"A világon azért vagyunk, hogy valahol otthon legyünk benne" -- Tamási Áron

Déli Nap Krónika

"Az ember hasonlóvá válik ahhoz, mint amiben gyönyörködik."
--Platón--

"Minden jó helyen és minden ember szívében megleled Istent."
--Seneca--

"A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét."
-- Leonardo da Vinci --

Kerékpár története, a Bicikli sikersztorija - Bíró Csaba

2022.07.25 15:48

 

Kerékpár története, a Bicikli sikersztorija.

A kerékpár, a bicikli, egy emberi erővel hajtott kétkerekű jármű. A 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el a mai modern formáját. A kerékpár a 20. században a legnépszerűbb: közlekedési, szabadidős, sport, túra eszközzé, járművé vált. A nagyszerűsége és népszerűsége az egyszerűségében rejlik, egyszerű, olcsó, egészséges, környezetbarát könnyen elérhető. A "kerékpár" szinonimái: bicikli, bringa, bicaj, bicó, canga, drótszamár. A kerékpár egykerekű változata: monocikli, kétkerekű változata: bicikli, háromkerekű változata: tricikli.
 
Képtalálatok a következőre: bianchiKéptalálatok a következőre: bianchi

A kerékpár története

-- A kerékpár, a bicikli, egy emberi erővel hajtott kétkerekű jármű. A 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el a mai modern formáját. A kerékpár a 20. században a legnépszerűbb: közlekedési, szabadidős, sport, túra eszközzé, járművé vált.
-- A kerékpár nagyszerűsége és népszerűsége az egyszerűségében rejlik, egyszerű, olcsó, egészséges, környezetbarát könnyen elérhető. A "kerékpár" szinonimái: bicikli, bringa, bicaj, bicó, canga, drótszamár. A kerékpár egykerekű változata: monocikli, kétkerekű változata: bicikli, háromkerekű változata: tricikli.
-- 1500-as években Leonardo da Vincit hozták hírbe először a mai kerékpárhoz hasonló kerekes guruló szerkezet papírra vetésével, hasonló rajzaival. A kerékpár egy könnyen feltalálható eszköz, nem véletlen, hogy az első ilyen szerkezet papírra vetése nevéhez fűződik.
-- 1817-ben az első működő kerékpárszerűség: Karl von Drais von Sauerbronn báró nevéhez fűződik: favázas, kormányos kétkerekű szerkezetet épített. Bár a hajtást a kerekes ló mintájára a lábbal előre lökdösés jelentette, ez már kerépárszerű volt.
-- 1861-ben Párizs, a velocipéd megjelenése. Pierre Michaux kidolgozza az első pedál általi közvetlen hajtást, majd az így létrejött kétkerekűt velocipéd néven kínálja megvételre. Az új, érdekes és mókás szerkezet pillanatok alatt elterjed és igen népszerűvé válik.
-- 1885 a nagy mérföldkő, a Rover megépíti biztonsági kerékpárját, ezzel a modern kerékpárt. John Starley, a híres James unokaöccse készíti el a világ első biztonsági kerékpárját. A nagyméretű első kerékkel szemben a lánccal hajtott, 76 cm átmérőjű hátsó kereket alkalmaz, mindkét kereket lassítani képes fékekkel.
-- 1887-ben erre John Dunlop találmánya nyújt megoldást: a pneumatikus, felfújható tömlő. Majd: Edouard Michelin ezt öltözteti “védőruhába”, azaz abroncsba, kialakítva ezzel a mai napig bevált, szelepen át pumpálható tömlő/köpeny rendszert. A Rover által fémjelzett vázforma apróbb változtatásokkal a mai napig fennmarad, ez bizony: 135 év.
-- Az autó használat a 20. század elején egyértelműen a felsőbb osztályok kiváltsága volt, ezzel szemben a kerékpár gazdaságosan, kevés alapanyagból készült, megfizethető volt, így a tömegek közlekedési eszközévé vált.
 
Képtalálatok a következőre: biciclettaKéptalálatok a következőre: bicicletta

A kerékpár jelentősége

-- A Földön napjainkban átlagosan közel: 2-3 milliárd kerékpárt használnak világszerte: közlekedésre, szállításra, szabadidős, sport, túra célokra. A mai világban a kerékpár az egyéni közlekedés leghatékonyabb módja. Egy kilométer kerékpározás: 92,09 kJ, gyaloglás: 261,63 kJ, autózás: 4,83 MJ energiát igényel átlagosan. A kerékpár a levegő szenyezést érintő kibocsátása a motorizált járművekhez képest nulla.
-- Azokban az országokban, ahol a kerékpározás az egyéni közlekedésnek nem a legfontosabb eszköze, önálló kerékpár utakat építenek használói számára. Az Európai Kerékpárszövetség törekvése, hogy ezeket a közúti és vasúti Transz-Európai közlekedési hálózatok rendszeréhez hasonlóan az Euro-Velo hálózat kontinentális szinten is összekösse.
-- A megfelelő infrastruktúra, legfőképp kerékpárút-hálózat vagy hálózatszerű kerékpározásra alkalmas utak híján a városi kerékpározás és az emberek sokszor kampányszerű kerékpárra szoktatása.
-- A kerékpár népszerűsége a 21. század motorizációs világában sem csökken, a nagyvárosok autós zsúfoltsága miatt éppenséggel a kerékpár új virágkorát éli. A nagy világvárosok egyre magasabb szintre emelik a kerékpározás kultúráját, infrastruktúráját. A kerékpár nem a múlt archaikus közlekedési eszköze, hanem a jelené és minden bizonnyal a jövőé.
-- A kerékpár használat tekintetében Magyarország az Európai élmezőnyben helyezkedik el. A 2015-ös adatok szerint a leggyakrabban használt közlekedési eszköz a kerékpár a lakosság alábbi arányánál: 1. Hollandia: 36%, 2. Dánia: 26%, 3. Magyarország: 25%, 4. Svédország: 23%, 5. Finnország: 22%, 6. Belgium: 21%, 7. Szlovénia: 20%.

A Kerékpár útak jelentősége

-- A "kerékpár út" definíció szerint „a közúti forgalom által használt felületektől a kerékpáros közlekedés céljára elkülönített út, amelyen csak kerékpárosok és korlátozott körülmények között segédmotoros kerékpárok közlekedhetnek. A kerékpárutat a kezdeténél, illetve minden szilárd burkolatú út keresztezése után a "Kerékpárút" jelzőtábla áll.
-- Általában "kerékpár útnak" nevezik az összefüggő kerékpáros turisztikai útvonalakat, az egyes szakaszok konkrét technikai kialakításától, kerékpárút, kerékpársáv, kisforgalmú utca, mezőgazdasági út.
-- A kétirányú kerékpárút általában a közút egyik oldalán létesül, és közös felületen vezeti mindkét irányú kerékpáros forgalmat. Két szélét folyamatos sárga vonallal kell kijelölni, a kétirányú kerékpárút esetében pedig tengelyében szaggatott sárga terelő vonalat kell alkalmazni.
-- Az egyirányú kerékpárút az út két oldalán, a közúti forgalomnak megfelelő irányban vezeti a kerékpáros forgalmat, ami forgalmi szempontból kedvező. Az egyirányú forgalmi rendet útburkolati jelekkel egyértelművé kell tenni. Lakott területen belül kerékpársávval kedvezően kombinálható.
-- A kerékpársáv az úttest felületén kialakított sáv kerékpárok részére, amit szintén sárga vonallal jelölnek ki, leggyakrabban a járda és az úttest többi része között. A kerékpársáv minden esetben egyirányú, amin ugyanúgy a menetirány szerint kell haladni.
-- Kerékpárnyom olyan fontosabb utaknál fordul elő, ahol külön kerékpársáv kialakítására nincs szükség vagy lehetőség, ezért annak szélső sávjain sárga kerékpáros piktogramok jelzik a kerékpáros forgalom preferált helyét. Itt a kerékpáros a többi járművel osztozik a sávon.
-- Az elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút olyan út, amin se csíkkal, se máshogy nincsenek elkülönítve a gyalogosok és kerékpárosok, ezért azt közösen használják. Ezért ilyen utakon fokozott figyelemre van szükség a balesetek elkerülésére.

A kerékpár felépítése

A kerékpár felépítése: -váz, -kormány, -kormánycsapágy, -kormányszár, -kerekek, -küllök, -gumik, -sárvédők, -középcsapágy, -hajtómű, -pedálok, -lánc, -láncvédő, -első fogaskoszorú, -hátsó fogaskoszorú, -tengelyek, -fékek, -abroncsfék, -kontrafék, -felnifék, -patkófék, -nyeregcső, -nyereg-ülés, -váltórendszer, -első villa, -hátsó villa, -lámpák, -helyzetjelzők, -csomagtartók, -gyermekülések.
 
Képtalálatok a következőre: biciclettaKéptalálatok a következőre: bicicletta

Kerékpár Típusok Ismertetője
        20. Kerékpár Típus


BMX -- BMX
A BMX a kerékpárok kis kerekű változata, egy-sebességes, racsnis hajtású, trükkökre, akrobatikára kifejlesztett kerékpár. Az 1980-as években a gördeszkához hasonlóan ifjúsági divathullám épült rá. A név jelentése "Bicycle MotoCross", utalva a szakág születésére, amikor tizenévesek a motokrossz versenyeket, mutatványokat utánozták kerékpáron. A Trial szakág ősének tekinthető.

City Bike -- Városi kerékpár
A City Bike a Városi kerékpár, amelyben városi közlekedésre lett kifejlesztve. A kis távolságok megtételére, mindennapos városi használatra alkalmas, strapabíró és olcsó gépek. Mivel gyakran szállítanak rajtuk terhet, jellemzően nehezek a sport célra gyártott kerékpárokhoz képest. Bevásárló kerékpárnak is nevezik a sokszor gyárilag előre és hátra szerelt csomagtartó-kosár miatt.

Cross Bike -- Krosz Kerékpár
A Cross Bike a Trekking lecsupaszított változata. Minden nélkülözhető alkatrész lekerült róla, például sárvédő, csomagtartó. Így inkább hasonlít egy hegyi kerékpárra, de megőrizte a 28-as kerekeit, ami miatt ez előbbinél jobban használható országúton is.

Cross Country -- Verseny Hegyi kerékpár
Az Cross Country kifejezés elsősorban hegyikerékpár versenyzésre szánt változatát jelölik. Az XC kerékpároknál a kényelemmel szemben elsődleges szempont a minél kisebb tömeg, a meghajtás hatékonysága és a gyors hegyi mászást lehetővé tevő verseny geometria. A leggyakrabban első teleszkóppal használják, tipikusan 80-100 mm rugó-úttal, de előfordul merev-villás és össz-teleszkópos kiépítésben is.

Cyclo Cross -- Krosz Kerékpár
A Cyclo Cross szakág az országúti kerékpározásból nőtt ki. Leginkább országútihoz hasonló, merev vázas, könnyű kerékpárok jellemzik koskormánnyal, de az országútinál vastagabb gumikkal és canti-fékkel. A MTB szakágnál könnyebb, de akadályokkal sűrűn megszakított terepen kerékpároznak, a versenyzők bizonyos szakaszokat, lépcsők, kidőlt farönkök) futva, a kerékpárt vállon cipelve kell megtegyenek.

Cruiser -- Strand Kerékpár
Amerikában az 1970-es évek környékén született ez a kerékpár típus "beach cruiser", azaz "strand cirkáló" néven, ezzel utalva a tipikus felhasználási területre, eleinte olcsó tömeg bicikliként. A kialakítás a cruiser motor bicikliket utánozza a kormány és a váz formájában. A cruiser hívei életérzésnek tartják a stílust, a chopper motorokhoz hasonlóan itt is sokkal nagyobb hangsúly kerül a megjelenésre, mint a teljesítményre.

Dirt jump street -- Városi Extrém Kerékpár
Kifejezetten trükkökre, akrobatikára tervezett szerkezet. Többségben egysebességesek a masszivitás okán. Ültetett vázzal és strapabíró alkatrészekkel, olykor első fék nélkül. A városi terep extrém leküzdésére szolgálnak.

Downhill -- Hegyi Extrém Kerékpár
A Downhill a hegyikerékpár sport extrém ága, ahol technikás, kövekkel, ugratókkal, letörésekkel tarkított, erősen lejtős terepen kell bringázni. Ennek megfelelően a Downhill biciklire az összteleszkópos gépezet, sok helyen megerősített váz, 150-240 mm-es rugóutak és duplavállas átütőtengelyes első villa a jellemző. Elöl egy lánctányér rockringgel vagy bashguardokkal, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6 dugattyús fékek 203-as tárcsákkal.

Enduro, All Mountain -- Hegyi Kerékpár Változat
Az Enduro, All Mountain a Hegyikerékpár egyik változata, amely átmenetet képez az MTB és a könnyű freeride gépek között. A durvább körülményeket és biciklizési stílust is elviselő kialakításból következően valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB bringák, de a technikás és gyors ereszkedés mellett egy-egy könnyebb ösvény is megmászható velük. Gyakori az össz-teleszkópos kivitel, jellemzően: 130-150 mm rugóúttal.

Fitness, Hibrid Bike -- Fitness Kerékpár
Viszonylag új kategória, amihez az országúti kerékpár adta az alapot. Kialakítása azzal egyező, egyenes kormánnyal és a patkófék helyett V-fékkel. Felhasználásában ill. a használat nyújtotta élményben leginkább az országúti és a XC kerékpár közt helyezkedik el. Szintén a fitnessz kategóriába szokták sorolni az agyváltóval és agydinamóval szerelt, de súlyra és sebességre optimizált sportos városi illetve credit card touring kerékpárokat is.

Folding Bike -- Összecsukható Kerékpár
Folding Bike, Összecsukható kerékpár, a kerékpárok olyan változata melynek váza szerszám használata nélkül is könnyen félbehajtható, valamint a kormány is pár mozdulattal lehajtható. Ennek a kialakításának köszönhetően a kategória legnagyobb előnye, hogy könnyen szállítható, akár autó csomagtartójában, vagy tömegközlekedési eszközökön is, valamint jóval kisebb helyen tárolható mint a hagyományos társai. Ennek a kerékpár kategóriának talán a legismertebb tagja Magyarországon a Csepel Kemping kerékpár volt.

Freeride -- Hegyikerékpár extrém változata
A Freeride kerékpár nagyjából ugyanazt a felépítést követi, amit a Downhill kerékpár, de alkalmas 8 méteres letörésekre, kisebb szakadékokba való droppolásra és félelmetes nagyságú big air-ek jellemzik az erőt és vakmerőséget, amit ez az ág képvisel. A Freeride kerékpároknál a súly kevéssé számít, annál inkább fontosak az erős, strapabíró alkatrészek.

Mountain Bike -- Hegyi kerékpár
A Mountain Bike a Hegyikerékpár, ami a hegyes, dombos, erdős terepeken való kerékpározásra alkalamas. A masszív felépítés, és a vastag, tipikusan 26"-os, néha 28"-as kerekek alkalmassá teszik a terepen való biciklizésre, de hosszú távú országúti közlekedésre ezek a kerékpárok nem optimálisak. A hegyikerékpár az egyik legelterjedtebb kerékpárfajta, egy nagyon népszerű kerékpár típus.

Racing Bike -- Országúti verseny kerékpár
A Sportkerékpár, a versenykerékpár a legkönnyebb és leggyorsabb kerékpár. Vékony gumija, a váz és a kormány kiképzése, minimális légellenállása az országúton való gyors haladást teszik lehetővé. A "versenybicikli" szón általában ezt a típust értik, bár természetszerűleg nem csak versenyre használják, hanem egyéni sport, edzés, tóra célokra is előszeretettel használják, illetve más bicikli típusokkal is rendeznek versenyeket.

Rekumbens -- Fekvő Kerékpár
Rekumbens, más néven fotel-, vagy fekvő- bicikli. A kerékpáros, a sofőr a fotelszerű ülésben ül vagy fekszik, a hétköznapi autóshoz vagy a forma-1-es pilótához hasonló testhelyzetben. A pedál a kerékpár orrában, a legideálisabb erőkifejtést biztosító pozícióban helyezkedik el. Két legfontosabb előnyük, a kényelem és a sebesség. Használatuk során még hosszabb távok megtétele esetén sem fájdul meg rajtuk a fenék, a derék (illetve a hát), a nyak, a csukló, a tenyér, mivel a test súlya nagy felületen eloszlik a háton.

Stringbike -- Láncnélküli Kerékpár
A Stringbike kerékpár egy új magyar szabadalom, egyszerűen megfogalmazva lánc nélküli kerékpárt jelent. A technológiának köszönhetően páratlanul könnyű és puha hajtási élményt kapunk, ami a forradalmian új szimmetrikus hajtási rendszernek köszönhető. Itt a tiszta gördülő mozgás következtében nagyon jó hatásfokkal hajthatunk, és ez a kedvező hatásfok a láncos megoldásokkal ellentétben minden sebességfokozatban és hosszabb használat után is válto­zatlanul megmarad.

Trekking -- Túra Kerékpár
A Trekking a Túra kerékpár. A terep és az utcai gépek között helyezkedik el. 28"-os kerék átmérője az aszfalton vagy közepes nehézségű terepen, erdei ösvény, földút állja meg a helyét. Kényelmes és könnyű, így hosszú távú kirándulásokra igen alkalmas. Rendszerint csomagtartóval, sárvédővel szerelik gyárilag.

Triatlon -- Időfutam Kerékpár
A Triatlon kerékpár a színtisztán sebességre épített, nagyon könnyű kerékpárok. A jellemzőjük a különleges időfutam kormány, amely a fekvő kerékpárt leszámítva a legjobban aerodinamikus pozíciót nyújtja használójának, ami kerékpáron elérhető, a manőverezhetőség feláldozásával.

Trial -- Hegyikerékpár extrém változata
A Trial a könnyű, a lecsupaszított hegyi kerékpárok változatát jelenti, jellemzőjük, hogy a váz nagyon alacsony, általában nincs nyereg, és főleg trükkök bemutatására használják, egy sajátos és különleges extrém sportág épült rá.

Velomobil -- Burkolt Kerékpár
A Velomobil egy majdnem teljesen burkolt kerékpár, általában háromkerekű, bár léteznek már 4 kerekes változatok is. A burkolatnak köszönhetően nagyon jó aerodinamika paraméterekkel rendelkeznek. 1980-2010 között szinte kizárólag egyedi gyártású példányok valósultak meg. 2010 után léteznek sorozatgyártású termékek is, ez azonban csak évi néhány száz darabot jelent.
 
 
Kerékpár Használat Európában
                   2018

1.   Hollandia -- 36%
2.   Dánia -- 26%
3.   Magyarország -- 25%
4.   Svédország -- 23%
5.   Finnország -- 22%
6.   Belgium -- 21%
7.   Szlovénia -- 20%
8.   Ausztria -- 19%
9.   Németország -- 19%
10. Csehország -- 18%

 Kerékpáros Turisztika Európában
                  2018

1.   Finnország -- 28%
2.   Svédország -- 27%
3.   Magyarország -- 25%
4.   Hollandia -- 24%
5.   Dánia -- 23%
6.   Belgium -- 22%
7.   Ausztria -- 21%
8.   Németország -- 21%
9.   Franciaország -- 20%
10. Szlovénia -- 20%  


Kerékpár Márkák Listája
   100. Kerékpár Márka


Abici -- Olaszország -- 2006
Alubike -- Németország -- 1990
Atala -- Olaszország -- 1907
Author -- Csehország -- 1993
Avanti -- Új-Zéland -- 1980
Batavus -- Hollandia -- 1904
Bianchi -- Olaszország -- 1885
Biomega -- Dánia -- 1998
BMC -- Svájc -- 1986
Bottecchia -- Olaszország -- 1924
Campagnolo -- Olaszország -- 1933
Capriolo -- Olaszország -- 1955
Carraro -- Olaszország -- 1935
Cinelli -- Olaszország -- 1948
Colnago -- Olaszország -- 1952
Columbine -- USA -- 1992
Condor -- Anglia -- 1948
Contec -- Németország -- 1990
Cube -- Németország -- 1993
Csepel -- Magyarország -- 1928
Diamant -- Németország -- 1895
Falcon -- Anglia -- 1880
Favorit -- Csehország -- 1922
Felt -- USA -- 1991
Focus -- Németország -- 1950
Fuji -- Japán -- 1899
Gazelle -- Hollandia -- 1892
Genesis -- Anglia -- 2000
Gepida -- Magyarország -- 1996
Ghost -- Németország -- 1950
Giant -- Tajvan -- 1972
Gios -- Olaszország -- 1928
Hercules -- Németország -- 1886
Hero Cycles -- India -- 1956
Holdsworth -- Anglia -- 1922
Kalkhoff -- Németország -- 1919
Kellys -- Szlovákia -- 1991
Kent -- USA -- 1909
Kestrel -- USA -- 1986
Kettler -- Németország -- 1949
Koga -- Hollandia -- 2010
Kronan -- Svédország -- 1970
Kross -- Lengyelország -- 1990
KTM -- Ausztria -- 1950
Lapierre -- Franciaország -- 1946
Marin -- USA -- 1988
Matra -- Franciaország -- 1945
Mavic -- Franciaország -- 1899
Merida -- Tajvan -- 1972
Miyata -- Japán -- 1890
Nagasawa -- Japán -- 1947
Neuzer -- Magyarország -- 1987
Next -- USA -- 1999
Norco -- Kanada -- 1964
Orbea -- Spanyolország -- 1896
Orbita -- Portugália -- 1970
Pacific -- USA -- 2000
Pashley -- Anglia -- 1916
Pegoretti -- Olaszország -- 1956
Peugeot -- Franciaország -- 1882
Phoenix -- Kína -- 1958
Pinarello -- Olaszország -- 1952
Puch -- Ausztria -- 1899
Robin Hood -- Anglia -- 1906
Rover -- Anglia -- 1885
Santana -- USA -- 1976
Scirocco -- USA -- 1982
Scorpio -- Anglia -- 1970
Scott -- USA -- 1958
Skoda -- Csehország -- 1895
Tanturi -- Finnország -- 1922
Time -- Franciaország -- 1987
Torpado -- Olaszország -- 1895
Trek -- USA -- 1975
Trinx -- Kína -- 1992
Triumph -- Anglia -- 1905
Tube -- India -- 1949
Vitus -- Franciaország -- 1970