"A világon azért vagyunk, hogy valahol otthon legyünk benne" -- Tamási Áron

Déli Nap Krónika

"Az ember hasonlóvá válik ahhoz, mint amiben gyönyörködik."
--Platón--

"Minden jó helyen és minden ember szívében megleled Istent."
--Seneca--

"A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét."
-- Leonardo da Vinci --

El Camino, Az Út, zarándokút ami hazavisz - Bíró Csaba

2022.07.27 11:58

 

El Camino - Az Út, zarándokút ami hazavisz.

Az El Camino – Az Út, a Szent Jakab zarándokút, a leghíresebb zarándokút, 2000 éve járják. Az út hossza több mint: 800 kilométer, a francia: Saint-Jean-Pied-De-Port városkától indul és a spanyol: Santiago de Compostela városában végződik. A legenda szerint: Santiago de Compostelában temették el: Szent Jakabot, Jézus Krisztus tanítványát. A Camino de Santiago Európa főutcája, a csillagok mentén vezet. A lélek útjának nevezik, sokan találkoznak az úton ismerős lelkekkel.

Bíró Csaba - El Camino

Az El Camino zarándokútra 2022 tavaszán, május végén indultam el, és június végén fejeztem be. Az egy hónapos, 800 kilométeres híres zarándokút számtalan élményt, emóciót, impressziót keltett bennem. Erről sokszor nehéz beszélni, mert olyan élmények érik ott az embert, ami leírhatatlan és megmagyarázhatatlan. Olyan emberekkel találkozik ott az út során, akikkel máskor nem találkozna, és akkor találkozik velük amikor kell, amikor éppen szüksége van rá. Pont akkor amikor egy tanítás átadására éppen szüksége van.

Az El Camino útvonala és települései -- Camino Francés - Francia Út

1. Saint-Jean-Pied-de-Port -- 2. Roncesvalles -- 3. Zubiri -- 4. Pamplona -- 5. Larrasoaña -- 6. Puente la Reina -- 7. Uterga -- 8. Estella -- 9. Los Arcos -- 10. Torres del Rio -- 11. Viana -- 12. Logroño -- 13. Nájera -- 14. Navarrete -- 15. Santo Domingo de la Calzada -- 16. Belorado -- 17. San Juan de Ortega -- 18. Agés -- 19. Burgos -- 20. Castrojeriz -- 21. Frómista -- 22. Carrión -- 23. Sahagin -- 24. Real Camino -- 25. El Burgo Raneros -- 26. Mansilla -- 27. León -- 28. Astorga -- 29. Ponferrada -- 30. Villafranca del Bierzo -- 31. Cebreiro -- 32. Sarria -- 33. Molinaseca -- 34. Cruz de Ferro -- 35. Portomarin -- 36. Arzúa -- 37. Santiago de Compostela -- 38. Finisterre. 

Az El Camino – Az Út, a Szent Jakab zarándokút, a leghíresebb zarándokút, 1000 éve járják. Az út hossza több mint: 800 kilométer, a francia: Saint-Jean-Pied-De-Port városkától indul és a spanyol: Santiago de Compostela városában végződik. A legenda szerint: Santiago de Compostelában temették el: Szent Jakabot, Jézus Krisztus tanítványát. A Camino de Santiago Európa főutcája, a csillagok mentén vezet, közvetlenül a tejút alatt. A lélek útjának is nevezik, mert sokan találkoznak az úton számukra ismerős lelkekkel.

Az El Camino, a Szent Jakab-út egy középkori eredetű zarándokút, mely reneszánszát éli napjainkban. A legismertebb keresztény zarándoklatok helyszíne, Jeruzsálem és Róma után, Spanyolország Galícia autonóm közösségének fővárosa, Santiago de Compostela. A hagyomány szerint a Santiagó-i Szent Jakab katedrálisban vannak idősebbik Szent Jakab apostol földi maradványai.

Az El Camino, vagyis “Az út” egy ősrégi, a tejút alatt fekvő zarándokút, melyet már a kelta időkben jártak a zarándokok, azonban ellenkező – nyugat-keleti – irányban. A Római Birodalomban fontos kereskedelmi útvonal húzódott az Atlanti-óceán partjáig, amelyen a Ponferrada környéki aranybánya, ill. a Leóni Középhegység ásványkincseit szállították. A hagyomány szerint Szent Jakab holttestét Jeruzsálemből az arab invázió elől menekítették ki a 7. század elején. A közel-keleti keresztes-arab háborúk ellehetetlenítették a Szentföldre vezető zarándokutak biztonságát, ekkor kezdett a Szent Jakab zarándokút szerepe felértékelődni.

A Kallixtusz-kódex a világ első útikalauza, ennek ötödik könyve írja le a Compostelába vezető Szent Jakab-zarándokút franciaországi és spanyolországi szakaszait, próféciákat és Szent Jakab csodáit, továbbá jó tanácsokkal szolgál a zarándokoknak. A 12. században Aymeric Picaud szerzetes által megírt kódexet II. Kallixtusz pápáról (1119–1124) nevezték el, mivel az ő bevezetője nyitja meg a kódexet, amely egyben a legkorábbi baszk nyelvemlék is.

A kódex négy utat ír le, amelyek közül az első három a franciaországi Ostabatban egyesül, és innen vezet át a Pireneusok Ibañeta-hágóján Spanyolországba. A negyedik, egyben legismertebb út az ún. „francia út” (camino francés), amely a spanyol-francia határ közelében fekvő francia faluból, Saint-Jean-Pied-de-Port-ból indul. Ebből a faluból indul a zarándokok 70%-a. A Camino Francés útvonalától csupán a pireneusi szakaszon tér el a Camino Arragones, vagy épp az északi parti szakaszon követi a francia utat párhuzamosan az Északi út, azaz a Camino del Norte.

Az El Camino zarándokút jelképe a fésűkagyló, és a sárga nyíl, amely végigkíséri a Peregrino-kat az Úton. Szent Jakab ikonográfiai attribútuma a fésűkagyló, amelyet korunk zarándokai a mai napig használnak. Legtöbben a hátizsákjukra kötve viselik, míg mások kisebb medálként hordják magukon Szent Jakab szimbólumát. Ezzel lehet őket felismerni, hogy ők nem turisták hanem zarándokok.

Van, aki azért indul el az ősi zarándokúton, mert ki akar szakadni a hétköznapokból, a munkából, a terhek alól, van, aki keresi önmagát és a helyét a világban, van, aki válaszút előtt áll, csöndre és egyedüllétre vágyik, hogy dönthessen. Akad olyan is, akit vallási okok vezetnek, vagy a teljesítmény motivál, és bizony olyan is, aki gyász miatt, vagy egy lelki törés sebeinek gyógyulását várja az úttól. Bármi legyen is az oka, amiért útnak indulnak az emberek, tény, hogy az EL Camino, vagy más néven Szent Jakab-út minden egyes kérdésre választ ad.

A híres Camino de Santiago zarándoklat sok önmagával békességre vágyó, valós életcéljait megvalósítani vágyó ember álma. Végigjárva a ezt az utat végre kizökkenhetünk a napi rutinunkból, egyedül lehetünk önmagunkkal, s van időnk befelé is figyelni kicsit. A magunkkal kettesben töltött idő emlékezetes lesz - rengetegen számolnak be arról, hogy a Camino végigjárása közben világosodtak meg az élet értelmét illetően, vallási hovatartozástól függetlenül.

A Camino Frances, azaz a Francia út a Szent Jakab zarándoklat legnépszerűbb szakasza - a több irányból érkező zarándokok Saint-Jean-Pied-de-Port városában találkoztak össze, hogy itt együtt vágjanak neki a Pireneusok hegyláncain átvezető gyalogos ösvénynek. Az út hosszú és fárasztó, időt, nyugalmat, türelmet kell rá szánni, és akkor meghálálja ezt a hűséges és kitartó zarándoknak.

Saint-Jean-Pied-de-Port ma is őrzi középkori hangulatát a fallal védett belváros kő házai között kanyarog a keskeny utca, ahol a zarándok irodát találjuk, Rue de la Citadelle 39, itt kiválthatjuk a credencial-t, a zarándok-igazolványt. Itt megvehetjük a Szent Jakab zarándokút jelképét, a fésűkagylót is, amelyet az összes zarándok csomagján viszontláthatunk - a középkorban a vándorok a szomjukat oltották a pohárnak használt kagylóhéjjal. Innen indul az út a meredeken emelkedő hegyoldalak között az Ibaneta-hágó és Spanyolország felé.

Az El Camino városai, települései.

1. Saint-Jean-Pied-de-Port --
Saint-Jean-Pied-de-Port, spanyolul: San Juan Pie de Puerto, a francia-spanyol határon egy: 1500 fős francia település, a Pireneusok északi lábánál fekszik, a Nive folyó partján. Egy csodás középkori város, ma is őrzi középkori hangulatát, a fallal védett belváros kőházai között kanyarog a keskeny utca, ahol a zarándokirodát találjuk, Rue de la Citadelle 39, itt kiválthatjuk a Credencial-t azaz a zarándok-igazolványt.

2. Roncesvalles --
Roncesvalles egy pici-kis: 20 lakosú falú, 981 méter magasban, a Pireneusok völgyében található, Spanyolország észak-keleti részén, Navarra tartományban. Majdnem annyi templom és kolostor van itt mint lakó épület. Itt esett el Roland, a híres Roland-ének hőse.

3. Zubiri --
Zubiri egy: 400 lakosú kis falu Navarra tartományban, az Arga-folyó partján. Zubiri neve baszk nyelven annyit jelent: "híd a falu mellett". A falubeliek a közékorban elhatározták, hogy egy kő-hidat emelnek az Arga folyó felett, hogy megkönnyítsék a zarándokok dolgát.

4. Pamplona --
Pamplona, baszkul: Iruña, Baszkföldön, Navarra autonóm tartomány székhelye, 202.000 lakosságával az El Camino legnagyobb városa, az Arga-folyó partján, 446 méter tengerszint feletti magasságú fennsíkon fekszik. A Navarrai Királyság egykori koronázó városa. A történelmi óváros a folyó jobb partján helyezkedik el, a városképet az itt található citadella és a katedrális határozza meg. A várost több hegy öleli körül, mint: 1353 méter magas: Peña Izaga. A városban rendezik a világhírű Sanfermines fesztivált, amelynek fő attrakciója a Bikafuttatás. A belvárosban erről szobrot is láttam, emberek futnak a bikák elől. Egy jó hangulatú zarándok város, jól éreztem itt magam.

5. Larrasoaña --
Larrasoaña egy pici: 130 főt számláló Navarrai falú, a Camino de Santiago egyik állomása.

6. Puente la Reina --
Puente la Reina egy: 3000 fős Navarrai falú, a Camino de Santiago egyik állomása.

7. Uterga --
Uterga egy: 165 fős Navarra falúcska, a Camino de Santiago egyik állomása.

8. Estella --
Estella egy: 13.000 lakosú Navarrai kisváros, itt található a Navarrai királyok egyik palotája, amiben ma múzeum működik. Estella település régi műemléke ez, Navarra egyetlen romantikus stílusú polgári építménye. Ma egy Gustavo Maetzu-múzeum működik benne.

9. Los Arcos --
Los Arcos egy: 1100 fős Navarrai falu, a Camino de Santiago egyik állomása.

10. Torres del Rio --
Torres del Rio egy: 100 fős falu, a Camino de Santiago egyik állomása.

11. Viana --
Viana egy: 4000 fős Navarrai falu, a Camino de Santiago egyik állomása.

12. Logroño --
Logroño az Ebro folyó partján fekszik, La Rioja autonóm közösség székhelye, 150.000 lakossal. A város neve kelta eredetű. Logroño a nagy hagyományú Rioja borvidéknek is a központja, melyről világszerte a legismertebb. A településen ezen kívül jelentős még a faipar és textilipar. Logroño az újabb nagyváros a Camino de Santiago útvonalán, Baszkföldön. Ez pedig sokak számára vonzó, itt mindig több a látni és csodálni való. Az hogy itt jók a borok, az egyértelmű, hiszen a nagy múltú, a világhírű: La Rioja borvidék központjában vagyunk. Sok zarándok legurít itt egy-két pohár vörösbort, tempranillo, garnacha, graciano a legismertebb fajták.

13. Nájera --
Nájera egy: 8000 lakosú kisváros La Rioja tartományban, a Najerilla folyón. Ez már egy jelentősebb település az út elején tapasztalt kicsiny falvakhoz képest. szép templomok vannak itt, mint például a Santa Maria la Real templom.

14. Navarrete --
Navarrete egy: 3000 fős település, La Rioja tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

15. Santo Domingo de la Calzada --
Santo Domingo de la Calzada egy: 6000 ezer fős városka La Rioja tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

16. Belorado --
Belorado egy: 2000 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

17. San Juan de Ortega --
San Juan de Ortega egy: 400 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

18. Agés --
Agés egy: 200 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

19. Burgos --
Burgos az azonos nevű tartomány: 175.000 lakosú fővárosa. Az újabb nagyvárosa a Camino de Santiago útvonalának. Burgos a 10. században Ó-Kasztília fővárosa volt, mai is jelentős gazdasági és kulturális város, a Szent Jakab-úton. A Burgosi Katedrális, Catedral de Santa María de Burgos, a Burgosi Szűz Mária-katedrális a város fő látványossága, ami tényleg lenyűgöző. Szépsége, összetettsége, harmóniája elismerésre méltó, építése: 1221-től 1765-ig tartott. A Katedrális melletti panzióban aludtam, és két nagyszerű napot töltöttem el ebben a remek városban.

20. Castrojeriz --
Castrojeriz egy: 760 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

21. Frómista --
Frómista egy: 700 fős falu Palencia tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

22. Carrión --
Carrión egy: 200 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

23. Sahagin --
Sahagin egy: 2500 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

24. Real Camino --
Real Camino egy: 600 fős falu Burgos tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

25. El Burgo Raneros --
El Burgo Raneros egy: 200 fős falu León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

26. Mansilla --
Mansilla egy: 1500 fős falu León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

27. León --
León város Kasztília és León autonóm közösség León tartományának székhelye, 130.000 lakosságával a Camino de Santiago egyik jelentős nagyvárosa. León ipari, mezőgazdasági, kulturális központ. León városa nagyon tetszett nekem, igazi történelmi, középkori város, szép sétáló fő-utcával, parkokkal, katedrálissal. A Leóni Katedrális előtt lenyűgözve álltam, nagyon tetszett. León székesegyháza őrzi a világ egyik legjelentősebb, középkori eredetű üvegablak csoportját. León katedrálisában a fények játsszák a főszerepet. A középkori ember a katedrálisban, a mennyekben érezhette magát, annyi féle színes üvegen szűrődött át a fény.

28. Astorga --
Astorga egy: 10.000 lakosú kisváros León tartományában. A Leóni-hegység lábánál fekszik, folyója a Tuerto. Az egyik fő nevezetességek közt van a 8. századi Mária-katedrális és a Gaudí-féle neogótikus Püspöki Palota, mely ma a Museo de los Caminos, "Az Utak Múzeuma”. A városháza 17. századi egy órával, mely körül a tető korlátokon népviseletbe öltözött pár látható.

29. Ponferrada --
Ponferrada egy: 63.000 fős város León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása. A Római eredetű város a 11. században épült zarándok-hídról kapta a nevét, amely vassal megerősített hidat (pons ferrada) jelent. A település első lakói Rómaiak voltak, akik borászattal foglalkoztak. A Római Birodalom korában fontos bányászati központ volt. Számos római bányatelek még látható Ponferradában, azokat az UNESCO a világörökség részének nevezte ki: 1997-ben. A 20. században szénbányákat nyitottak, majd bezárták a bányákat, a lakosság újra elkezdett foglalkozni a borászattal.

30. Villafranca del Bierzo --
Villafranca del Bierzo egy: 2700 fős falu León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

31. Cebreiro --
Cebreiro egy: 1300 fős falu León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

32. Sarria --
Sarria egy: 12.000 fős kisváros León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

33. Molinaseca --
Molinaseca egy: 800 fős falu León tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

34. Cruz de Ferro --
Cruz de Ferro, azaz a Vaskereszt: egy hosszú, vékony nyárfa oszlop egy kőhalom tetején, amelyen egy Vaskereszt található. Az eredetét homály fedi, lehet, hogy egy Római útjelző volt, vagy egy Merkúrnak, az utazók patrónusának szentelt oltár. Ami biztos, hogy évszázadokon keresztül a zarándokok egy-egy követ helyeztek el a keresztnél, szimbolikusan letéve ezzel lelki terhüket. Ima a Vaskeresztnél: "Uram, az igyekezetem szimbóluma a zarándokúton legyen ez a kő, amelyet a Megváltó keresztjének lábához teszek, amely cselekedetem egyszer majd, amikor az életem tetteit elbírálod, amelyben többségben a jótettek lesznek. Legyen így!”

35. Portomarin --
Portomarin egy: 1300 fős falu Galicia tartományban, a Camino de Santiago egyik állomása.

36. Arzúa --
Arzúa egy: 6000 település Galicia tartományban, a Camino de Santiago utolsó előtti állomása.

37. Santiago de Compostela --
Santiago de Compostela városa Galicia tartomány: 100.000 lakosú székvárosa, az Atlanti-óceán partjától: 35 km-re. A város nagy hírre, nevezetességre a középkorban tett szert, ekkor vált a híres keresztény zarándoklat célpontjává. Ebben a jelentőségében napjainkban is kiemelkedő, a Szentföld és Róma mellett a Szent Jakab-út végpontjaként Európa legjelentősebb zarándok helyeként ismert. 2000-ben Európa kulturális fővárosa.

A Compostela egy dokumentum, amely igazolja a Szent Jakab út teljesítését, amelyet a Santiagói zarándok hivatal állít ki azoknak, akik legalább 100 km-t megtettek gyalog vagy 200 kilométert kerékpáron. Éppen ezért a legtöbb zarándok Sarria-ból indul, mivel jó busz és vasúti összeköttetése van Spanyolországban. A zarándok hivatal a credential vizsgálatakor megnézni a szálláshelyek pecséteit és dátumait, majd megkérdezi, mi volt az indulásának oka, motivációja. A Compostelát már a kora középkorban kiállították, a hagyomány a mai napig fennmaradt.

A Szent Jakab-székesegyház: A leghatalmasabb Spanyolországi román-kortól épített templom. Építését: 1082-ben kezdték meg, latin-kereszt alaprajzú, szentély körüljárós, a főhajó (94 méteres), kereszthajó (63 méteres), keresztezésében (33 méteres) négyezeti térrel kialakított bazilika. 25 kápolnával, két 67 méter magas kupolás toronnyal, régi szentéllyel, több király síremlékkel.

Figueroa által befejezett retablóval, amely alá temették állítólag az idősebbik Szent Jakabot, s végső nyughelyét ma a szent életnagyságú szobra díszíti. A XII. századi kőszobrot utólag ezüst-arany ruhába öltöztették. A román-korban szokatlanul nagynak számító templom méretét és az építmény művészi hangsúlyát a helyhez fűződő Szent Jakab-legenda magyarázza, amely évezredek óta vonzza ide Európából a zarándokokat.

Az El Obradoiro-nak is nevezett nyugati homlokzatot Maestro Mateo román stílusban építette, melyet aztán először a reneszánsz, majd barokk stílusban megcsonkították. A mai homlokzata spanyol barokk legnagyobb méretű és legjellemzőbb alkotása.

A megérkezés, a célba érés öröme. Santiagóban van valami fennkölt, valami emelkedett hangulat, a város atmoszférájában, a légkörében érezhető és tapasztalható ez. Bizonyára a zarándokok ezrei miatt is van ez így, akik ide már megérkezvén elengedik magukat. Fesztivál hangulat uralkodik a városban, boldog, felszabadult emberek és érzések járják át az egész várost. Ez a végső felszabadulás.

---------------------------------------------------------------------------------

Paulo Coelho - El Camino

Paulo Coelho 1986-ban indult útnak a híres zarándok helyre: Santiago de Compostelába. Zarándoklata gyökeresen változtatta meg az életét. Útja során mindinkább fel kellett adnia azt az elképzelést, hogy az élet rejtélyeit a maroknyi kiválasztott csak bonyodalmas, kemény próbatételek árán fürkészheti ki. Utazása valódi beavatássá vált, amely minden addigi ismeretét teljesen megváltoztatta. Ráébredt, a Rendkívüli az Átlagemberek útján rejtezik. Paulo Coelho számára e zarándoklat nagy állomás volt, nemcsak térbeli, hanem időbeli utazás is volt.

https://3.bp.blogspot.com/-9VYAdoGhMgg/TqvXUpGfKzI/AAAAAAAADic/zmwv0fp7e6Q/s320/Paulo+coelho.bmp

Paulo Coelho

Paulo Coelho brazil író, aki világszerte nagy népszerűségnek örvend. Paulo Coelho Brazíliában, Rio de Janeiróban született 1947. augusztus 24-én. Egy jezsuita iskolában tanult, s már fiatal korában írói pályára készült. Mikor ezt édesanyja tudtára adta, ő azt mondta neki: „Drágám, apád mérnök. Egy felelősségteljes ember, tiszta rálátással a világra. Tudod te tulajdonképpen mit jelent írónak lenni.?” Kutatásai után Coelho az alábbi következtetésre jutott: "Az írók mindig szemüvegesek és soha nem fésülködnek” és "Küldetésük van és saját generációjuk soha nem értheti meg őket”. 

Coelho magába fordulása és ellenállása, hogy saját útját járhassa, arra késztette szüleit, hogy elmegyógyintézetbe vigyék fiúkat, akit háromszori szökési kísérlet után 20 éves korában engedtek ki. Coelho később azt nyilatkozta: „Nem azért tették, mert bántani akartak, de nem tudták mit tegyenek... 

"Nem akartak tönkretenni, azért tették, hogy megmentsenek.” Fiatalkori lázadásából kifolyólag hippi lett. Eleinte dalszövegeket írt, majd újságíróként dolgozott. 25 éves korától kezdve tanulmányozta a mágiát és az okkultizmust, a természetfölötti jelenségek tanait. 

Gyalog megtette a híres: El Camino-t, a  830 kilométeres zarándokutat: Santiago de Compostelába. Ennek emlékére írta meg az Egy mágus naplója című regényét, amely nagy sikert aratott Brazíliában. 1999 márciusában a világ legtöbbet olvasott írójának minősítették a francia Lyre magazin alapján.. 

Az 1979-es iszlám forradalom óta ő az első nem-muszlim vallású ember, akit meghívtak Iránba egy vallási eszmecserére. 2002-től a brazil írói akadémia tagja. Művei mintegy 140 országban, 56 nyelven, több mint 45 millió példányban fogytak el. Regényeiben jelen van a vallás, a misztika, a szerelem, a nehéz döntések, a kétségbeesett érzelmek és a tragikus emberi sorsok ábrázolása. „Könyvei döntő hatással voltak emberek millióinak életére”..

Paulo Coelho napjaink legnépszerűbb írói közé tartozik a világon, amit jórészt mondani valójával és gördülékeny stílusával ért el. Előszeretettel ír spirituális utazásokról, gyakran boncolgatja az emberi lelket, megpróbálja elemezni, miként juthat el az egyén a boldogsághoz. Teszi mindezt úgy, hogy a gyakran sablonos mondatpaneleket vallásos-misztikus témával tölti fel. 

A vallásban és miszticizmusban nem ragaszkodik egy irányzathoz, hanem korunk emberének elvárásai alapján a vallási pluralizmust, vallási szinkretizmust követi: felhasznál elemeket a kereszténységből, az iszlámból, a buddhizmusból, a taoizmusból, de gyakran merít az ősi természet vallásokból is.

El Camino - Az Út, amely hazavisz

Az El Camino – Az Út, a Szent Jakab zarándokút, amely talán a leghíresebb zarándokút valamennyi közül. Az út hossza több mint: 800 kilométer, a francia: Saint-Jean-Pied-De-Port városkától indul és a spanyol: Santiago de Compostela városában végződik. 

A legenda szerint: Santiago de Compostela városában temették el: Szent Jakabot, Jézus Krisztus tanítványát. Valamikor régen olvastam az El Caminóról - Az Útról, amelyről azt mesélték, hogy egy olyan hely, ahol a csodák valóban megtörtének. 

A lélek útjának is nevezik, azt suttogták még, sokan találkoznak útközben ismerős lelkekkel. A Camino de Santiago Európa főutcája, a csillagok mentén vezet. A Camino állítólag közvetlenül a Tejút alatt húzódik, így annak energiái hatnak, felerősítik az intuíciókat és emóciókat. 

Olyan ereje van, hogy aki elkezdi az gyaloglást, nem bírja abbahagyni, az út úgy vonzza magához mint egy mágnes. Ezzel magyarázzák azt, hogy különös dolgok történnek arrafelé.. Egybehangzó vélemény, hogy az út mindenkinek az életét megváltoztatta akik végigmentek rajta. Akik megtették az utat azok attól kezdve kétféle időszámítás szerint élnek, a Camino előtt és a Camino után..

Buen Camino ! - Jó Utat !

Ma már nemcsak magukat kifejezetten vallásosnak tartó emberek indulnak el az úton, hanem egyre többen azok is, akik keresnek valamit, keresik önmagukat, keresik különféle kérdéseikre a választ. Az 1980-as évek második felétől kezdve a Szent Jakab-út reneszánszát éli. Az egész világból érkeznek ide zarándokok, hogy a Camino-t, vagy annak egy részét végigjárják. 

1993-ban július 25-e, Szent Jakab ünnepe vasárnapra esett, ezért ún. Szent év volt. Ebben az esztendőben Galícia tartomány különös figyelmet fordított az útra, elindította a Xacobeo: 93 nevű kampányt, melynek keretében számos zarándok szállást, útjelző táblát felújítottak. 

A zarándokok száma az ezredforduló után: 50 000 felett van. A 2004-es szent évben pedig minden addigi rekordot megdöntött. Ebben az esztendőben a zarándokok száma megközelítette a 180.000 embert.



Az El Camino útvonala és települései -- Camino Francés - Francia Út

1. Saint-Jean-Pied-de-Port -- 2. Roncesvalles -- 3. Zubiri -- 4. Pamplona -- 5. Larrasoaña -- 6. Puente la Reina -- 7. Uterga -- 8. Estella -- 9. Los Arcos -- 10. Torres del Rio -- 11. Viana -- 12. Logroño -- 13. Nájera -- 14. Navarrete -- 15. Santo Domingo de la Calzada -- 16. Belorado -- 17. San Juan de Ortega -- 18. Agés -- 19. Burgos -- 20. Castrojeriz -- 21. Frómista -- 22. Carrión -- 23. Sahagin -- 24. Real Camino -- 25. El Burgo Raneros -- 26. Mansilla -- 27. León -- 28. Astorga -- 29. Ponferrada -- 30. Villafranca del Bierzo -- 31. Cebreiro -- 32. Sarria -- 33. Molinaseca -- 34. Cruz de Ferro -- 35. Portomarin -- 36. Arzúa -- 37. Santiago de Compostela -- 38. Finisterre.   

Paulo Coelho az Útról

A Tradíció útja nem a kevés kiválasztott útja, hanem minden emberé.!. A Szent Jakab út, amely San Tiago apostol földi maradványaihoz vezet, amelyet az Ibériai félsziget San Tiago nevű városában hantoltak el. A legenda szerint egy bizonyos éjszakán egy pásztor fénylő csillagot látott a mező fölött. 

A helység Compostela - Csillagmező néven vált ismertté, amely később várossá terebélyesedett és vonzotta a zarándokokat az egész világból. Ezeket az utazókat peregrinusoknak nevezték, jelképük a kagyló volt.. Fénykorában, a XIV. században, a Tejutat ami alatt az út húzódik, évente több mint egymillió ember járta végig.

Ez az út mindenkié, az átlag emberekké, hiszen nincsenek kiválasztottak, mindenki kiválasztott. Minden lelkesen végzett munkában benne van a paradicsom, a megváltó szeretet, a döntés amely elvezet Istenhez. Ez a lelkesedés köt össze minket a Mennyel, nem pedig az ezer meg ezer klasszikus szöveg olvasása.

A hit, hogy az élet egy csoda, amely lehetővé teszi, hogy a csodák megtörténjenek – nem pedig az úgynevezett "titkos szertartások” vagy a „beavató jellegű rendek” Az embert nem a lét misztériuma köré szőtt elméletek emelik fel, az embert végül az teszi igazán emberré és teljessé, ha elhatározza azt, hogy beteljesíti a sorsát..

Paulo Coelho – A zarándoklat

Amikor utazol, az Újjászületés aktusának egy nagyon gyakorlati formáját tapasztalod meg. Teljesen új szituációkba kerülsz, a nap lassabban telik, és az esetek többségében nem érted a nyelvet, amelyen az emberek beszélnek. Pontosan úgy, mint a gyerek, aki épp kibukkant az anyaölből. 

Ezért sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítasz azoknak a dolgoknak, amelyek körülvesznek, mert tőlük függ a túlélésed. Sokkal megközelítőbb leszel az emberek számára, mivel ők segíthetnek majd a nehéz helyzetekben. És az istenektől kapott bármilyen kicsiny kegyet is oly nagy örömmel fogadd, mintha az lenne egész hátralévő életed egyik legemlékezetesebb epizódja. 

Ugyanakkor, minthogy ezek a dolgok újak - folytatta – csak a szépet látod meg bennük, és még boldogabbá tesz, hogy élsz. Ezért a vallási zarándoklat mindig az egyik legobjektívebb módja annak, hogy sikerüljön elérni a megvilágosodást.

Ahol az Isten

Ahol te Isten arcát akarod látni, ott meglátod. És ha nem akarod látni, az a legkevésbé sem számít, feltéve, hogy az, amit teszel, jó. Mindent szabad, kivéve egyet: megszakítani a szeretet megnyilvánulását. Ha ez megtörténik, annak, aki rombolni akart, kötelessége újjáépíteni. Isten nem a bosszú, Isten maga a szeretet. 

Az egyetlen büntetés abból áll, hogy azt, aki a szeretet művét megszakítja, kötelezi folytatni azt. Isten mindenben ott van körülöttünk, éreznünk, tapasztalnunk kell, én meg itt logikai problémává akarom transzformálni, hogy megértsd. Csináld tovább a lassú járás gyakorlatát, és egyre jobban fogod érzékelni az ő jelenlétét. 

Az első tünete annak, hogy megöljük az álmainkat, az időhiány. Álmaink halálának második tünete: bizonyosságok. Álmaink halálának harmadik tünete a béke. Az élet olyan lesz, mint egy vasárnap délután, anélkül, hogy nagy dolgokat várna tőlünk, hogy többet követelne, mint amit adunk. Amikor az Atya Fia lejött a földre, elhozta a szeretetet. 

De minthogy az emberiség csak szenvedéssel és áldozattal képes megérteni a szeretetet, így hát megfeszítették. Ha nem így történt volna, senki nem hitt volna a szeretetében, mert már mindenki hozzászokott a mindennapos szenvedéshez. Megesik, hogy a gyenge teremtmény mindig próbálkozik, hogy eltitkolja maga előtt a halál rideg bizonyosságát. Nem látja be, hogy a halál az, amely élete legjobb dolgainak megalkotására ösztönzi.

A halál a mi társunk, mert ő az, aki életünknek valódi értelmet ad. De, hogy láthassuk halálunk igazi arcát, meg kell ismernünk előtte az összes vágyat és rémületet, amelyet nevének a puszta említése képes felébreszteni bármely élőlényben. A bölcsességnek csak akkor van értéke, ha segít az embernek legyőzni bármilyen akadályt. Tanítani annyi, mint megmutatni a lehetőséget. Tanulni annyi, mint élni a lehetőséggel.

A Szeretet

A szeretet melyik formájára gondol az úr.?. Erószra, Philoszra vagy Agapéra.?. Három görög szó jelöli, a szeretetet kezdte. Ma Erósz megtestesülését látod, a két ember közötti érzést. Philosz a szeretet barátság formájában. Ez az, amit én érzek irántad, és mások iránt. Amikor Erósz lángja nem tud már úgy lobogni. Philosz az, aki összetartja a házaspárokat.

Mindnyájan Erószt keressük, s amikor Erósz kezd Philosszá alakulni, úgy véljük, hogy a szeret haszontalan. Nem vesszük észre, hogy Philosz vezet el a szeretet magasabb rendű formájához, Agapéhoz. Agapé a totális szeretet, olyan szeretet, amely elemészti azt, aki megtapasztalja. 

Aki megismeri és átéli Agapét, rájön, hogy semmi sem fontos többé e világon, csak a szeretet. Agapé az emésztő szeretet. Agapé az emberi fogalmakon kívül létezik, és fertőz, mert a világ szomjazik rá.

A Nemes Harc gondolata.

Az álom a lélek tápláléka, ahogy az élelem a test tápláléka. A Nemes Harc az, amelyet azért vívunk, mert a szívünk diktálja. A Nemes Harc a csatamezőről áttevődött önmagunkba. A Nemes Harc az, amit álmaink nevében vívunk. Megöljük az álmainkat, mert félünk megvívni a Nemes Harcot.

És a zarándoklat végén, ahogy a Bibliában a jelenések képei. A bárány megtorpant a falu szélén, amelynek egyetlen utcája a templomhoz vezetett. Ekkor óriási félelem kerített hatalmába, s szünet nélkül ismételgettem: "Uram, nem vagyok méltó rá, hogy a Te Házadba lépjek.” De a bárány rám nézett, a tekintetével beszélt hozzám. 

Azt mondta, mindörökre felejtsem el méltatlanságomat, mert az erő újjászületett bennem, ugyan úgy, ahogy minden emberben újjászülethet, aki az életet Nemes Harccá változtatja. Eljön majd a nap – mondta a bárány tekintete -, amikor az ember újra büszke lesz magára, és akkor az egész Természet magasztalni fogja a szunnyadó Isten ébredését.

Paulo Coelho és az El Camino

Isten mindennap ad nekünk egy pillanatot, amikor megváltoztathatunk mindent, ami boldogtalanná tesz. S mi mindennap úgy teszünk, mintha nem vennénk észre ezt a pillanatot, mintha nem is létezne, mintha a ma ugyanolyan lenne, mint a tegnap, és semmiben sem különbözik a holnaptól. De aki résen van, az észre fogja venni a mágikus pillanatot. 

Bármikor meglephet minket: reggel, amikor bedugjuk a kulcsot a zárba, vagy az ebéd utáni csöndben, és a nap bármelyik percében, amelyik nem látszik különbözőnek a többitől. Mert ez a pillanat létezik, és ebben a pillanatban a csillagok minden ereje belénk száll, és segítségükkel csodákra leszünk képesek.... 

Miközben mosogatsz, imádkozz.!. Adj hálát a mosogatni való tányérokért, hiszen ez azt jelenti, hogy volt bennük étel, hogy tápláltál valakit, hogy szeretettel gondoskodtál valakiről: főztél, és asztalt terítettél. Képzeld el, hány ember van a földön, akinek nincs mit elmosnia, vagy nincs kinek megterítenie.. Néha vereséget szenvedünk. De a vereséget úgysem kerülhetjük el. Ezért aztán még mindig sokkal jobb, ha az álmainkért vívott harcban veszítünk el néhány csatát, mint ha úgy szenvedünk vereséget, hogy azt sem tudjuk miért harcoltunk.. 

Megtanultam, hogy a hősök olyan emberek, akik azt tették, ami szükséges volt, szembenézve a következményekkel. Hogy a türelem rengeteg gyakorlást igényel. Hogy vannak emberek, akik szeretnek bennünket, de egyszerűen nem tudják, hogyan mutassák ki. Hogy olykor az, akire azt hinnéd, hogy megadja neked a kegyelemdöfést, ha már a földön fekszel, egyike azon keveseknek, akik segíteni fognak neked felállni. 

Hogy csak azért mert valaki nem úgy szeret téged, ahogyan te szeretnéd, ez nem azt jelenti, hogy nem szeret téged teljes szívével. Hogy sosem szabad azt mondani egy kisgyermeknek, hogy az álmok balgaságok: tragédia lenne, ha ezt elhinné. Hogy nem mindig elég, ha megbocsát nekünk valaki. Az esetek többségében te vagy, akinek meg kell bocsátani magadnak. Hogy nem számít, hány szilánkra tört a szíved: a világ nem áll meg, hogy megvárja, míg összeragasztod.. 

A sors akkor állít minket nagy döntések elé, amikor a legkevésbé sem számítunk rá. Ilyenkor derül ki, elég bátrak vagyunk-e, hogy megváltoztassuk az életünket. Ilyenkor nem tehetünk úgy, mintha mi sem történt volna, és  nem hivatkozhatunk arra, hogy még nem vagyunk felkészülve a döntésre. A próba nem vár. Az élet nem néz hátra.. Nem az a mester, aki megtanít valamire, hanem aki megihleti a tanítványt, hogy legjobb tudását latba vetve felfedezze azt, amit már addig is tudott.

------------------------------------------------------------------------------------------------------


Shierly MacLaine - El Camino

Shirley MacLaine világszerte ismert amerikai színésznő, aki folyton a spirituális utakat keresi. Shirley 2002-ben indult útnak Santiago de Compostelába, megtenni a híres El Camino zarándokút több mint 800 kilométerét. Az El Camino titokzatos energiája révén megmutatkozó felismerések mérlegelése és boncolgatása közepette végigjárja a Compostelába vezető utat, amely fokozatosan egyetemes úttá, a lélek utazásává alakul. Lélegzet elállító látomások segítségével Shirley megérti a világegyetem jelentését, benne az ősi civilizációk titkait..

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Shirley_MacLaine_in_The_Trouble_With_Harry_trailer.jpg/300px-Shirley_MacLaine_in_The_Trouble_With_Harry_trailer.jpg

Shirley MacLaine

Shirley MacLaine, spirituális utakat kereső amerikai színésznő, több mint ötven film főszereplője, Oscar díjas és Emmy díjas. Shirley számára a Camino nem csak szellemi, de fizikai kihívást is jelentett. Valóban rendkívüli teljesítmény egy hatvanas éveiben járó nő részéről, hogy napi: 20-25 kilométert gyalogolva teljesíti ezt az embert próbáló feladatot. 

Ám még ennél is meghökkentőbb a szellemben és a lélekben megtett út, amely évezredekkel korábbra, elmúlt életeken át nyúlik vissza egészen az univerzum keletkezéséig. A rendkívüli intelligenciával, kíváncsisággal és melegséggel megáldott, s az önnön tapasztalatai körén kívül eső emberek és helyek iránt kivételesen nyitott Shirley írása az elme és a szív páratlan képességeit tükrözi. 

A Camino titokzatos energiája révén megmutatkozó felismerések mérlegelése és boncolgatása közepette végigjárja a Compostelába vezető utat, amely fokozatosan egyetemes úttá, a lélek utazásává alakul. Lélegzetelállító látomások és felismerések segítségével Shirley megérti a világegyetem jelentését, benne: Lemúria és Atlantisz ősi civilizációjának titkait, bepillantást nyer az emberi genezisbe, a nemi különbségek és a szexualitás lényegébe, meglátja a magasabb szintű szeretet ősvényét…

El Camino - Az Út

Spanyolország északi részén van egy híres, évezredek óta ismert zarándokút, amelynek - Santiago de Compostela, El Camino a neve. Azt mondják, a „Camino” – az út – közvetlenül a Tejút alatt húzódik azon ősrégi vonalak mentén, amelynek a felettük ragyogó csillagrendszerek energiáját tükrözik vissza. 

A keleti filozófiákban prána a neve a föld szellemi életerejének. A prána kibogozhatatlanul összefonódik a nap életerejével, így biztosít energiát minden élet számára.. Az életerő kiváltképp érezteti hatását az úgynevezett energia vonalak mentén. Ezek a vonalak alkotják a Föld éteri szellemének lényegi szerkezetét. Rendszerint egyenesek, szélességük és intenzitásuk változó. 

Egy ilyen vonal keresztmetszete egy homok órához hasonlít, melynek középső metszés pontja a földfelszínen van. A vonal energiája éppúgy létezik a föld alatt, mint fölötte. Sugárzása nagyon magas frekvencián történik, s amikor az emberi tudat tapasztalja, megtisztítja a gondolatot, a tapasztalatot, az emlékezetet, és a reveláció erejével hat. 

A vonalak energiája megnöveli az emberi agy éteri és sűrű anyagának rezgés számát. E serkentő hatás eredményeképpen a korábban visszafogott tudatosság és tudás teljesebbé, körültekintőbbé válik. Ez felkavaró és félelmetes lehet, hiszen azt jelenti, hogy az ember érzékenyebbé válik, akár jót, akár rosszat hoz is ez. 

Az energia vonalak nem csupán a Nappal konjunkcióban álló Föld szellemi energiáját közvetítik, hanem az egyéb galaxisokkal és csillagrendszerekkel együtt ható energiákat is. A Föld energia vonalainak mentén futó Camino Franciaországban kezdődik, áthalad a Pireneusokon, s keletről nyugatra tartva átszeli Észak-Spanyolországot, mígnem eléri a Santiago de Compostelának nevezett híres katedrálist, ahol a történet szerint Szent Jakab földi maradványai nyugszanak.. 

Sosem voltam buzgó vallásos, amolyan egyházhoz tartozó, ám hittem Istenben, vonzottak a spirituális erők. A Caminóban is elsősorban e vonalak energiája érdekelt, és persze az a kihívás, hogy egyedül kell végig gyalogolni a több mint: 800 kilométert, az: 500 mérföldet. Az út java része során az ember lényegében magára marad, és kiszolgáltatottá válik, miként azt a legtöbb zarándokút megköveteli. 

Azok akik vállalkoznak a Santiago de Compostela-i zarándokút, a Camino megtételére, többnyire az Istennek és a mélyének való maradéktalan behódolást szeretnék megtapasztalni. Először 1991-ben, Brazíliában ötlött fel bennem a gondolat, hogy vállalkoznom kellene a Camino megtételére. Közben teltek az évek, a gondolat folyamatosan érlelődött és végül a 2000-es évben realizálódott, valósult meg, ekkor vágtam neki az útnak.. 

A Santiagó Caminót több ezer éve járják a szentek, a bűnösök, az élet számkivetettjei. Aki vállalkozik rá, az a legmélyebb spirituális értelmet, és a Mélyénél való konfliktusainak megoldásait kutatja. Már az ősi időkben ismert volt, hogy a Camino energiája segít az embereknek abban, hogy önmagukról elgondolkodjanak, és önismeretre tegyenek szert. 

A Történelem könyvek egészen a Kelta időkig vezetik vissza az út történetét és a kozmikus kinyilatkoztatások eme az út köré szövődő mítoszait, amelyek törpék, tündérek, és a manók több dimenziós alakjairól szólnak. Én azonban azt találtam a legenda legérdekesebb mozzanatának, hogy az ösvény Compostelától néhány mérföldre nyugatra, az Atlanti-óceán partján, Finisterrében ér véget, ezt a helyet pedig az akkor ismert világ végének tartották. 

Ez az út a lélek utazása, a lélek utazásának felismerésével újra megszilárdulnak az emóciók. Az út során kezdtem megérteni mindezt. A Caminó során nyugat felé tartva úgy éreztem, visszakerülők az időben oda, ahol azok a tapasztalatok kezdődtek, amelynek engem és az emberi nemet azzá tették, amivé mára váltunk. Igen, azt mondhatnám, hogy mitológiai és képzeletbeli tapasztalat volt mindez…


Az El Caminó útvonala és települései -- Camino Francés -- Francia Út

1. Saint-Jean-Pied-de-Port -- 2. Roncesvalles -- 3. Zubiri -- 4. Pamplona -- 5. Larrasoaña -- 6. Puente la Reina -- 7. Uterga -- 8. Estella -- 9. Los Arcos -- 10. Torres del Rio -- 11. Viana -- 12. Logroño -- 13. Nájera -- 14. Navarrete -- 15. Santo Domingo de la Calzada -- 16. Belorado -- 17. San Juan de Ortega -- 18. Agés -- 19. Burgos -- 20. Castrojeriz -- 21. Frómista -- 22. Carrión -- 23. Sahagin -- 24. Real Camino -- 25. El Burgo Raneros -- 26. Mansilla -- 27. León -- 28. Astorga -- 29. Ponferrada -- 30. Villafranca del Bierzo -- 31. Cebreiro -- 32. Sarria -- 33. Molinaseca -- 34. Cruz de Ferro -- 35. Portomarin -- 36. Arzúa -- 37. Santiago de Compostela -- 38. Finisterre. 

Buen Camino ! - Jó Utat !

Az El Camino, Santiago de Compostela Camino egy: 800 kilométer hosszú zarándokút, amely Spanyolország északi részén, pontosan a Tejút alatt húzódik, és amelyet hívők és hitetlenek ezrei járnak végig évről évre. Azt mondják, az út alatt megszámlálhatatlan ősi Föld-energiavonal húzódik, s a belőle áradó prána áthatja a zarándokok életét. 

Az évszázadok óta misztikusnak tulajdonított út Franciaországban kezdődik, és a Pireneusokat átszelve Spanyolország nyugati széléig, az "ismert világ végéig", az Atlanti-óceán partján található Finisterréig tart. Nagy Károly, Dante, Assisi Szent Ferenc, Izabella királynő, és számtalan nagyúr, hadvezér, tudós és szegény ember koptatta a végtelenbe kanyargó utat - Isten dícséretét, szeretetét, vezeklést és megbocsátást keresve. 

A Szent Jakab útjának tulajdonított, kagylókkal szimbolizált zarándokút "hivatalos" vége a Compostelai katedrális. Itt nyugszik Jakab apostol, Spanyolország hivatalos védőszentje. A Lemondás szól sok mindenről a hosszú út alatt. A helyiek szerint az út maga a cél. Más ember lesz, aki végigjárja. Megtanul lemondani a kényelemről, a görcsösen hajszolt anyagi biztonságról, megtanul nemet mondani a félelemre, a fájdalomra és az egyedüllétre. Az út során ugyanis magára marad.

A napi: 25, 30, sőt olykor: 45 kilométert kell megtennie, hogy mire leszáll az est, eljusson a következő állomásra, a zarándokok számára fenntartott szerény szállásra. Ellenkező esetben a szabadban kell éjszakáznia, esőben, hidegben, szélben. Ne gondoljunk azonban semmi luxusra! A zarándok-szállások többsége kenyeret és leveseket kínál, amelyet ízlelés nélkül öntenek magukba a fáradt utazók, hogy utána koszosan, sarasan, halálos fáradtsággal rogyjanak le a kopott priccsekre. 

Az első napokban megdöbbentő, elkeserítő és félelmetes lehet a modern világhoz szokott embernek ilyen körülmények között létezni, de a szellemi fejlődés lemondással jár. Bármelyik zarándok betérhetne a kisvárosokban található éttermekbe és szállodákba, de akkor elveszne a lényeg. Figyelmét elvonnák a külsőségek: az ínycsiklandó vacsora, a szépen csempézett fürdőszoba és a frissen vetett ágy illata. Oda lenne az áhított megtisztulás, és az Isten dicsőségére tett zarándoklat.             

A Caminót járva és közben gondolkodva

Az út a francia, Saint-Jean-Pied-de-Port határvároskától veszi kezdetét, innen indultam. "Mostantól fogva magadra maradsz, a saját gondolataiddal leszel együtt, de egyedül, ez a Camino", mondta barátnőm: Anna. Elindultam hát az El Caminon, végigjárni az utat, az elejétől a végéig. Spanyolországba átérve az első település: Zubiri volt, majd: Roncesvalles következett, itt meg is pihentem. 

Majd ezután nem sokkal a következő napon jött az első nagyobb város, Pamplona. Navarra tartomány fővárosa: Pamplona. A városban rendezik a világhírű: San Fermines fesztivált, amelynek fő attrakciója a Bika futtatás. A Camino megmutatja a múltat és a jövőt, mígnem rájössz, ki vagy most. 

A napi: 10-12 órás gyaloglásaim során volt időm közben gondolkozni, átgondolni az egész eddigi életem. Az úton csöndben és magányban nem volt ami elterelje a figyelmemet. A városban az emberek egyfajta szerepet játszanak. A vidék békéje azonban lehetővé teszi, hogy beleolvadjak a természetbe. Mentem az úton, egy hátizsákkal, amire kagyló héjat kötöttem, a kagyló a Camino jelképe. 

A sárga nyilakat követtem, ami jelezte a helyes haladási irányt az úton. Az első útszakasz a Pireneusok hegységén vezetett át, ami emelkedőkkel teli volt, hosszú, nehéz és fárasztó. Utána viszont egy kicsit laposabb, síkabb területre érkeztem, a mesetára. A hatalmas síkságokon mentem, gabonatáblákon gázoltam át, aztán almás kerteken haladtam végig. Ragyogott a napfény a szélben lengedező leveleken. Mellettem haladtak el németek és hollandok, majd spanyolok, olaszok, és franciák, mennyiféle nyelv, kultúra és szokások. 

A spiritualitás útján az ember valóban felfedezheti érzékelőképességét. Nevezhetjük ezt telepatikus állapotnak is, mert ha az ember emóciói összhangba kerülnek az istenivel, jobban megérti azt, ki ő. Új életre kelnek ekkor az alapvető emocionális igazságok. A vallások olyan módon kísérelték meg kielégíteni ezeket a vágyakat, hogy az ember meggyőződéseit és viselkedését a társadalom számára elfogadható formába öntötte. 

Megpróbálta lezárni az emberi érzések területét. Ily módon üres héjakká változtatván az embereket. A tudomány pedig úgy akar megszabadulni az emóciónálistól és a spirituálistól, hogy a tudást és a tényeket illető konszenzusra törekszik.  Logroño városba értem, ami a nagy hagyományú Rioja bor termőhelyének is a központja, melyről világszerte a legismertebb. 

A településen ezen kívül jelentős még a fa-, fém- és textilipar is. Logroño városában megálltam kicsit nézelődni, de a városi élet ilyenkor zavaró is tud lenni, így hamar folytattam utam tovább. A következő napok fárasztóak voltak számomra, de sok érdekes település színesítette az utam. Nájera, Santo Domingo de la Calzada, Belorado, San Juan de Ortega, Agés, Burgos. 

Az újabb nagy város: Burgos volt, ahol hosszabb pihenőt töltöttem el. Kasztília egykori fővárosában, Burgosban, az óváros közepén, a Santa María terén magasodik a gótikus építészet egyik legszebb spanyolországi példájaként emlegetett 13. századi székesegyház. 

Különös benyomást kelt eleganciájával, vonalainak harmóniájával az egyetlen spanyol katedrális, melynek érdekessége, hogy önmagában, környezete nélkül vált az UNESCO Világörökség részévé 1984-ben. A város másik büszkesége az, hogy itt nyugszik a spanyol történelem és irodalom egyaránt híres hőse, Cid lovag, a mórok elleni harcok kiváló bajnoka, a Cid-ének legendás alakja. 

A célállomás előtti utolsó nagy megálló León városa, amelyben főként az emlékművekben és a katedrálisban gyönyörködhetünk. Az ínyencek igazán örülhetnek ennek az állomásnak, mert helyi specialitásban itt nincs hiány. Leóntól nem messze megtalálható az ókori római aranybánya, mely az egyik legnagyobb volt a birodalomban. Ma már a világörökség része a bánya. 

A zarándokút végállomása: Santiago de Compostela, mely Európa kulturális fővárosa volt nemrég. Fő látványossága a katedrális, ahol a legenda szerint Szent Jakab, Jézus apostola nyugszik. Ezt a várost is lakták már a római időkben is. Akiben volt annyi erő, hogy megtegye ezt a hatalmas utat, elégedetten pihenheti ki fáradalmait.

El Caminó - Az út, a lélek utazása

A Fájdalom is többször megmutatkozik az út során. Ki egyedül, ki másodmagával indul el. Hol egyszerre, hol külön mennek, hiszen mindenkinek más a ritmusa. Házaspárok, barátok, magányos vándorok, betegek és öregek vágnak neki az útnak. Néha találkoznak, beszélnek, majd továbbállnak, és csak esténként, a szálláshelyeken látják újra egymást. 

Máskor némán bandukolnak hosszú kilométereken át. Együtt mennek, de a lelkük más utat jár be. A pecsétek - az utat igazoló kis füzetecskében - pedig egyre szaporodnak. Ezen az úton nem számít, hogy ki honnan jött, milyen nyelvet beszél, milyen a vallása vagy a bőrszíne. Mindannyian ugyanazért jönnek, bár sokan maguk sem tudják, mit akarnak.

Az első napok a legnehezebbek. Vízhólyagok, húzódások, ficamok és görcsök tizedelik meg az útnak indulókat. A döntés adott: buszra szállni, pihenni és várni, vagy hazamenni. A legtöbben azonban maradnak. Összeszorított foggal továbbmennek, tűrnek és küzdenek.

A Félelem is gyakran előjön az út során. Sárga nyilak és kagylók jelzik az irányt, mégis sokan eltévednek. Egy viccből elfordított tábla, egy dühösen csaholó kóbor kutya vagy egy meredeknek tűnő szikla könnyen eltéríti az embert. És nincs taxi, mobiltelefon vagy kórház, ahol segítséget kérhet a vándor. Magára marad. Önnön lidérceivel vagy megküzd, vagy meghal. 

Aki vállalja az utat, vállalja a halált is. Nem fél tőle, nem kapaszkodik az életébe. Új fejezetet, új életet remél, amelyhez a halál is hozzátartozik, akár így, akár úgy jön el. A zarándokok napról napra haladnak az úton, miközben észrevétlenül megváltozik az életük. A dolgok új értelmet nyernek. Mit sem ér a márkás ruha, ha nehéz. 

Az út mentén cipők, zoknik, könyvek, kismagnók, élelmiszerek hevernek, felesleges holmik, amelyek tán nem is olyan rég még az áhított biztonságot jelentették. Már nem szégyen botra támaszkodni, sem izzadt, saras ruhában gyalogolni. Más a fontos.. 

A látomások, a víziók senkit sem kerülnek el. Talán csak a nagy csapatban utazókat, akiknek ily módon nem nyílik alkalmuk az elmélyülésre. Az egyedüllét és a fáradtság teszi, gondolják eleinte. Aztán rájönnek, hogy bár reggeltől estig maguk vannak, van, aki vigyáz rájuk. Őrangyal, felettes én, szellemi vezető vagy Isten.?. 

Sokan azt gondolják, hogy a többhetes menetelés, éhezés és kínlódás teszi. Megzavarodtak.?. Nem, ez sokkal több annál. Ébren is álmodnak. Letűnt korokban járnak és különös történeteket ismernek meg. A főszereplőben magukra ismernek, majd lassacskán azonosítják a mellékszereplőket is. Az élet körforgása utat tör magának, és a korábban vak szemek előtt fénycsóva jelenik meg. 

Üzenetek, álmok, megérzések váltják egymást, és a menetelők már észre sem veszik, hány nap és éjszaka váltotta egymást, hány kilométert tettek meg, és mióta nem ettek. Egyre többet bírnak, ahogy szellemük szabadabbá válik. Régmúlt emlékképek, családi események villannak fel a szemük előtt, és a válaszok lassacskán megérkeznek.

Ultreya.!. Azaz: bátran, csak tovább.!. Így biztatják a helybéliek az elcsigázott zarándokokat, akik vas akarattal küzdik végig magukat az embert próbáló spirituális próbatételeken. Mindenki másért indul el: kalandvágyból, kíváncsiságból, van, aki a gyógyulásért, mások vezeklésből, és még többen az áhított lelki megtisztulás végett. 

Egyben azonban mindannyian egyetértenek: Camino felejthetetlen élményben részesíti a kitartó zarándokokat, és megváltoztatja az életüket.

Az Úton Lemúria és Atlantisz újbóli átélése

Amit most megpróbálok elmondani, elmesélni a Caminó ösvényen tapasztaltakról, sokakat elgondolkoztathat az életéről. Egyszer az út során megjelent János, és egy háromszög szimbólumot láttam mellette. És János így szólt:. "Az emberiség első sérülése akkor következett be, amikor fizikailag elvált Istentől és a szellemtől, amikor a lélek belépett az anyagba. 

A karma első aktusa a félelem volt. A háromszög a hármasságot jelképezi, amely az jelenti, hogy egyensúlyban van az értelem, a test és a szellem, vagy az Isten, az Istennő és a Gyermek. Az Istenhez visszavezető utat jelképezi. Mindegyik csigavonal azt szimbolizálja, hogy az értelemben, a testben és a szellemben egyensúlyban van a jin és a jang, vagy a férfias és a nőies vonások. 

Az energiák befelé hajlanak a hármasság középpontja felé, mely maga Isten. Istenre mint Istenségre utalok most, mivel szó nem kötődik nemhez. Az első földi Paradicsomban, folytatta János, az első emberek a tökéletesség állapotában léteztek. Vagyis minden lélek férfias és nőies volt egyszerre. Testi megjelenési formájuk is férfias és nőies vonásokat mutatott, az androgün, a kétnemű lény vonásait. A testi formában tökéletesen tükröződött a lélek kétneműsége. 

Minden emberi lény a kétneműség állapotában létezett. Ezt az időszakot Lemúriának nevezték. A mitológiában az Édenkert nevet kapta. Szellemi létállapotuk tökéletesen kiegyensúlyozott fizikai formát tükrözött. Minden egyes egyén energiája befelé hajlott, mint szimbólumon látható, s a hármasság középpontja felé görbült. 

A Lemúriai civilizáció hosszú évezredeken át fennmaradt. Aztán mikor a lelki formák vakmerőbbekké váltak, hogy a fizikai létet szélesebb körben tapasztalják, döntés született. A döntés értelmében elvált egymástól a jin és a jang, a férfias és a nőies vonások. Különállók lettek. „Ádám bordájából megszületett Éva”. 

Ez jelzi, ez jelentette a Lemúriai civilizáció végét és az azt követő Atlantiszi civilizáció kezdetét. Ez az a láncszem – folytatta János – amelyet keresel. A nemek szétválasztásával, az ember elvált a másik felétől. Ebből született meg a félelem, az elszigeteltségtől, a magánytól való félelem, s a félelem az Istenséget tükröző tökéletes lelki béke megszűnésétől. 

Most pedig megtapasztalod azt, ami történt, mivel magad is végigélted már ezt. Ne félj. Gondolj arra, hogy csak azt tapasztalod, amit egyszer már átéltél.  „Színek áramlottak és hullámoztak előttem. A színek kavalkádja villogott, mintha patakok volnának. A színek lassan mozgó tárgyakká változtak, mígnem elmémmel felfogtam a sok színben pompázó fákat, növényeket, virágokat látok. 

Az enyhe szellőben hajladozó, gyümölcstől roskadozó fák ápolt udvarok és színes kertek mentén sorakoztak. Az udvarokhoz piramisok, piramisszerű építmények kapcsolódtak, volt amelyik kőből, volt amelyik kristályból épült. A piramisok oldalát mozaikok díszítették, a mozaikokat hieroglifák vették körül. Mindenütt érintetlen nyugalom és kellemes csönd honolt. 

János jött elém, üdvözölt és invitált. Isten hozott eredeti otthonodban, mondta János. Segítek hogy újra megismerkedj mindennel. János telepatikus úton beszélt hozzám. Itt mindenki így beszél egymással.?. Igen. Elmémben formáltam a szavakat, de inkább érzelmi töltetükre figyeltem, nem magukra a szavakra. János folytatta: 

"Itt a legnagyobb eredményünk a gondolat tökéletes egysége. Nem különülünk el egymástól. Együttesen értjük meg, hogy mire van szükségük az egyes egyéneknek. Úgy tartjuk szem előtt mindenki jólétét, mintha egyetlen közös gondolat lenne. Mindig azonnal érzékeljük a másikat". 

Egymás mellet sétáltunk. Sokkal könnyebbnek éreztem a testemet. Lenéztem és azt láttam, hogy kristály-úton lépkedünk. A kristály felerősíti a gondolatot. Sok kristály építményünk van, mivel az felerősíti a gondolat hullámokat. A kristály utak séta közben a meditációt segítik. Éreztem az energia egybeolvadó áramlását, éreztem hogyan éreznek az állatok és növények. Mentális kertészek vagyunk, Lemúriában is így van ez. 

Tökéletes harmóniában vagyunk a növények és az állatok molekuláris tulajdonságaival, s az értelmi kivetítésen keresztül tápláljuk őket, miként egymást. Séta közben János felnyúlt egy fa lombjára, és levett egy érett, rózsapiros gyümölcsöt. A fa ágai közül illatos levegő áradt. Ez a fa nyújtja az étrendünk alapját, mondta, miközben mindketten a lédús gyümölcsöt majszoltuk. Ezt te mangóként ismered. A mangó a tökéletes jin és jang tulajdonságokkal rendelkezik. 

Úgy éreztem dédelget és körülleng Lemúria harmóniája, Lemúria tényleg egy valódi Édenkert volt.. János végigvezetett a párás, búja trópusi kerteken, s gondolat útján társalgott velem tovább. „Lemúria ötvenmillió lelket számlál, s napjainkban Hawaii-szigeteknek nevezett helyen található. 

Az egészet egy egyszerű és szép, egyistenhitű vallás, és egy teljesen egységes gondolati rendszer kapcsolja össze. Alapvetően trópusi az éghajlat, lankás dombokkal és széles síkságokkal övezve. Minden építmény olyan szerkezetű, hogy átvegye a föld természeti erőinek elektromágneses hullámait, s az emberek számára ily módon az energia magasabb formáit közvetítse. 

Ez tehát nem föld vagy kertművelő, hanem egy ökológiai társadalom. Lemúriában az egyes egyének élettartama kiszámíthatatlan, mivel a fizikai test, harmonikus tulajdonságainak köszönhetően, halhatatlan. Miután azonban a lelkek elérnek egy magas életkort, a fizikai test egyszerűen szertefoszlik és visszatér az asztrális síkra. Létezésük oka, hogy tökéletes harmóniát testesítsenek meg a fizikai síkon, s ennek elérése után tovább léphetnek. 

A felsőbb rendűségüket nem a technika biztosítja, hanem egyetlen törekvésük, hogy a környező élet minden formájával harmóniát teremtsenek. A harmónia pedig az egységen át valósul meg. Minden hatással van minden másra. A legmagasabb rendű egység az Istenséggel való egység. A tudás legpozitívabb és legmegbízhatóbb forrása a kozmikus tudat..

Kezdetben egyetlen: Tudat volt, egyetlen: Egység, egyetlen: Szellem, egyetlen: Isten. A magányban ez az egyetlen szellem mozgásba kezdett, mozgásba lendült és csodákat művelt. Óriási csodákat művelt, égi és földi teremtmények milliárdjait hozta létre. Így született a kozmosz, s az univerzumokon belüli univerzumokat, világokon belüli világokat, dimenziókon belüli dimenziókat hozott létre. 

És ezután véghezvitte a legnagyobb teremtését. Életet alkotott a maga képmására. S megszülettek az Isteni tökéletességben lévő egyedi lelkek. Az Istenség isteni képmását viselő, tiszta fehér fényű lelkek milliárdjai áradtak szét az univerzumban, majd széthasadtak és párokká alakultak. Az évmilliárdok során ezek a lelkek felhatalmazást kaptak Istenségtől arra, hogy társ teremtőként életeket hozzanak létre. 

Az univerzumban szerte szét áramlottak és számtalan bolygókon teremtettek. Némelyikük megőrizte az Isteni állapotot, némelyikük viszont nem. Kitörlődött a tudatukból, hogy ők is a „fény gyermekei”, s minden ízükben az anyagi síkra hullottak. Ezt nevezték később Lucifer lázadásának, vagy Luciferi hatásnak. Lucifer azt jelenti:”a fény hordozója”, mert hiszen ők is a Fenséges Istenség gyermekei voltak, ám amikor saját akaratukból kiestek az isteni kegyből, létrehozták önmagukon belül önnön erkölcsi rendszerüket. 

A gonosz fogalma tehát voltaképpen azt jelenti, hogy szabad akaratukból eltávolodtak Istentől. A Luciferi hatás nem egyetlen gonosz lényből ered, hanem közös hiba, amelyet azok az ősi lelkek követtek el, akik megfeledkeztek és eltávolodtak Istentől. 

Valamennyi léleklény a Nagy Istenség teremtménye, feladatuk ugyanaz, vissza kell juttatniuk lelküket az Istenihez. Ez az összes földönkívüli fajra, a földönkívüliekre is érvényes. Az egység és az Isteni fény összpontosulása.

Hogyan született a materializmus. A lélek és a szellem szétválása hozta létre. A materializmusból szellemi közöny következik, mivel sokkal fontosabb számunkra a fizikai környezet, mint lelkünk szükségletei. Még a kormányzati rendszerek is a szellem leválásából erednek. 

A kormányok határozzák meg az anyagi gazdaság, a javak, a szolgáltatások mozgását, a természeti környezet feletti uralmat, manipulálják a fennmaradásunkhoz szükséges erőforrásokat és energiát. És ők hozzák a döntéseket, amelyeknek legalább annyira szellemi, mind anyagi felismerésekből kellene fakadniuk. 

A gazdaság és az anyagi erőforrások: a pénz, a tőzsdék, a kötvények, a bankok, a biztosító társaságok és hasonlók manipulációja írja elő, hogy az embernek milyen életet szánnak. Azt, hogy az embernek van-e beleszólása a civilizációt és a társadalmat érintő kérdésekbe, aszerint dől el, hogy az ember mit szerzett meg, mit ért el a ranglétrán, számottevő fogyasztó-e. 

Az értékek mércéjét az anyagiasság manipulálja és határozza meg. Ez pedig teljesen megmutatkozik az emberek viselkedésében.. A helyes útra való visszatalálás a lényeges dolog életünkben, és erre az útra az visszatalál, aki elindul rajta...

A Megérkezés - Santiagó Compostelába, az út vége

Tánc a fényben, arra gondoltam, hogy a fényben táncolok. Most az ősi misztikusok az új fizikai világgal megegyezni látszanak. Amikor az ember a világot és a benne lévő fizikai lényeket figyeli, azt látja, hogy valójában csupán saját tudatunkkal táncolunk. Minden amit érzünk, gondolunk és befolyásolunk, összefonódik mindennel, amit mindenki más érez, gondol és befolyásol. 

Mi valamennyien részt veszünk a táncban. Amikor karmikus tudatossággal kezdtem szemlélni a világot, felismertem, hogy mi magunk teremtjük meg saját szabad akaratunk útját. Ennek hatására mindenben megláttam a kozmikus igazságosságot. 

Megértettem, hogy szándékolt jó rejlik minden történésben, ha hagyom, hogy ezek megnyissák előttem a tapasztalat és a megértés útját. Saját teljes énem maradéktalan megértése és megvalósítása talán évezredekig is eltart. Ám ha elérem ezt a tudatot, tökéletes összhangba kerülők az Isteni Forrással, amelyet Istennek nevezünk.. 

Ennek az Isteni Forrásnak a tagadása számomra ma már felérne létezésem tagadásával. Tudom, hogy létezem, tehát vagyok. Tudom, hogy az Isteni-forrás létezik, tehát van. Mivel ehhez a forráshoz tartozom, vagyok aki vagyok. A spirituális alapelvek megértése számomra egyenlő a tudományos alapelvek megértésével. 

Az igazságnak ez a két megközelítése ugyanarra a kérdésre keresi a választ: Mi Isten.?. Ha kérdésem van, egyenesen hozzá intézem. Ha bajba jutok, megbeszélem vele. Ő a tanítóm. A lelkem mestere. Ugyanaz mint én. Az élet Tánc a fényben, a tánc és a táncos pedig egy és ugyanaz...... 

Santiago de Compostela városa Spanyolországban, Galicia autonóm közösségében helyezkedik el, annak a fővárosa. Híres keresztény zarándok helyként ismert út itt ér véget, itt ér véget a Szent Jakab út.. A megérkezés mindig felemelő, ha valaki valahová célba ér, megérkezik, az mindig egy mámorító érzés. Így volt ez nálam is. 

A Szent Jakab-katedrális, Catedral: A székesegyház, amelynek építését: 1082-ben kezdték meg, latin kereszt alakú, 6 hajóval és 25 kápolnával, két: 67 méter magas kupolás toronnyal, régi szentéllyel, több király síremlékével, egy nagy oltárral, amely alatt állítólag Szent Jakab van eltemetve és amelyet a szentnek életnagyságú szobra díszít. 

Santiago de Compostela városát: 1985-ben az UNESCO a Világörökség részévé nyilvánította. 2000-ben Európa kulturális fővárosa volt. Sokan innen még tovább gyalogolnak az Atlanti-Óceánig, Finisterre városáig, ami szó szerint is a föld végét, az akkor ismert világ végét jelentette. Itt végül már tényleg befejeződik az út mindenki számára, ezután kezdőhet majd valami új út, újra és elölről....