig. Majd mindezt elkezdi rágni, néhol lassabban, néhol olyan gyorsan, mint egy be-speedezett mókus. Aki épp epilepsziás rohamot kapott.

15.  - Brit Pop

A Brit-pop Nagy-Britanniából, azon belül is Angliából ered. Célja az amerikai zene ipar vissza szorítása volt és az az elleni tiltakozás. A stílus leginkább az akkori felkapott: grungeot kritizálta (Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden stb.). Ehhez kapcsolódik egy Noel Gallagher mondás: 'Egy grungeos felmegy a színpadra és agyon szúrja magát... rajongani  fognak érte, mi meg akik ismerik a dezodort, nem találunk megértő fülekre'. Ez az idézet még ha nem is teljesen és reálisan, de felvázolja a britpop és grunge közötti különbséget. Míg a grunge zúzós és szétcsúszott káosz volt, addig a Britpop összeszedett, a Britek ízléséhez igazított zenei irányvonal volt. Az alapját a Beatles zenéje adja.

16.  - Cha-Cha-Cha

A Cha-Cha-Cha vagy Chachachá egy híres: Kubai eredetű zene és tánc. Mint minden Latin-Amerikai zene, az Afro-Kubán zene fejlődéséből alakult ki és a Mambó-hoz hasonlóan először csak zenei forma volt. Mesterségesen alkotott tánc, a rumba és a mambó ötvözete. Úgy keletkezett a mambó-csacsacsa, hogy 1953-ban: Enrique Jorrin lassabban kezdte játszani a mambót. New Yorkban a Broadway-n a Palládiumot tekintik a tánc szülőhelyének. Először Észak-Amerikában indult hódító útjára a tánc, ahol 1954-től a legkedveltebb divattánc lett. A többi latin-amerikai tánchoz hasonlóan 1961-ben vették fel a versenytáncok közé. Azóta is a latin versenyek egyik kedvelt tánca. A tiszta, világos ritmussal és a variáció gazdag, vidám figurákkal a csacsacsa nagyon gyors áttörést hozott. A Cha-cha-cha zenei üteme 4/4, érdekessége, hogy rendkívül sok diszkó zenére lehet csacsacsát táncolni.

17.  - Chill Out - "Soft Techno"

A Chill out, Chillout, Chill-out, vagy röviden: Chill egy nyugalmat és ellazulást árasztó zenei stílus, mely a hallgatójában kikapcsolódást, ellazulást eredményez. A zenei stílus kialakulása az 1990-es évek közepére tehető. Az 1990-es évek közepén kezdték el az ilyesfajta dalokat írni, mindenféle hangszerrel játszhatóak, a lényeg a lassú tempó és a nyugalmat, kikapcsolódást sugárzó hangzás. Ezt a fajta zenét először kisebb bárokban vagy pörgős tánc zenét is játszó klubok pihenést, „hűtőzést” (Chill Out) szolgáló mellék termeiben kezdték el játszani, főleg: Amerika és Anglia szerte. Kezdetben nem voltak műfaji jellegzetességek, a lényeg a pihentető, relaxáló hatás volt. Mára a Chilloutot inkább "puha-techno"-nak, illetve lágy disco zenének értelmezik. Napjainkban tehát inkább az elektromos Chillout nyert teret. A psychedelic chilloutot-ban általában nincs ének, és a dobon kívül semmi olyan hang, amit hagyományos hangszerekkel el lehet játszani. Chill Out előadók: Café del Mar, José Padilla, Keith Kenniff, Sad City.

18.  - Classical Music

A Klasszikus zene, Komoly zene fogalma alatt három, különböző jelentés tartalmat értünk. A legtágabb értelmében ekkor komoly zenének is nevezzük a zene legáltalánosabb felosztási kategóriája szerinti terület a dzsessz, a könnyűzene, az alkalmazott zene (színház, film) és a népzene mellett. E jelentésében évezredes múltú, folyamatos és határozott tradícióval bíró, szilárdan megalapozott, mégis dinamikus esztétikai szempont rendszerrel bíró művészet, amely művelői, a zeneszerzők és az előadók útján műalkotásokat hoz létre. Hangszereik között: vonósok, réz-fúvósok, fa-fúvosok, ütő-hangszerek, hárfa van, a zongora csak bizonyos zene művek esetén tartozik a zenekarba. Esztétikai értelemben bármely, a legkülönbözőbb értelemben vett közmegegyezés szerinti: "magas kvalitással bíró zene". Legszűkebb értelmében a Klasszikus zene, mint zene történeti kor stílus, a Bécsi klasszika szinonimája. A Bécsi klasszikus zeneszerzők:. Haydn-, Mozart-, Beethoven-, és az őket követő, kortárs mesterek:. Bach-, Liszt-, Verdi-, Vivaldi-, Paganini-, munkásságának elnevezése, illetve az a stílus korszak, melyben e zeneszerzők tevékenykedtek: nagyjából az 1780-tól 1850-ig terjedő időszak. A zenetörténet: Haydnt, Mozartot, Beethovent a saját jogán tekinti klasszikusnak: elsőrangúnak, mértékadónak, példaértékűnek. Ezért ők nem klasszicisták, hanem a szó klasszikus értelmében klasszikusok.

19.  - Country

A Country zene az Amerikai Egyesült Államok déli részén élő, főleg skótok, írek zenéje, akik a saját nép zenéjüket az Amerikában hallott Blues-al keverték. A stílusnak ezen kívül gospel gyökerei is vannak. A Country az amerikai vidéki "farmer zene", mely első sorban a fehérek körében népszerű. Kezdetben a gyapot földeken dolgozók zenéje volt, munka dalok formájában. Az első úttörők a Country zene atyjának is nevezett: Jimmie Rodgers és a Carter Family voltak, akik 1927-ben az első country lemez felvételt készítették.. A Country kereskedelmi verziója a szinte mérhetetlenül kedvelt és sok mai fiatal által erősen lenézett, Nashville-i tömeg gyártású kortárs Country. Külön változata az Ausztráliai Country, melynek híres előadója: Slim Dusty. Ma már külön értéknek számít a „klasszikus” vagy 'outlaw"-nak is nevezett, 1960-as, 1970-es évekbeli Country: Johnny Cash, Willie Nelson, Kris Kristofferson, Dolly Parton.

20.  - Dance

A Dance zene, az angol: dance tánc szóból, a modern, többnyire elektronikus eszközökkel - szintetizátorokkal vagy számítógéppel - előállított tánczenei műfajok gyűjtőneve. A Dance stílus az 1970-es és 1980-as években jött létre. Jellemzői az elektronikus, gépies hangzás, a legkülönfélébb mesterséges, futurisztikus hang effektusok, gyors - 145 BPM körüli - ritmus, illetve az alap-ütemet adó, jellegzetes elektronikus dobgép. A műfaj eredete az 1970-1980-as évek diszkó zenéje, ennek modern változata, amelyet kifejezetten a zenés szórakozó helyekre, klubokra fejlesztettek ki. Több alfaja ismeretes, ilyenek a: -House, -Rave, -Techno, -Trance, -Eurodance stb. Ezen kívül természetesen léteznek az  egyéb popzenei stílusokkal kevert fajták is, az -akusztikus és -elektronikus zene ötvözetei.

21.  - Dance Pop

A Dance-pop egy népszerű zenei alműfaj, amely az 1980-as évek elején jött létre. Általában éjszakai szórakozó helyeknek szánt zenéről van szó, azzal a szándékkal, hogy táncolható legyen, de alkalmas kortárs sláger rádiónak is. Fejlődő kombinációjából: dance és pop a hatásoknak a disco, post-disco, sinti-pop, általánosan jellemző rá az erős ütés könnyű, egyszerű dal struktúrák, amelyek általában hasonlít a pop-zenéhez, mint a szabadabb formájú tánc műfajhoz, hangsúlyt fektetve a dallamra és a fülbemászó dallamokra. A dance-pop zene az 1980-as évek elején jelent meg a tánc és a pop ötvözeteként, vagy poszt-diszkóként, amely lendületes és egyszerű, klub jellegű, producer vezérelt és fülbemászó. A Dance-pop pörgősebb és táncosabb volt, mint a hagyományos pop, ugyanakkor strukturáltabb is. A dance-pop egy népszerű mainstream zenei stílus, és számos művész és csoport lép fel ebben a műfajban: Ariana Grande, Cher, Madonna, Britney Spears, Kylie Minogue, Christina Aguilera, Jennifer Lopez, Katy Perry.

22.  - Dancehall

A Dancehall eredetileg a Reggaere épülő zene irányzat, és a rappel vannak azonosságai. De ezzel együtt figyelembe kell venni, hogy az ősalakja a reggae stílusban, különösen a beszéd éneklés, zene történetileg jóval korábbra tehető, az 1960-as évek végére, mint a rap formák. A Jamaicai származású reggae énekesek, különösen: Kool Herc, aki nagy mértékben vettek részt a 'rap és hip hop' kifejlesztésében is. Nagy hatást gyakorolt a dancehall kifejlődésében az ún. „toast”, egy módja a beszédnek, ami előadóktól, mint U-Roy lettek ismertek és ezzel a dancehall kezdetének is tekintik. Az éneklés táncolható ritmusokra történik, amit dancehall berkekben leggyakrabban szintetizátorral és basszus computerekkel történik, majd egy „Selector”, az USA-ban és Európában megfelel a DJ-nek, a zenepult segítségével átmixeli. A ritmusokra a leggyakrabban a Patoisban énekelnek, úgymond „chattelnek". Az énekest Deejaynek hívják. Ha inkább éneklésre specializálódott, akkor „Singjay”.

23.  - Death Metal

A Death Metal a heavy metál egy olyan durva műfaja, ami tulajdonképpen a thrash metal egy szélsőséges változataként alakult ki, olyan zenekarok közrehatásával, mint a Hellhammer, a Celtic Frost és a Bathory. A műfaj sajátosságai közé tartoznak a lehangolt gitárok, disszonáns riffelés, és a hörgő vokalizálási stílus. További jellegzetességek, amelyek azonban nem minden death metál zenekarra igazak: gyors, intenzív dobmunka, a két lábgép gyakori használata, az ún. blast beat gyakori alkalmazása, valamint a hagyományos verzére és refrénre elkülönülő dalszerkezet elhagyása. A műfaj a thrash metal műfajból alakult ki, legjelentősebb zenekar a Slayer, amely megteremtette a death metál alapjait.

24.  - Disco

A Disco egy népszerű és modern tánc zenei stílus. A műfaj az 1970-es évek második felében alakult ki Amerikában és évekkel később vált népszerűségének tetőpontján. Gyökerei az afro-amerikai, meleg és pszichedelikus szub kultúrák klub életében találhatóak meg: New Yorkban és Philadelphiában az 1960-as, 70-es évek forduló pontján. A Diszkó zene a New York-i melegek, feketék és latinok reakciója volt a Rock zenére. A nők körében is elfogadottá vált, és a stílus hamarosan elterjed más kulturális környezetekben is. David Mancuso DJ 1970 februárjában nyitotta meg saját otthonában The Loft nevű privát diszkó klubját: New Yorkban. A zenére jelentősen hatott a: -funk, -latin műfajok, -soul. A diszkó hangzás jellemzője a szárnyaló, sokszor visszhangosított ének egy stabil négyszer-négyes nagydob, nyolcados vagy tizenhatodos lábcin és masszív, szinkópált basszus, basszus-gitár által, ami néha egyszerű oktávokat játszik különleges ritmus képletekben. Az 1970-es évek legismertebb diszkó előadói: Donna Summer, a Bee Gees, a KC and the Sunshine Band, a Chic és a Jackson-család.

25.  - Elektronikus Zene

Az Elektronikus Zene gyűjtőnév mindenfajta olyan zenei alkotás és zeneipari termék számára, amelyben a hangok generálása elektronikus technikai eszközök: -szintetizátor, -számítógép, -hangkártyája segítségével történik. Ezek az eszközök dominálnak a komponálásban és az előadásban. Ez nem zárja ki, hogy kiegészítő eszközként akusztikus hangszerek, énekhangok is szerepeljenek. Elektronikus zenéről csak nagyjából a 19. század közepétől beszélhetünk, és kísérleti jellegű korszakát is csak az 1970-es évek végén lépte túl. Mára a popzene egyik uralkodó irányzata lett.. Az Elektronikus Zenét lehet szeretni vagy imádni. Lehet utálni, idegesítőnek titulálni vagy elutasítani. És meg lehet ismerni egy kicsit jobban. Az elektronikus zene számos stílusát lehet manapság feltérképezni, az irányzatok egymáshoz való kapcsolódásával, zenei betétekkel és leírásokkal. A zenére is igaz, hogy minden mindennel összefügg, és habár az elektronikus zene esetében az instrumentális elemek háttérbe szorulnak, óriási befolyását és kulturális létjogosultságát így sem lehet tagadni.

26.  - Emo

Az Emo egy rock stílus irányzat, napjainkban az Emo szót leginkább az érzelmek leírására használják. Az érzelmek szabadságát képviseli: a fiatalok és a teenagerek a szabadságuk reprezentálására használják. A teenager kor az élet egy olyan része, amikor az elme igen aktív és rengeteg mindenre használható, ezen felül az érzelmeknek nagyon intenzíven élik meg a tinik. A fiatalok meg akarják szegni a szabályokat és a törvényeket és szabadon élni. Az Emo, mint zenei stílus: A zene stílusaként az Emo a zenének a Rock stílusába tartozik, ami a különböző gyökér stílussal leírja a különböző független stílusok variációját és az egyesülését. Ez főleg egy olyan fajta rock stílus, amit a különböző rock stílusok egyesülésével csinálnak és nem szereti, ha bármilyen stílussal összekötik.

27.  - Esztrád zene

Az Esztrád zene az egykori Szovjetunióban alakult ki az 1940-es, 50-es években. Az Esztrád zene a Szovjet szocialista kultúra politika hozzájárulása volt a világ zenéjéhez, de persze főleg a vasfüggöny mögötti keleti országok könnyű zenéjéhez és kulturált szórakozásához. Az Esztrád egy igen vegyes zenei stílus, a polgári zene, a népzene, a tömegdal, a csasztuska és a népszerű klasszikusok ötvözete volt. A nagy létszámú, harsogó esztrád zenekarok erõt sugárzó, bika hangú énekeseket kísértek, és szolgáltatták a zenét a szórakoztató műsorokban fellépõ táncosoknak, artistáknak. Természetesen a züllesztõnek mondott, dekadens: Amerikai és Nyugat-Európai szórakoztató zene nem okozott neki konkurenciát, amíg az ott be volt tiltva.

28.  - Euro Dance

Az Euro Dance egy elektronikus tánc zenei műfaj, amely az 1990-es évek korai időszakában indult útjára. A House, Hi-NRG, Italo-Disco és Hip-Hop több elemét használja. A 2000-es évek elejétől az irányzat egyfajta modernizációs folyamaton ment keresztül, a Trance és a Techno elemeinek felhasználásával. Az Eurodance egyik fő jellemzője a dallamos vokál, mely vagy önmagában hallható vagy rap szöveg ölel körül. Ezt kombinálja szintetizátor hangokkal, erős basszussal és dallamos hajlításokkal, melyek együttesen alkotják az Eurodance stílus alapjait. Az Eurodance megnevezés fokozatosan fonódott egybe az Európai zenei stílus bizonyos fajtáival. Aranykora az 1990-es évek közepére tehető. Nevezték: "Euro-House"-nak vagy "Euro-NRG"-nek; Európában gyakran hívták "Dance-floornak" vagy egyszerűen csak "Dance"-nek. Az Eurodance igazi klub zene, melyet általában Európában készítenek, eladható hangzása miatt a kereskedelmi rádiók és tv csatornák is szívesen sugározzák. Néhány Eurodance dal nemzetközi népszerűségre is szert tett: (Dj Bobo, Dr Alban), akik előadói nem csak egy népszerű dalt voltak képesek előállítani.

29.  - Euro Disco

Az Euro Disco zenék a tágabb értelemben az Európában készült Disco zenéket jelenti az 1970-es évek végétől kezdődően az 1980-as évek végéig terjedő időszakban. Az Euro Disco zenék az 1980-as évek közepén élték fénykorukat, főként a Nyugat-Európai országokban, ahol létrejöttek és szóltak az akkori menőbb diszkó klubokban. Az Euró Disco országai: Anglia, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország voltak a leghíresebb bázisai. Az Euro Disco leghíresebb zenekarai voltak: Modern Talking, C.C. Catch, Bad Boys Blue, London Boys, Sandra, Sabrina.. Piero Scaruffi zene kritikus és szakíró szerint a diszkó-jelenség a "kollektív eksztázis" érzéséből fakad, ami a diszkó zenében katarzist és szabadság érzetet adott. A diszkó volt az utolsó nagy könnyűzenei mozgalom, amit közvetlenül a második világháború után születő: "Baby Boom" generáció vezetett. Mivel a "Disco" megnevezés kiment a divatból az 1980-as évtized végére, megjelent a "Dance Music" és a "Dance Pop" kifejezés, amelyek olyan zenére utalnak, amikben diszkó-szerű ritmus világ hallható. Az azóta eltelt évtizedek során a diszkó klubok továbbra is népszerűek.

30.  - Euro Pop

Az Euro Pop zenék a tágabb értelemben az Európában készült Pop zenéket jelenti az 1970-es évek végétől kezdődően az 1980-as évek végéig, az 1990-es évek elejéig terjedő időszakban. Az Euro Pop zenék az 1980-as évek közepén és végén élték fénykorukat, főként a Nyugat-Európai országokban, ahol létrejöttek és szóltak az akkori menőbb diszkó klubokban. Az Euró Pop országai: Anglia, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország. Az Euro Pop leghíresebb zenekarai és előadói voltak: ABBA, Ace of Base, Modern Talking, Mónica Naranjo, Nek, Roxette. Az Euro-Pop, az Európai-Populáris zene széles körben elterjedt a világon, rendszerint egy szóló énekes, duó, csoport adta elő. Az 1970-es évektől Európában a pop zene fogalma leszűkül az ifjú generáció zenéjére, ennek az Amerikai megfelelője a rock. Az új pop zene az új generáció elemi erővel fejezte ki külön állását a fennálló "társ rendtől", így alkotta meg saját vágyainak világát.

31.  - Fado

A Fado egy Portugál eredetű melankolikus zenei műfaj, egy énekes (Fadista) adja elő egy Portugál gitár (Guitarra) és egy Spanyol gitár (Violão) kíséretével. A zene hazája Portugália, kialakulása az 1820-as évekre tehető, Portugáliára és Brazília gyarmatára. Egy kendő, egy gitár, egy hang, a kérlelhetetlen sors és szívből jövő érzelmek. Ez a fado. A zene és ének, amelyben keveredik szerelem, szenvedély, féltékenység, fájdalom, halál, nosztalgia, öröm és bánat. Bár a Portugálok lelkét tárja elénk, és hamar az ország egyik szimbólumává vált, a Fado mégsem csak a Portugál nép nemzeti dala. A Fado élet érzése a Portugál: "saudade" szóval jellemezhető, amely egyszerre jelent: honvágyat, vágyakozást, nosztalgiát, szomorúságot, fájdalmat, de egyben a szerelem és a boldogság lehetőségét is.

32.  - Flamenco

A Flamenco zene gyökerei a Spanyol és Cigány zenei hagyományokra épülnek, de jelentős benne más kultúrák: az Arab és Zsidó hatása is. A Flamenco őshazája: Andalúzia, és Sevilla városa. A Flamenco gyűjtőnév a Spanyolországi andalúziában élő cigányok által a 18. században elterjesztett nép zenei és tánc stílusokra. Legősibb formája az ének (Cante), amihez Hangszeres kíséret (Toque) és Tánc (Baile) kapcsolódhat. A flamenco zene lelke a ritmus. Ennek lüktetése, váltakozása fejezi ki az előadó mondani valóját. A Flamenco jellegzetes két ének stílusa: a (Cante Jondo) a Mély és (Cante Chico), a Vidám ének. Ez a kántáló, a hangszeres kíséretet sok esetben ritmikus tapssal helyettesítő antik előadás mód. Ez a flamenco eszenciája és csúcsa. Napjainkra ez elkülönült a sokkal ismertebb, klasszikus gitáron előadott, kötött elemekkel dolgozó, spanyol gitár játéktól. Világhírű előadói: Paco de Lucia, Paco Pena gitárművészek és Inez Bacan énekesnő.

33.  - Folk

A Folk azaz a Népzene a nép által önkéntelenül kialakított zene, amelynek szerzői, keletkezésének helye, ideje, vagy egyéb körülményei a megfoghatatlanság ősiségébe vész. A népzene a műzene ellentéteként is meghatározható, amely valaki által tudatosan megalkotott, kitalált zenét jelent. A kettő határán mozog a népies műzene, illetve a folklorizálódott műzene. Népies műzenének a népzenei ihletésű műzenét nevezzük, folklorizálódott műzenének pedig azokat az műzenéket, amelyek a népzene világába kerülve, ott átformálódva elnépiesedtek az ízlésformáló közösség igényei szerint. Minden fejlettebb civilizáció kialakította a maga népi és műzenéjét. A kettő egymást kiegészíti. A népzenét naiv művészek játsszák és a helyi közösségek formálják ízlésükkel. A műzenét az előkelő körök hivatásos művészei, zeneszerzői, előadó művészei és az előkelőkre vonatkozó hagyományok, divatok formálják. A hagyományos népi kultúrát, amelytől nem elválasztható a népzene, szerves műveltségnek szokás nevezni, utalva arra, hogy az egy szerves, egész világ nézetre épül.

34  - Folk Rock

A Folk Rock egy a Népzene és a Rockzene keveredésével létrejött zenei műfaj, mely az 1960-as évek közepén jelent meg az Amerikai Egyesült Államokban és Egyesült Királyságban. Első képviselője a The Byrds amerikai rock együttes volt, akik a tradicionális népzenét és Bob Dylan számokat játszottak rock hangszereléssel. Stílusukra erős hatással volt a The Beatles és más brit együttesek. A műfaj előzményei közé tartozik az amerikai népi zene újjá éledésében a The Beatles és más Brit Inváziós zenekarok beat zenéje, a The Animals nagy sikerű népdalának, a "The House of the Rising Sun"-nak a felvétele, és a The Beau Brummels népi ihletésű dalszöveg írója. A Népi-hatás különösen nyilvánvaló az olyan Beatles-dalokban, mint az "I'm a Loser" és a "You've Got to Hide Your Love Away", melyek nagy befolyást gyakoroltak a folk rockra. A legtöbb folk rock művész repertoárja részben a népi forrásokból ered, de legalább ugyanennyire származik az olyan népi ihletésű énekes-dalszöveg íróktól is, mint: Dylan. Zeneileg a műfajt a tiszta ének hangok harmóniája és a viszonylag “tiszta”, effektektől és torzításoktól mentes beállítások jellemzik

35.  - Funky

A Funk egy Amerikai eredetű zenei stílus, amely az 1960-as évek végén alakult ki, amikor: afro-amerikai zenészek: a soul, a soul jazz és a rhythm and blues elemeit vegyítették egy ritmikus, táncolható új zenei formába. A Funk csökkentette a dallam és a harmóniák szerepét, és előtérbe tolta a dobok és az elektromos basszus-gitár húzós ritmus játékát (ez a groove).. A Funk dalok gyakran egyetlen akkordból épülnek fel, a soultól és a rhythm and bluestól eltérően akkord menetekbe rendezve. Mint sok afrikai eredetű zene, jellemzően a funk is komplex groove-okból áll, amit olyan ritmus hangszerek szolgáltatnak, mint a ritmus-gitár, a basszus-gitár, a Hammond-orgona, és a dobok, amelyek egyszerre hozzák az egybe olvadó ritmust. A funk együttesek néha fúvós szekcióval: -szaxofon, -trombita, -harsona kiegészülve állnak fel.

36.  - Goa Trance

A Goa Trance egy elektronikus zenei stílus. A Goa Trance kialakulásának kezdetei az 1990-es évekre tehetőek, ám ez a zenei kultúra sokkal messzebbre nyúlik vissza az időben, pontosan az 1970-es évek végére. Ekkoriban a "hippi korszak" gyermekei: Woodstock után azt a gondolatot próbálták tovább építeni, hogy a természettel harmóniában és összhangban élve folytassák tovább ezt az életformát. "Make Love, not War" - "Szeretkezz, Ne háboruzz".. Goa India egyik tengerparti állama lett a kalandvágyók és rock sztárok egyik legfőbb célpontja, ahol keresték és megtalálták a szabadságot és a paradicsomian szép trópusi környezetet. A Goa-félsziget: Indiában, Bombay-tól: 600 kilométerre délre található. Goa meleg klímájának és csodaszép természeti környezetének köszönhetően gyorsan népszerű hely lett a turisták és a zene rajongók körében. Az 1990-es évek elején itt Goa vidékén alakult ki ez az elektronikus zenei stílus. A korszak nagy alkotásait: "Yello, Talking Heats" egy ott élő guru: Goa Gill szeretette meg az ott lakókkal, ehhez hozzátéve az Indiai népi zenei hatásokat. A zenék ritmusa: 4/4, szélsőséges ütem határok közt mozog. A Goások nagy utazók, mindenhová elmennek a világban ezekért a zenei fesztiválokért. Magyarországon: az Ozora fesztivál a Goa zene csúcs fesztiválja.

37.  - Gospel

A Gospel zenei stílus, amelyet a keresztény vallási életben használnak egyéni vagy közösségi hitük zenei kifejezésére, és vallásos alternatívát nyújtani. A Gospel zene a 20. század első felében alakult ki az Amerika földjére behurcolt Afrikai rabszolgák körében. Az Angol nyelvben Gospel névvel illetik az Evangéliumokat is főként az Újszövetségi Szentírást. Ebben az értelemben a Gospel, mint zenei műfaj, az evangéliumi tanítások és történetek érzelemtől átfűtött formában történő, előképzettség nélkül is érthető előadása. A Gospel zenében előtérbe kerülnek a vokálok, a szövegek pedig vallásos színezettel rendelkeznek. Léteznek a Gospelnek különböző al-műfajai, ezek a Southern Gospel, Urban Contemporary Gospel, Modern Gospel, ezek mind más értelmezésben, egyéb zenei stílusok – mint a country vagy a blues – elegyítésével adják elő a gospel zenét. Több fajtája tartalmazhat zongora vagy basszus- és elektromos gitár kíséretet, de egy komplett zenekar is játszhatja.

38.  - Gregorián

A Gregorián ének, vagy összefoglaló névvel Gregoriánum (Cantus Gregorianus), a római egyház ősi egyszólamú, latin nyelvű, liturgikus éneke. Először a IX-X. században jegyezték le, szoros értelemben ezt a törzsanyagot nevezzük gregorián éneknek. Elnevezése: Nagy Szent Gergely pápa (590-604) liturgiai és énekrendező tevékenységére utal, melynek alapja: Johannes Diaconus Gergely-életrajza: 860 körül, mely szerint ő az antifonále szerzője, a Schola Cantorum megalapítója, a fő ének mester, aki még öreg létére is, a nyugágyán fekve, korbáccsal felügyel az énekes gyermekek munkájára. És megjelennek a kódexekben azok a képek, amelyeken Gergelynek a természet feletti ihlet galamb képében sugallja a dallamokat. A XIX. század végén elindult vizsgálatok eredményeképpen abban állapodott meg a kutatás, hogy a Gregoriánnak nevezett dallam kincs részben: Gergely előtt, legnagyobbrészt azonban az ő működése után keletkezett.

39.  - Hard Rock

A Hard Rock műfaj a "Rock and Roll" zene egyik típusa, melynek gyökerei az 1960-as évek garázs- és pszichedelikus rock zenéjéből erednek. Legfőbb eleme mégis a rock zene, melynek a hard rock a keményebb, durvább és technikailag fejlettebb változata. Ebben az értelemben a hard rock utáni következő szint a progresszív rock. A riffekkel dolgozó torzított gitár hangzás, a dobok és a basszus kemény alkalmazása jellemzi. A kifejezést gyakran használják a különféle stílusok általánosító megjelöléseként, mint például: a punk, a grunge, és egyéb műfajokra is, hogy megkülönböztesssék azokat a rádiók által játszott népszerű popzenétől. A Hard Rock egyfajta "lázadó rock" zene megtestesülése a zenei világban.

40.  - Heavy Metál

Bár már a korai Heavy Metal együttesek, mint a Led Zeppelin, Deep Purple és a Black Sabbath is hatalmas közönséget vonzottak, ugyanakkor folyamatosan támadták őket a műfajon kívülről, ami azóta is végigkíséri a metal zene történetét. Mikor a heavy metal együttesek első hulláma kezdett kifáradni, az 1970-es évek végén felbukkant a brit heavy metal új hulláma (New Wave Of British Heavy Metal, rövidítve NWOBHM), amely sokkal inkább eltávolodott az eredeti blues hatásoktól, és beolvasztotta a műfajba a punk rock fogósságát. A Heavy Metal az 1980-as években vált igazán népszerűvé világszerte, amikor sok, ma már szélesebb körben elterjedt alműfaja először kifejlődött. A metal korábban ismert formáinál jóval agresszívebb és extrémebb variációk jobbára csak az underground közönség figyelmét keltették fel, de például a glam metal és kisebb mértékben a thrash metal is már komoly kereskedelmi sikereket arattak.

41.  - Hiphop

A Hiphop egy zenei műfaj és egy élet stílus is egyben, ami magában foglal megannyi dolgot, például a zenét, az öltözködést, a szlenget. A Hiphop az Egyesült Államokból, Bronxból indult világhódító utjára. A Hiphop első sorban egy szubkultúra, mivel van saját zenei stílusa, ami az MCing emszízés = ütemre szövegelés, rappelés és a DJing Scratch = lemez-karcolás, van saját tánc kultúrája is, ami a break, rajz festői stílusa a graffiti, valamint rengeteg sport, ami még hozzá köthető, például: a kosárlabda és a streetball. A Hiphop alkotások témája, hangulata, a műfaj bármelyik területén laza, határozott, agresszív, néhol bolondos. Ez arra vezethető vissza, hogy a stílus Amerikából származik, főleg azokból az időkből, amikor az Afro-Amerikaiakat elnyomták. A Hiphop gyökerei a Nyugat-Afrikai és Afro-Amerikai zenére vezethetők vissza. A Hiphop zene fő történelmi kora az úgynevezett: "Old school" kor: 1970-1985 között. Ezután következett az úgynevezett aranykora a hiphop zenének: 1985-1995 között, ami magába foglalta a Keleti part és Nyugati part zenéit. Ezeket tovább vitte a modern korba, itt már inkább a Nyugati parti zene volt a dominánsabb.

42.  - House

A House zene története, jellemzése, röviden a House-ról.. Ez az új stílusú zene valahol: a Pop, Disco, Techno között lehet. Minden zene, amiben a kemény 4/4-es alap van és nincs tele szöveggel, azt rögtön house-nak mondanak. A House a disco és a techno egyik stílusa, de több műfajú zenében van house stílus. A technot és a discot is számítógép segítségével készítik, ezért hasonlóak. Ebből adódóan a house is számítógép segítségével készülő tánc zene. A House zene kialakulása és indulása egy elég látványos eseményhez köthető. Amerikában, 1985-ben a Chicagó-i Komishi parkban egy kosárlabda-mérkőzés után a meghívott zene rajongók egyszerűen elégették az utált, vagy megunt diszkó lemezeiket. A diszkó zene világot meghódító útja ezzel látványosan véget ért. Chicagó-ban és New York-ban működött két olyan klub (Chicago Warehouse, New York Paradise Garage) amely áttörte az addigi faji és szexuális, begyepesedett korlátokat. Ez a zene mindenkit egyformán vonzott.

43.  - Jazz

A Jazz, ejtsd: dzsessz egy közkedvelt zenei stílus, amely az Amerikai Egyesült Államokban az 1920-as években alakult ki. Jellemzői a "Blue Note"-ok, az Európai zene hang közeinek módosításából, a leggyakrabban a terc, ritkábban a szeptim és a kvint nem egészen fél hangnyi szűkítéséből született hangok, szinkópák, szvingelés, és párhuzamos ritmusok alkalmazása. A stílus legfontosabb jellegzetessége az improvizáció, az előadók sokszor rögtönzött szólót játszanak vagy válaszolgatnak egymás játékára, kérdés-felelet. Ez az első olyan művészeti stílus, amely az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki. A Dzsessz gyökerei a Nyugat-Afrikaiak kulturális és zenei kifejezés módjában, az Afro-Amerikai zenei hagyományokban, például: Blues, Ragtime valamint az Európai katonai zenekarok zenéjében találhatóak meg. A 20. század elején az amerikai néger közösségekből indult ki és az 1920-as évekre vált nemzetközileg is ismertté. Innentől kezdve fokozatosan vált meghatározó zenei stílussá a világban, amely jelentős hatással volt/van a többi zenei irányzatra is. A dzsessz ma is folyamatosan fejlődik, egyre újabb stílusok jelennek meg.

44.  - Jungle

A Jungle egy zenei stílus, amely egyesíti magában: a reggae-, a dub-, a breakbeat hardcore-, a techno- vonásait. Manapság oldskool jungle néven is emlegetik. A Jungle terminológiát legelőször: Duke Ellington alkalmazta az 1920-as években. Saját bandájában Afrikai hangzás világot alkalmazott, és emiatt jött az elnevezés. Együttesét is gyakorta emlegették a "The Jungle Band" becenéven. Az első előadó, aki a modern értelemben vett: Jungle elnevezést használta, az "Rebel MC" volt. Nagyjából ugyanebben az időben a "Shut Up And Dance" nevű banda tagjait nem engedték be egy szórakozó helyre, azzal az indokkal, hogy "itt nem játszhatják a dzsungel zenéjüket". Innentől kezdve Junglist-eknek nevezték magukat. 1992 nyarán a Londoni: "Rage" klub a rave egyik fellegvára volt. A rezidens DJ-k: Fabio és Grooverider, újítani kívántak a stíluson. A tempót: 120-ról 145-re emelték, több ragga és dancehall elemet vittek bele, a techno-house-disco elemeket pedig fokozatosan kivették belőle. A váltás következménye az lett, hogy végül is a rave stílussal nem lehetett remixelni tökéletesen az új számokat, így gyakorlatilag egy új stílus keletkezett.

45.  - Indián Zene

Az Indián zene főképp az Andoki Indián zenei kultúrát jelenti, ez a legismertebb világszerte. Az Andok a Föld leghosszabb hegysége: Dél-Amerika nyugati partja mentén, hossza: 7 ezer kilométer. Az Andok hegység zenei kultúrája több országon átível: Argentína, Bolívia, Chile, Ecuador, Peru. Az Andok vidéki indián zene fő hangszerei a "pánsíp és a furulya". Amikor a pánsíp megszólal, az állatok elhallgatnak, a szél elcsendesül, a levegő megáll, a tenger hullámai elsimulnak, az emberek megállnak és szívükben új érzések kelnek.” A pánsíp zene alapja egy ősi hangszer, a pánsíp fúvásával létrehozott zene. A pánsíp zene különféle változatai megtalálhatók még: Ázsiában, Afrikában, Európában is, de a legismertebbek a Dél-Amerikai Andok hegység indián kultúráinak pánsíp zenéi.

46.  - Italo Disco

Az Italo Disco zene kialakulása az 1980-as évek elejére tehető, ez a zenei stílus az Itáliai-félszigeten, Olaszországban alakult ki. A disco klubok Itáliában is népszerűek voltak, ám külföldi előadókat hallgattak, ezután jött a '80-as években a saját maguk által kialakitott disco-stílus. Az Italo disco a hazai és külföldi underground: dance, pop, euro-disco, elektronikus zenékből fejlődött ki, és változatos műfajjá fejlődött. A műfaj elektronikus: dobokat, dobgépeket, szintetizátorokat alkalmaz. Az Italo már inkább elektronikus, mint klasszikus diszkó, és tömegesen előállított szintetizátorok és dobgépek jellemzi. Az Italo disco fülbemászó és könnyen felismerhető dallamai alapján is, nagyon dallamos és ritmusos ütemek váltják egymást. Általában: angolul, olaszul, spanyolul éneklik. Az Italo Disco előadói: Alberto, Danuta, Giorgio Moroder, Joy, Ken Laszlo, La Bionda, Umberto Tozzi.

47.  - Latin Zene

A Latin Zene, Spanyolul: "Música Latina" a legkülönfélébb, többnyire: spanyol, portugál, olasz nyelven előadott dalok és zenék. Gyakran folklórikus elemekkel kevert, főleg Latin-Amerikából és Spanyolországból származó könnyű zenei műfajok köznyelvi gyűjtő neve. A Latin zene fogalmának sokféle értelmezése létezhet. Szűkebb értelemben kizárólag az Afrikai nép zenei elemekkel kevert: Latin-Amerikai, főként: Kubai vagy Karibi zenét értik alatta, mint például a mambó, rumba, salsa stb., amelyek jellegzetes, általában bonyolult ritmus képletű, gyors, dallamos, vidám zenei stílusok. A kifejezés szintén vonatkozhat e stílus jegyekkel ötvözött modern pop-zenére vagy elektronikus-zenére is. Nagyon sokan a Latin zene fogalmába zenei stílustól teljesen függetlenül beleértenek bármilyen spanyol nyelvű zenét. A Latin zene műfajai: latin tánc zene-, modern latin zene-, latin dance-, latin pop-, latin jazz-, latin rap-, latin rock-, latin techno-.

48.  - Mambo

A Mambó kezdetben egy Afro-Kubai zene elnevezése volt, a szó vallási értelemben szent cselekedetet, az istenekkel való beszédet jelentette. Később Haiti szigetén a woodoo papnők nevévé vált. A Mambó modern változatában különböző ritmusok kapcsolata és átfedése található meg. Az első Mambó ritmust a Kubában született: Anselmo Sacasas fejlesztette ki. A Mambóban úgynevezett "Merengue csípőmozgást" táncolnak. Ez azt jelenti, hogy a csípő a táncoló lábakhoz képest késleltetve mozog. A Mambó: 1987-ben tért vissza a köztudatba az évtizedekig tartó elfeledettség után a "Dirty Dancing" című film sikerei kapcsán. A Mambó ma divat táncként ismert és a tánc programok egyik legnézettebb műsora. A Mambó zenéje: gyors, sodró, áradó, heves, feszültséggel teli, bonyolult ritmusú, szinkópált, a szambához hasonló, zenei üteme: 4/4-es. Tempó: tudás szint szerint: 36-52 ütem/perc

49.  - Merengue

A Merengue elnevezést: Közép-Amerika: Dominika és Haiti országaiból származó zenei stílusra és a hozzá kapcsolódó azonos elnevezésű táncra használjuk. Dominikában és Latin Amerika egész területén elterjedt és népszerű tánc, illetve zene. Nevét a Spanyol: Meringue-ről, a tojásból és cukorból felvert desszertről kapta. Valószínűleg azért, mert a táncosok mozgása emlékeztet a habverés mozdulataira. A Merengue zene megalkotása: Nico Lora spanyol származású dominikai zenész nevéhez fűződik az 1930-as évekből. Rafael Truillo dominikai diktátor zenei ízlésének köszönhetően vált az ország nemzeti zenéjévé és táncává az 1940-es évektől. Luis Alberti: "Compadre Pedro Juan" című száma ekkor aratott hatalmas sikert az egész világon. Latin Amerikában a Merengue az 1980-as években tört be a kedvelt zenék élvonalába, és az 1990-es években érte el népszerűségének csúcsát. A Merengue 2/4-es ritmusú zene és tánc. Hang szereléséből nem hiányozhat a tambora (kétoldalú dob) és a güira (fém henger). Manapság a legnépszerűbb: Merengue stílus a "Merengue de orchestra", nagy fúvós szekcióval, páros szaxofonokkal, zongorával, timbalesszel, congával, tamborával, güiroval, basszussal, háttér énekesekkel.

50.  - Metalcore

A Metalcore egy zenei stílus, mely a Hardcore és a Metal műfajok jellemzőit egyesíti. Leggyakrabban a tradicionális: Heavy-metal és a dallamos Death-metal stílus jegyei keverednek hardcore elemekkel, de előfordul a sokkal durvább death metal, thrash metal, sőt black metal hardcore ötvözet is. A hardcore és metal először az 1980-as évek közepén került közel egymáshoz, amikor a hardcore punk és a thrash metal színtér határán létrejött a crossover thrash-nek nevezett stílus, melyet olyan együttesek képviseltek, mint a Nuclear Assault, a D.R.I, az S.O.D, a Corrosion of Conformity, a Suicidal Tendencies, a Cro-Mags vagy a Septic Death. Az 1990-es évek elején a hardcore-metal újabb hullámát az Integrity, az Earth Crisis, a Converge, a Zao és az All Out War jelentették. Ehhez a vonulathoz tartozik még az ezredforduló után sikeressé váló: Hatebreed, Throwdown, Bleeding.

51.  - New Age

A New Age, "Új Korszak" egy, az 1980-as években kiformálódott zenei műfaj. A New Age zene egy pozitív hangzású változatos stílus, amely alkalmas pihenésre, meditációra, művészi ihlet felkeltésére. Bár sok szállal kötődik hozzá, nem feleltethető meg teljesen az 1970-es években, az Egyesült Államokbeli Kalifornia államban létrejött utópisztikus: New Age mozgalommal és annak szellemiségével. Hallgatói esetenként nagy fontosságot tulajdonítanak az adott zenemű spirituális hatásának, míg sokan: relaxációs, jóga, masszázs kísérő alapzaj-ként vagy stressz levezetési célból hallgatják. A műfaj hangszerek tekintetében rendkívül sokszínű: több esetben akusztikus:. fuvola, zongora, gitár, távol-keleti népi hangszerek, és elektronikus szintetizátor, szekvenszer eszközök sokaságát vonultatja fel. New Age együttesek: Enigma, Enya, Era, Sacred Spirit.

52.  - New Wave

A New Wavw, az "Új Hullám", egy rock-zenei műfaj, amely az 1970-es évek végén alakult ki, és az 1980-as évek közepéig élte virágkorát. A punk műfajból alakult ki, megőrizte annak a populáris kultúra elleni elutasítását, és sok más stílusból ihletet merített, mint a "rock and roll, funk, ska, reggae, pop, mod, elektronikus zene. A New Wave kifejezést eredetileg: Seymour Stein, a "Sire Records" vezetője alkalmazta. Neki egy jól csengő névre volt szüksége, hogy a piacra vezethesse az újonnan felfedezett, addig csak underground státuszú együtteseit. Mivel a tanácsadói azt mondták neki, hogy a punk csak egy gyorsan elhaló divat hullám eredménye, azonkívül ideológiai töltete, anarchizmusa és nyersessége miatt a zeneipar résztvevői üzletileg „nehezen kezelhetőnek” tartották, Stein kitalálta a "New Wave" kifejezést, mert úgy vélte, hogy a zenéjük forradalmisága az 1960-as évek "Francia filmes új hullámának" megfelelő. A filmes új hullám korszak művészei is tömegkultúra ellenesek és kísérletezők voltak. A New Wave kifejezés így a korai időkben a punk szinonimájának számított. New Wave zenekarok: Depeche Mode, Duran Duran, Go-Go, Inix.

53.  - Opera

Az Opera olasz eredetű szó, dal művet jelent (másként: dramma per musica). Vokális hangszeres drámai színpadi műfaj, melyben a szerepeket éneklik. Az opera három-négy, ritkábban egy, kettő vagy öt felvonásos, többnyire nyitánnyal kezdődik. A 16. század ismert műfaja, a hangszer kísérettel ellátott egyszólamú ének, a monodia egyre bővült rövidebb drámai jelenetekkel (intermezzo), míg a század végére létrejött az első mai elemeket is magában foglaló opera előadás. A középkori Firenzében a 17. század legelején, mint hangszerekkel kísért énekbeszéd volt ismert. A század elején a velencei opera virágzott, megkezdődött a recitativo és az ária szétválása, mely végül a Nápolyi operában különült el egymástól teljesen.

54.  - Operett

Az Operett egy színpadi, zenei műfaj. Mozart nevezte el ezt a zenét: "Operett"-nek. Szó szerinti jelentése: "Kis Opera" vagy "Operácska". Könnyed dallam világgal átszőtt, gyakran szerelmi történet, ami sok humorral van fűszerezve. Témája vígjátéki, vidám, komikus, gúnyos elemeket egyaránt tartalmazhat. A cselekmény fonala prózai monológokban és párbeszédekben bontakozik ki, ezekhez kapcsolódnak a zenei tételek. A zenekari nyitány, közjátékok, egyszerűbb formálású áriák, dalok, kuplék, együttesek a duettektől a kórusig, és a tánc jelenetek, amelyek általában kortárs táncokra épülnek.

55.  - Pop

A Pop, a Populáris zene széles körben elterjedt zene az egész világon, a legnépszerűbb zenei stílus. A popzene a 20. század ötvenes éveiben, a rock and roll kialakulásával az Egyesült Államokban létrejövő szórakoztatóipari ág, a popkultúra része és paradox módon annak létrehozója. A pop-ot rendszerint egy szóló énekes és csoport adja elő. A csoport hangszer összetétele általában: ütők, gitárok, basszus hangszerek. A zenéjük alapsémája: könnyen megjegyezhető dallam, egyszerű ritmus. A Pop zene a a nép dalok hagyományaihoz kapcsolódik és a hanglemez ipar fejlesztette ki a maga számára. A Pop zenei központjai eleinte az USA-ban és Londonban voltak. Az 1960-as évek elején Európában a Pop-zene fogalma leszűkül az ifjú generáció zenéjére. Ennek az Amerikai megfelelője a Rock. Az új pop zene a -negroid ritmusból, -blues-ből, -fehér rock and roll-ból: 1964 táján keletkezett. A Rock and Roll kialakulása idején a nagyvárosok zenei stílusa és költészete volt, amelyben az új generáció elemi erővel fejezte ki külön állását a fennálló "társ rendtől", így alkotta meg saját vágyainak világát.

56.  - Punk

A Punk egy rendszer ellenes zenei mozgalom, amely erősen kötődik a Rock zenéhez, és amely az 1974-1975-ös évek táján alakult ki. A Punk átmeneti formái már évekkel korábban is léteztek, olyan együttesek, mint a: Ramones, a Sex Pistols, a The Damned és a The Clash zenéjével. A Punk fogalom használható azokra a zenei színterekre is, amelyek ugyan később jelentek meg, de hasonló alapvető jellemzőkkel rendelkeznek, mint az első generációs punk, azonban gyakran tévesen utalnak vele egyéb együttesekre is, a viselkedés, illetve a fiatalkori agresszió fogalmán keresztül. A Punk együttesek gyakran szeretnek versenybe szállni az 1960-as évek garázs-rock zenekaraival. A fogalmat gyakran használják a zenei mozgalomhoz kapcsolódó divatirányzattal, ideológiával és szubkultúrával, vagy akár a csináld magad hozzá állással kapcsolatban is. A Punk máig nagyon meghatározó a zenében, ami nemcsak egy zenei irányzat hanem egy életérzés is.

57.  - Progressive Rock

A Progresszív Rock, gyakran csak "prog rock", a rock-zene egyik válfaja, mely az 1960-as évek második felében alakult ki. Népszerűségének csúcsa az 1970-es években volt, de még ma is vannak művelői (Dream Theater, The Flower Kings, Spock’s Beard, Marillion). Ezek a zenekarok a progresszív szót már nem eredeti értelmében használják, mivel a tényleges kísérletezés helyét az egyéni hangszeres teljesítmények vették át. Az ősök által képviselt stílust jelentősen átalakították. A progresszív rockot játszó zenészek elutasítják a pop-zene korlátozásait, műveiket, amelyek kifinomultsága gyakran a klasszikus zenével vetekszik figyelmes hallgatásra szánják. Gyakran építenek zenéjükbe folk- és világzene- elemeket. A progresszív rockra jellemző a dinamikus és virtuóz előadásmód. A rock többi, jól táncolható és háttér zenének is hallgatható típusával ellentétben zenéjüket a tudatos elmélyülésre hajlandó hallgatóknak szánják. A leghíresebb olyan zenekarok, amelyek az 1970-es években alkottak: Genesis, Pink Floyd, Electric Orchestra, Emerson, Lake & Palmer, Rush, Gentle Giant, King Crimson.

58.  - Psychedelic Pop

A Pszichedelikus Pop egy olyan zenei stílus, melyet a drogok – cannabis, pszilocibin, meszkalin és különösen az LSD – tudat módosító hatása inspirál, és a módosult tudatállapot hangulatát igyekszik visszaadni. A pszichedelikus pop egyfajta pszichedelikus zene, amelyet a pszichedelikus népi és pszichedelikus rock elemei ihlettek, és amelyet a popzenére alkalmaznak . Az 1960-as évek végén elérte a csúcspontját, az 1970-es években pedig gyorsan csökkent. A pszichedélia-orientált pop népszerűvé vált az ausztrál és új-zélandi csoportok körében, például a Sydney- ben alakult The Easybeats, amely pénteken a Londoni My Mind (1966) slágerét rögzítette, majd ott maradt a tagok 1970-es külön válásáig. hasonló utat követ a Brisbane- ben alakult Bee Gees , de amelynek első Londonban felvett "Bee Gees" (1967) című lemeze három sikeres kislemezt sorol fel, amelyek a folk, a rock és a pszichedelika elemeit tartalmazzák, nagyrészt a Beatles hatására. Az amerikai pop-rock csoportok közé tartoznak: The Mamas & the Papas, Electric Prunes, Blues Magoos.

59.  - Psychedelic Rock

A Pszichedelikus Rock egy olyan zenei stílus, melyet a drogok: cannabis, pszilocibin, meszkalin és különösen az LSD – tudat módosító hatása inspirál, és a módosult tudatállapot hangulatát igyekszik visszaadni. A Pszichedelikus zenének több más típusa van, mely ugyan onnan ered, de később eltért a divatos rock zenétől. A rockzene történetében a pszichedelikus rock kapocs a korai, blues alapú rock és a későbbi progresszív rock és heavy metal között. A pszichedelikus rock azon formáját, melyet a világ 1967-ben ismert meg, a következő tulajdonságok jellemzik: modális dallamok; ezoterikus szövegek, amelyek gyakran álmokról, víziókról, hallucinációkról szólnak; hosszabb dalok és hangszeres szólók; a drogok hatását idéző effektek, például torzítás, visszhangok, visszafelé, késleltetve lejátszott hangok és a fázis eltolódás: phasing. Az első album, mely a szélesebb közönséggel is megismertette a pszichedelikus rockot, a The Beatles 1966-os "Revolver" című albuma volt.

60.  - Rap

A Rap zene az 1970-es években létrejött könnyű zenei irányzat. Jellemzője az elektronikus, monoton zene, és a jellegzetes, prózára hasonlító ének-, és beszéd- stílus. Ellenzői szerint a rap monoton beszéd, rajongói szerint pedig a ritmika, a rímek, és a szövegek mondani valója sokat számítanak. A rap és rappelés egyfajta ének stílus, ritmikus dalszöveg mondás, kántálás. Az 1970-es évek végén: New York-i lemezlovasok és a város fekete közössége által kifejlesztett rapzene egy könnyűzenei stílus, ahol egy folyamatosan ismétlődő, monoton ritmus adja az alapot, amelyre szlengben bővelkedő, gyors, gördülékeny, rímelő, előre megírt vagy improvizált dalszöveget kántál a rapper.  A rappelés nem azonos a vers mondással, mivel a vers mondással ellentétben a rapet egy ütem ritmusához igazítva adják elő, és a rap szövegnek van dallama, mégha egyszerű is az énekléshez viszonyítva. A rappelés elsődleges összetevője a hiphop és a reggae stílusoknak, de jelen van olyan alternatív rock együttesek zenéjében. A ritmikus dalszöveg mondás  azonban évszázadokkal korábbról ered. A Rap gyökerei a középkori: Nyugat-Afrikai "Griot" ének mondókig vezethetők vissza, akik történeteiket a dobok és más ritmus hangszerek ütemére adták elő.

61.  - Rave

A Rave szó több jelentéssel bír a zenei műfajban. Az 1980-as évek közepétől olyan Dance-partikat neveztek így, amelyeket szokatlan helyeken: utcán, téren, hajón, templomban, tengerparton, repülőn, vonaton alkalomszerűen rendeztek. A rave zene gyorsabb tempójú mint a techno, 120-150 BPM. A világ igazából 1995-ben kezdte felfedezni a rave-ben rejlő lehetőségeket, ebben az évben rengeteg új formáció született, amelyek egy csapásra berobbantak a köztudatba. A rave generáció szülötteként olyan egyszerű zenékre táncoltunk anno, mint: Paul Elstak, Charly Lownoise, Marc Oh, Dune slágerei, mindenféle szégyenérzet nélkül, Mára igencsak megkopott a rave szó eredeti jelentése, eléggé elcsépeltté vált a party-kultúrában.

62.  - Reggae

A Reggae egy könnyű zenei műfaj, amely az 1960-as években fejlődött ki Jamaicában. A Reggae megnevezést tágabb értelemben szokták használni az összes: Jamaicai zenére, beleértve: dub, dancehall, ragga műfajokat is. Ez a kifejezés használatos még egy külön stílusra ami az 1960-as évek végén jött létre. A Reggae alapját egy különleges ritmus adja, aminek fő jellemzője a taktusok közötti hullámzás amit a gitáros játszik, ezt úgy hívják hogy "bang". A dobos gyakran üt egy harmadik ütemet a taktusok között. Ezt úgy ismerik, hogy "one drop" (’egy csapás’). Jellegzetessége, hogy ez az ütem itt lassabb, mint a reggae előfutárainál a ska-nál, és a rocksteady-nél. A reggae-t gyakran összefüggésbe hozzák a rasztafári mozgalommal, ami befolyással volt számos kiemelkedő reggae zenészre az '1970-es, és '1980-as években. A reggae számok sok egyéb témát is felölelnek a raszta farinizmuson kívül. Ilyen például a szerelem, a szexualitás, és olykor a társadalom kemény bírálata. A "Reggae" szót először az 1960-as években a "Toots and the Maytals" nevű ska együttes használta az egyik albumuk címében: "Do the Reggay". A Reggae-t később: Bob Marley tette világszerte népszerűvé, aki karrierje kezdetén a rocksteady műfajban is alkotott. Az '1960-as években a reggae-t már Angliában is játszották a rádióban, John Peel műsorában.

63.  - Reneszánsz

A Reneszánsz a művészetek újjászületésének korszaka a 14. - 16. század korstílusa, amely Észak-Itáliából indult, ahol a módos polgárság saját világ szemléletet alakított ki, a Humanizmust, amely közép pontjába: a szerelmet, barátságot, a családot, a hazát, természetet, a tudást állította. Zenében kb. 1450-1600-ig terjedő időszak: renaissance, francia=újjászületés. A reneszánsz változást hozott mind a vallásos, mind pedig a világi zene terén. A kor emberéhez szorosan hozzá tartozott a muzsika, kedvelt műfaj a vallásos zenében a mise és a motetta, a világi zenében a madrigál. Páratlan szépségű kórusművek születtek, amelyekre jellemző a harmóniák egyszerűsége. A reneszánsz hangszer készítők számára nemcsak a hangszerek használhatósága volt a fontos, hanem külső formája is, faragásokkal, berakásokkal, festékekkel diszítették.

64.  - Rock

A Rock egy könnyű zenei stílus, mely az Amerikai Egyesült Államokban alakult ki és az 1950-es évek politikai feszültségeinek korában tört utat magának, egész kulturális forradalmat indítva. 1954-ben: Bill Haley a "Rock Around The Clock" című számának stílusa, megszólalása éles ellentétben állt a korra jellemző lágy, fülbemászó, érzelmes dallamok stílusával. A Rock zene alapvetően az Amerikai Egyesült Államokban született, ahol a behurcolt: Fekete-Afrikai rabszolgák zenéje a Blues keveredett az Európai telepesek főleg: Country stílusú zenéjével. Mindez ráadásul egy technikailag és társadalmilag rohamosan változó környezetben történt. A Rock zenei műfaj futó tűzként terjedt el az Egyesült Államokban, majd Nagy-Britannia után egész Európában, végül az 1960-as évekre meghódította az egész világot. A rock zene hangzását meghatározza az elektromos gitár alkalmazása, a rock-ban az elektromos gitárt általában basszus-gitárral kísérik, és a dob-felszerelések ütemes és erős hangja szól. A rock mindig a lázadást és a nem beletörődést szimbolizálta és szimbolizálja ma is.

65.  - Rock and Roll

A Rock and Roll, ejtsd: "Rakendroll" zenei stílus és tánc, a 20. század 1940-es éveinek végén alakult ki a "Rhythm and blues", a hillbilly vagy más néven rockabilly és a western swing elemeiből. A Rock and Roll több műfaj keveredéséből született. A rhythm and blues, a hillbilly vagy más néven rockabilly és a western swing elemeiből forrt ki az 1940-es évek végén, hogy azután az 1950-es években viharos sebességgel hódítsa meg egész Amerikát, majd nemsokára átterjedjen Európába is. Egy Cleveland-i lemezlovas, Alan Freed használta először a: "Rock and Roll" nevet 1950-ben. A főként gitárokból álló hangszerelést később kiegészítették a dobok, a fúvósok, és a zongora. A Rock and Roll legnagyobb előadói: -Bill Haley, -Chuck Berry, -Elvis Presley mind az említett műfajokon nevelkedtek. A Rock and Roll  csillaga 1962-ben áldozott le, amikor felerősödött a Beat mozgalom és a Beatles lesöpörte a dobogóról.

66.  - Rockabilly

A Rockabilly az egyik legkorábbi és legmeghatározóbb "Rock 'n' Roll" zenei műfaj, amely az 1950-es évek Amerikájában bukkant fel. A műfajt végig az eredeti megalkotója:. Elvis Presley uralta, és jelentős befolyással bírt a későbbi rock zenére és pop kultúrára rövid fénykora ellenére is. Az 1970-es évek végén és az 1980-as évek elején a rockabilly  feltámadt, és a mai napig megmaradt mint szubkultúra. A Rockabilly zene és a hasonszőrű műfajok rajongóinak, a tetoválások mániákusainak, a fifties stílust élőknek és a korszakkal össze kacsintóknak, a pirosra festett körmök imádóinak és egyéb fétis őrülteknek, a túlivóknak, a pörgést pörgetőknek, a suliban a wc-ben cigizőknek, a feszültség  keresőknek.

67.  - Rhythm and Blues

A "Rhythm and Blues", "R&B, R’n’B" egy könnyűzenei fogalom, ami nem egyértelmű műfajra utal, és ebben nincs is egyetértés a könnyűzenei szakírók között. A kifejezést a Billboard zenei szaklap vezette be: 1950-ben. Az eredeti 1950-es évekbeli, a blues dallam világát gyorsabb tempóval vegyítő klasszikus rhythm and blues zene továbbra is él, a 2000-es évek kortárs R&B-nek nevezett zenéje már nyomokban sem emlékeztet az eredetire. A '60-as években az R&B-n belüli Soul műfaj legendás énekese, James Brown létrehozta zenekarával a Funkot, amiből később a Disco és a Hiphop lett. A '80-as évek végétől és a '90-es évek elejétől él a „kortárs R&B”, ami a Soul, Hiphop, Dance stílusokat vegyíti. A kortárs R'n'B-zenére dobgépes alapok, több hangot is használó szóló éneklés a jellemző. Napjainkban a hiphop-alapok, Beat-ek jellemzők a zenékre, és pár éve megjelent a dance-pop-house-elemekkel vegyített: R'n'B. A Rhythm n Blues megnevezést alkalmazhatják: Blues, Soul, Funk, Disco, Hiphop, Pop zenékre. Az "R’n’B" hírességei: Alicia Keys, Beyoncé Knowles, Jennifer Lopez, Rihanna, User.

68.  - Rumba

A Rumba több Kubai eredetű tánc és zene közös neve, mara a rumba szó jelentése: ünnep, tánc, felkiáltás. A Rumba zenéjét az Afro-Kubai ritmusok jellemzik. Ennek a zenének két ága fejlődött ki, a habanera és modern rumba. E két zene természetesen szoros kapcsolatban áll egymással. A 19. század leírásaiban szenvedélyes, csábító táncként említik, a nő arra törekszik, hogy a férfit kihívó csípő-mozgásával elcsábítsa. A zenét vagy lassan játszották, mint később az Európában népszerű: Rumba-Bolerót, vagy gyorsabb tempóban, mint a Rumba-Guarachat-t és a "Kubai Rumbát”. A Rumba zene és tánc: 1930-ban hódította meg Európát. A "The Peanut Vendor" volt az első rumba-sláger, amely a világot meghódította. Az első rumba koreográfiát az angolok dolgozták ki, melyet a franciák és a németek átvettek. 1964-től versenyeken is táncolják. A Rumba zenei üteme 4/4, a zenéje mérsékeltebb vagy gyorsabb, de általában az utóbbi jellemző. A klasszikus tánc zenén kívül néhány pop-zenére is lehet rumba lépéseket táncolni.

69.  - Salsa

A Salsa egy Kubai zene, amely elsősorban Latin alapokra építkező zenei stílus, amelynek fő jellegzetessége a Karibi ritmus. Eredetileg nem volt egységes zenei műfaj, sok Dél-Amerikai stílusból alakult ki, amelyben a Csacsacsa, a Mambó, és a Szving is megtalálható volt. Az 1970-es években született, a Kubai, Puerto Rico-i és más, Latin gyökerekkel rendelkező bevándorlóknak volt köszönhető. A Salsa elnevezés is tőlük ered, a szó jelentése: Salsa - Szósz. A Salsa ritmikai képét a 4/4-es ütemek alkotják, ezek rendszerint ismétlődnek a zeneni témákkal kapcsolatban. Szokatlanul gyors és rohanó, így nem ritka a 180 bpm érték körüli tempó sem. A ritmusba tipikus hangszerek vegyülnek. Legtöbb esetben díszítő elemként vannak jelen, megteremtve ezzel a speciális ritmus menetet, mely egyértelműen a salsa műfajára jellemző. Ez a ritmikai kép régebben nyugat afrikai régiók népzenei motívuma volt, innen került át dél-amerikai területekre, ahol a salsa kialakulásával egyidejűleg kristályosodott ki.

70.  - Ska

A Ska a Jamaicai zene egyik formája. Kombinálja a "mento és "calypso elemeit az amerikai jazz elemeivel, és a blues hangzásával, Jamaicában a rocksteady és később a reggae előfutára. A ska gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Túlnyomó részt a rudeboy, mod és skinhead szubkultúrák követői hallgatták, ebben az időben olyan előadók játszották ezt a zenét, mint például: Symarip, Laurel Aitken, The Charmers és a The Pioneers, egészen az 1960-as évekig. A zene történészek általában három hullámra osztják a ska történetét. A ska népszerűsége megkopott és csökkent a kezdetek óta, de később Angliában figyeltek fel rá és élesztették újra az 1980-as években, és az 1990-es években jött az újabb népszerűségi hullám. Néhány a legsikeresebb ska zenekarok közül a harmadik hullámból: The Mighty Mighty Bosstones, Reel Big Fish, The Aquabats, Catch 22, Mad Caddies Know Talent, The Toasters, Ska-P, Less Than Jake, Mustard.

71.  - Synth Pop

A Synth Pop, Szinti Pop, a pop és az elektronikus zene egyik ága, ahol a szintetizátor a domináns hangszer. Ez a máig népszerű és világsikeres zenei stílus az 1970-es évek végétől az 1980-as évek közepéig alakult ki és mind a mai napig létezik. A zene az 1984-1988 közötti időszakban élte fénykorát, a világon az egyik legnépszerűbb zenei stílus volt. A 21. században ismét újra emelkedni látszik a népszerűsége. Ma is sokan rajonganak érte, a remek szinti szólamok sokakat magával ragadnak. A Szinti Pop zene sajátossága, amiről a nevét is kapta a szintetizátor és a dallamos ének. Egy szinti-pop dal hangzás világa általában a populáris zenéhez hasonlít. Az 1970-es évek közepén lettek ismertek az elektronikus zene olyan nagyjai, mint: -Jean Michel Jarre, -Vangelis, -Tomita, akik nagy hatással voltak a New Age zenei stílus kialakulására. Az 1980-as években törtek be a világ szinpadaira azok a zenekarok akik világszerte népszerűvé tették a Synth-Pop-ot: -Alphaville, -Depeche Mode, -Pet Shop Boys, -Modern Talking.

72.  - Soul

A Soul zene története elválaszthatatlan az azonos gyökerű: R&B és Gospel műfajoktól. Az Egyesült Államok ban az 1950-es évek második felében indult el a két, párhuzamos folyamat, ami a műfaj kialakulásához vezetett. A réteg zeneként indult R&B egyre nagyobb rajongó táborra tett szert, míg a gospel szigorúan egyházi keretek között maradt. A Soul nagy úttörői, mint Ray Charles vagy Ben E. King a gospel átszellemültségét, spiritualitását vegyítették az R&B feszes ritmusaival és megkapó dallamaival. Maga a soul, azaz lélek kifejezés is arra utal, hogy szenvedélyes lélekből szóló muzsikáról van szó. Igazi térhódítása a '60-as években indult meg, ekkor tűntek fel olyan előadók, mint James Brown, a soul keresztapja, és Aretha Franklin, a soul királynője. Bár döntően „fekete” zene volt, a „fehérek” is lelkesen próbálkoztak a soul zenében. A blue-eyed soul műfaj név alatt elsősorban a Righteorus Brothers és Michael McDonald szerzett magának hírnevet.

73.  - Swing

A Swing, ejtsd: szving vagy swing a jazz zene egyik műfaja, ami a harmincas évek elején alakult ki, és 1935-re meghatározó stílus lett az Amerikai Egyesült Államokban. A Swing erőteljes ritmus szekciója nagybőgőből és dobokból áll, ez adja a kíséretet a rézfúvós (trombita és harsona), a fafúvós (szaxofon és klarinét) illetve néha a húros (hegedű vagy gitár) hangszereknek. A zene tempója általában közepestől gyorsig terjed, s jellemzőek a swinges (nyújtott, triolás) nyolcadok. A Swing együttesekben legtöbbször szerepel egy szólista, aki a hangszerelt részekre improvizál. A táncolható swing (olyan zenekarvezetők vezetésével, mint Benny Goodman és Count Basie) volt az amerikai populáris zene legdominánsabb formája 1935 és 1945 között. A Big Band egy bizonyos jazz-zenekarra utal, ami a swingkorszak idején gyakori volt Amerikában. A big band formátum napjainkban is fellelhető. Általában: 12-25 zenész játszik egy ilyen zenekarban, szaxofonosok, trombitások, harsonások, énekesek és egy ritmus szekció. A kisebb jazz bandáktól eltérően, ahol a zene improvizált, a big band-zene nagyrészt meghangszerelt, a zenészek kottából játszanak, de improvizált szólók is teret kapnak.

74.  - Samba

A Samba, Szamba ősi Afrikai eredetű ősi népi tánc és zenei stílus. Ez a stílus eredetileg több tánc forma gyűjtő neve, melyeket az elmúlt évszázadokban az Afrikai néger rabszolgák vittek magukkal hazájukból: Angola, Kongó, Szudán, országaiból új hazájukba: Brazíliába. Abban az időben ezt az igen népszerű tánc fajtát: "Semba" néven ismerték, ami a tipikus csípő mozgásokat jelölte. A Bantu népeknél az extázis, a mámorító tánc állt a közép pontban, ami kultikus ünnepségeik jellegzetessége volt. Az Afrikai tánc kultúra a Brazil part vidéken is elterjedt, s a táncnak: Rio, Sao Paulo, Pernambuco, Bahia és Maranhao is otthont adott. A Szamba zene az ősi Afrika kultikus zenéjéből származtatható. Fő hangszerei a dobok és a harangok, melyek leginkább afrikai eredetűek. A gyors, élénk zene ösztönözte a táncos mozgást. Szaggatott, rövid mozdulatai a megbilincselt rabszolgák mozgására emlékeztetnek: még tánc közben sem tudtak láncaiktól megszabadulni. Magával ragadó, eredeti ritmusa az ősi zenei kifejezés.

75.  - Tango

A Tangó zene és tánc az 1880-1920-as években, Argentína etnikai olvasztó tégelyében alakult ki, emberi érzések köré épült, táncos előképzettség nélküli emberek lába alatt született. A Tangót nagyrészt: földművesek, napszámosok, kétkezi munkások, de mesteremberek, kereskedők, az Új Világban szerencsét próbáló elszegényedett Európai bevándorlók hívták életre. Magukkal hozták a táncaikat, kultúrájukat, de otthon hagyták szeretteiket, családjukat. Argentínában ragadtak, elszigetelve, egy idegen világban, idegen emberek között akik idegen nyelvet beszéltek. A tangó zenészek közül a leghíresebbek: -Francisco Canaro, -Enrique Rodriguez, -Carlos Di Sarli, -Juan D'Arienzo, -Anibal Troilo, -Rodolfo Biagi. Minden esetben kivételes tehetségű zenészek voltak, sokszor maguk is zeneszerzők, akik más szerzők darabjait is feldolgozták. Az 1910-es évek végétől már énekes is csatlakozott a zenekarhoz, közülük az első és leghíresebb a hihetetlenül népszerű Carlos Gardel volt. A Tango aranykora: 1940--1960 közé tehető, a zenekarok egyre több és több táncosnak játszottak az élőzenés milongákon, a szalonok lassan kicsinek bizonyultak és már sportcsarnokokat töltöttek meg a tangó zene ritmusára ölelésben sétáló párok. 

76.  - Techno

A Techno az elektronikus tánc zene egyik fajtája, amely az 1980-as évek közepe, vége felé alakult ki az Egyesült Államokban, azon belül a Michigan-i: Detroitban. A Techno szót zenei műfaj leírásaként hivatalosan: 1988-ban használták először. Manapság sok Techno stílus létezik, de a sok al-stílus alapjának: a Detroit Techno tekinthető. A techno egy igen  nyílt és sok elemet befogadni képes elektronikus zenei műfaj, épp ezért általános jellemzői is igen tágak. Tempója általában: 120-140 bpm közzé tehető, természetesen ennél léteznek sokkal lassabb és gyorsabb technók is. Kulturális öröksége a futurizmus, amelyet a műfaj előfutárának tekinthető az 1980-as évekbeli electro stílusból örökölt. A korai Detroiti, nagyrészt Afro-Amerikaiakból álló színtér ezt kissé saját képére formálva megalkotta az afro-futurizmust, amely a mai napig rengeteg zenében felfedezhető, lényegében az afrikai, törzsi hagyományok futurista megközelítése. Öröksége a tribal techno. Később a műfaj Európai hódítása során ezt részben elhagyta és a tiszta futurizmusra tért vissza, mely napjainkban újra egyre nagyobb teret kap tudományos és fantasztikus inspirációjú zenék formájában.

77.  - Trance

A Trance zene az 1990-es évek kezdeti szakaszában kialakult zenei műfaj, melynek eredete leginkább az acid-re és a techno-ra vezethető vissza. A Trance szülő helyének: Frankfurt városa tekinthető Németországban. A szerteágazó, és állandóan változó műfaj, melynek számos ágazata van. Főként "elszállós" dallamok és kiállások jellemzik. Sok dallam és hangszer található benne. A kiállások gyakran a legszebb, legsikeresebb szimfonikus szerzeményeket juttathatja eszünkbe, csak itt nem vonós, fúvós, (élő) szimfonikus hangzásvilágot használnak, hanem a legfülbemászóbb szintetikus már-már űrutazást idéző lágy hangszerelést. Egyszerre hordozza magában elsöprő érzelmeket, és a ritmusos lüktetést. Tiszta hangzás, dallamos basszusok, kiváló minőség jellemzi. Kiemelkedő képviselői: Tiesto, Blank&Jones, Ferry Corsten, Ronski Speed, Armin van Buuren, Rex Mundi, Nuera, Simon O'Shine, Natlife, Paul van Dyk, Manuel Le Saux, Ferry Tayle, Ronny K, Amed Romel, Magyarországon: Adam Szabó, Mickey Simon, Sunny Lax, Tranzident, Myon & Shane54, Sterbinszky.

78.  - Trash Metal

A Thrash Metal a Heavy Metal zene egyik alműfaja, amely az 1980-as évek elején-közepén alakult ki többé-kevésbé egymástól függetlenül az Egyesült Államokban, illetve Európában. Legegyszerűbb megközelítésben a Hardcore-punk és a heavy-metal keveréke, de a műfaj nehezen kategorizálható. Ami többé-kevésbé általánosan jellemzi a műfajt, az a gyors sebesség, viszonylag egyszerű dal képletek, ám technikás gitár-riffek a power akkordok (kvint) szinte kizárólagos használatával, a "palm muting" technika gyakori alkalmazása, nyers hangzás, agresszív ének, sokszor üvöltés, technikás, intenzív dob munka, a duplalábgép duplázó sűrű használata, valamint a gyakori tempó és ritmusváltások, és a műfaj nevét is adó tört ritmusok gyakori alkalmazása.

79.  - Underground

Az Underground zenei kifejezés egy Alternatív zenei irányzat. Az Underground egy Angol nyelvű kifejezés, szó szerinti fordítása: "Földfelszín alatti". Tulajdonképpen: elvont, eltérő, különös, művészi látomások. Az Underground zenei stílus az 1960-as, 1970-es évek fordulóján bontakozott ki világszerte. A kifejezést gyakran használják az általánostól és hivatalostól eltérő irányzatokra, olyan műfajokra amit csak kevesek ismernek és művelnek. Ilyen értelemben létezik: Underground zene, Underground zenekar, Underground film. Az Underground zene a Mainstream zene ellenkezője. A zenészek általában amatőrők, nem áll mögöttük: profi stáb, profi kiadó. A legtöbb esetben saját maguk otthon készítik a zenéket és felvételeket. Az Undergroundra így jellemző az igazi, a valóság, annak átéllése amit tapasztalt, azt énekli meg az előadó amik az életében események jöttek. A szélesebb körben ismertebb: Underground zenekarok a következők: Caspas, Drox, Kex, Syrius, Tűzkerék, Balaton.

80.  - World Music

Világzene, maga a Világzene elnevezés az 1980-as években terjedt el. Talán nincs még egy olyan, nagy vitát kiváltó szegmense a zenei világnak, mint a Világzene. A világzene fogalma hozzá vetőlegesen: 2-3 évtizeddel ezelőtt került be a köztudatba. A tagadhatatlanul a mai napig népszerű műfaj esetén a szakmai harc közép pontjában az autentikus népzenét játszó muzsikusok és a népzenei elemeket tetszés szerint használó, felhasználó zenészek vitája áll. Az előbbi csoport érvei között többek között a hagyományhoz való hűség szerepel. Míg a másik oldal a népzenét élő szervezetnek tekinti, amelynek alap jellemzője a fejlődés és a megújulás. Bár a Világzene kifejezést elsődlegesen a Népzenére használják, idetartoznak még a nyugati kultúrkörön kívüli kultúrák Popzene jellegű számai is, valamint az olyan, nem Európai eredetű zenei stílusok, amelyekre a harmadik világ zenéje is hatással volt, például Afro-Kubai zenére.