Tour de France gazdag története.
A Tour de France vagy más néven: "Le Tour" vagy "La Grande Boucle" a világ legismertebb, leghíresebb, minden évben megrendezett országúti kerékpár versenye. A Tour de France kezdete a 20. század eleje, a versenyt először: 1903-ban rendezték meg. A Tour egy hónapig tartó híres versenye világhírű lett.
-- A Tour de France vagy más néven: "Le Tour" vagy "La Grande Boucle" a világ legismertebb, leghíresebb, minden évben megrendezett országúti kerékpár versenye. A Tour de France kezdete a 20. század eleje, a versenyt először: 1903-ban rendezték meg. A Tour de France egy teljes hónapig tartó Franciaországi híres versenyén több ezer kilométer hajtanak le a versenyzők.
-- A Tour de France egy nagy 3 hetes verseny, amely Franciaországban és a szomszédos országokban zajlik. A verseny táv szakaszokra bomlik, egyik várostól a másikig, mindegyik szakasz egy-egy külön verseny. Az idő eredményeket versenyzőnként összesítve állapítják meg, ez adja meg a végső sorrendet, ami alapján kiderül, hogy ki nyeri a Tourt.
-- A Tour de France, a Giro D'Italia, a Vuelta España a három legnagyobb kerékpáros verseny. A három verseny együtt része a kerékpárosok legtekintélyesebb háromhetes versenyeinek, a Grand Tour-nak. A Tour közel egy hónapig tartó híres versenyén: 4-5 ezer kilométert hajtanak le a versenyzők.
Tour de France története
-- 1903-ban: Henri Desgrange találta ki újonnan alapított: L'Auto című lapjának népszerűsítésére, hogy egy: 6 szakaszból álló kerékpár versenyt hirdet a hazafias hangzású "Le Tour de France" néven. Az első Tour de France verseny amely: 1903-ban július 1-19 között került megrendezésre.
-- 1944-ben megszűnt L'Auto című lap helyett Goddet 1946-ban megalapítja a L'Équipe nevű sportújságot, ami máig a legolvasottabb francia sporttal foglalkozó napilap. Az új lap veszi át a háború után először 1947-ben megtartott Tour rendezését is. Goddet egészen 1986-ig tevékenykedik verseny igazgatóként.
Tour de France szakaszok
-- A Tour de France a mai formájában összesen: 21 szakaszból és 2 pihenő napból áll. A szakaszok között lehet prológ, egyéni, csapat, hegyi időfutam, hegyi szakasz. A szakaszok elején a virtuális vagy tiszteletbeli rajt általában a település központjában van, ahol rengeteg néző között lassan kanyarog a mezőny.
-- A valódi rajt már mindig nyílt útszakaszokon van, innen indul az igazi verseny. Az útvonal összeállításánál a rendezők próbálnak arra is figyelni, hogy az egyes szakaszok közötti transzferek ne legyenek túl hosszúak, mert az a megerőltető szakaszok után feleslegesen fárasztja a versenyzőket.
-- Minden településnek óriási megtiszteltetés, ha rákerülhet a Tour térképére. Természetesen vannak tradicionális rajt- és cél- helyek is, ahol a Tour nagyon gyakran megfordul, például: Pau, ami 2008-ban már: 61. alkalommal volt a verseny házigazdája. Emellett a Tour minden évben ellátogat új helyekre is.
-- A Tour de France tervezésnél figyelni kell arra is, hogy a 3 hét során maximum: 2 szakasz lépheti túl a: 225 km-t, és a teljes táv nem lehet sokkal több: 3500 km-nél.
Tour de France szakaszok
Prológ
A prológ a verseny első, 10 km-nél nem hosszabb szakasza, ami egyben lehet időfutam.
Időfutam
Az időfutamokon nem egyszerre indul a mezőny, hanem egyéni időfutam esetében egyenként, csapat időfutam esetében pedig csapatonként, 1-2 perces időközökkel.
Hegyi időfutam
A hegyi időfutam abban különbözik a normál idő futamtól, hogy itt valamelyik nagyobb hegyre kell feljutni, Col du Galibier (Alpok, 2645 m), L’Alpe d’Huez (Alpok, 1850 m). Az Alpe d’Huez-i befutó a hegyimenők legbecsesebb trófeája, a nagy legenda. A híres 21 hajtű kanyarban táblák őrzik minden egyes győztes nevét.
Normál szakaszok
A normál szakaszokon általában nincsenek nagyobb hegyek, legfeljebb 4. kategóriás emelkedők, a közepesen nehéz szakaszokon lehetnek 2. kategóriás hegyek is, a hegyi szakaszokon általában: 3-4 kiemelt, 1. vagy 2. kategóriás hegyet kell a kerékpárosoknak megmászni. Régen voltak rövid, úgynevezett fél szakaszok is.
Királyetap
A királyetap a körversenyek legnehezebb hegyi szakasza, ahol a legtöbb kiemelt, 1. vagy 2. kategóriás hegyen kell a versenyzőknek átkelni. Ezek rendszerint 2-3 ezer méter magas hegyek csúcsai. A királyetap végén gyakran van hegyi befutó.
Pihenőnapok
A verseny folyamán a 2. és a 3. hét elején a két hétfő a pihenő nap. Ezek a napok általában a legnehezebb hegyi szakaszok között vagy közvetlenül utánuk szoktak lenni, esetleg a hosszabb transzfereket időzítik erre az időpontra. A versenyzők, ha nem kell utazniuk, csak rövid edzést tartanak és pihennek.
Tour d'Honneur, az utolsó szakasz
A Tour legutolsó szakasza a Tour d’Honneur, ami már egy tiszteletkör a győzteseknek. Ezen a szakaszon már nincs versenyzés a Párizsi befutót kivéve, ami minden sprinter álma. A szakasz elején köszöntik a trikó viselőket, pezsgőznek, majd Párizs belvárosban: 9 kört megtéve a Champs Elysées-n ér véget a Tour.
A Tour de France versenyt vezető versenyző színe a sárga trikó, az összetettben vezető versenyző viseli. A sárga trikót: 1919-ben vezették be, színét a támogató: "Auto" nevű autós magazinról kapta, amelynek lapjai sárgák voltak. A sárga trikónak óriási presztízse van, aki ezt viseli az kimagasló versenyzőnek számít.
A zöld trikót a pontversenyben vezető versenyző viseli, 1953-ban vezették be. A pontokat a szakaszok közben a sprint hajrákban és a szakaszok befutóiban lehet gyűjteni. A pont azonosság esetén az összetettben elért helyezés dönt.
Maillot pois rouges - Piros pöttyös trikó
A piros pöttyös trikót a hegyi összetettben vezető versenyző viseli, 1975-ben vezették be. A trikó a Poulain Chocolat nevű csokoládé gyár színeit viseli, fehér alapon piros pöttyök, akik 1933-ban szponzorálták a hegyek királyát. A hegyi hajrákban megszerzett pontok alapján állapítják meg a sorrendet.
A fehér trikót a legjobb 25 év alatti versenyző viseli, eredetileg már 1975-ben bevezették, de 1989 és 1999 között a trikót nem osztották ki, ettől függetlenül az eredményeket rögzítették. 1997 óta hivatalosan "Souvenir Fabio Casartelli" a díj neve, az 1995-ben életét vesztett versenyző emlékére.
2021 | 1 Tadej Pogačar | 2 Jonas Vingegaard | 3 Richard Carapaz |
2022 | 1 Jonas Vingegaard | 2 Tadej Pogačar | 3 Geraint Thomas |
- Tour de France - Győztesek, Dobogósok, Rangsora -1903--2022
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Giro d'Italia, az olasz kerékpárverseny története.
A Giro d’Italia az olasz kerékpárverseny a francia Tour de France után a második legrangosabb verseny, amelyet évente rendeznek meg. A Giro 1909-ben vette kezdetét, története így már több mint egy évszázados. A versenyzők három héten keresztül járják be körben egész: Itáliát, Olaszországot, de a környező, a szomszédos országokat is érintenek.
A Giro d’Italia az olasz kerékpáros körverseny a második legrangosabb verseny a Tour de France után, amelyet évente rendeznek meg. A Giro 1909-ben vette kezdetét, története így már több mint egy évszázados. A versenyzők három héten keresztül járják be körben egész: Itáliát, Olaszországot, de a környező, a szomszédos országokat is érintenek. Az egyes etapok különbözőek, vannak sík szakaszok, hegyi szakaszok, időfutamok.
Giro d'Italia, az Itáliai kerékpár verseny története
-- A Giro d’Italia a második legrangosabb kerékpáros körverseny a Tour de France után, amelyet évente rendeznek meg. A kerekesek három héten keresztül járják be egész: Itáliát, Olaszországot, de a környező, a szomszédos országokat is érintenek. Az egyes etapok különbözőek, vannak sík szakaszok sprint hajrával és hegyi szakaszok sprint hajrával vagy hegyi befutóval, illetve: csapat és egyéni időfutamok is.
-- A Giro d'Italia első versenyét: 1909-ben rendezték a "La Gazzetta dello Sport" olasz sportújság szervezésében. Később ezt a feladatot az RCS Sport társaság végezte. A versenyt 1909 óta minden évben megrendezték, kivéve a két világháború alatt. Kezdetben szinte csak olaszok versenyeztek, de a verseny népszerűségének és elismerésének növekedéseként a mezőnyben az egész világról jelentek meg kerékpárosok.
-- A Giro d'Italia olasz kerékpáros körverseny rendezője az RCS Sport, amely többek között olyan híres rendezvények szervezője is, mint például a Milánói maraton. A Giro d'Italia versenyét rendszerint május végén, június elején rendezik meg. Míg az útvonal minden évben más, a verseny felépítése nem változik: legalább két idő futamot tartalmaz, illetve áthaladnak az Alpokon, beleértve a Dolomitokat is.
-- A Tour de France (francia), a Giro d'Italia (olasz), a Vuelta España (spanyol) körversenyek együtt, ez a hármas együttesen része a kerékpárosok három legtekintélyesebb, nagy három hetes versenyeinek, a "Grand Tour"-nak. Hasonlóan a többi "Grand Tour" versenyhez a Giro is: 21 szakaszból áll, amit: 23 nap alatt teljesítenek, és két pihenőnap van.
Giro d'Italia kerékpár verseny menete
-- A Giro d'Italia versenye közel fél évszázadig: Milánó városából rajtolt és ért célba, a város, ahol a rózsa színű olasz sportlap, a "Gazzetta dello Sport" székhelye van. 1911-ben kivételt téve, a Giro: Róma városából indult és ide is ért célba, Itália egyesítésének 50. évfordulójára. A kivétellel a Milánói rajt és cél a Giro d'Italia szabványa volt.
-- A Giro d'Italia az 1960-as évek óta azonban az indulás helye minden évben megváltozott. A cél olyan városokba látogatott el, mint: Brescia, Padova, Parma, Verona, Roma, Trieste, Torino, Udine. Az összetett verseny nyertese az végül a leggyorsabb versenyző. A kerékpár versenyek küzdelmében a dobogósok végül rendkívül nagy tekintéllyel rendelkeznek.
-- A Giro d’Italia, a "La Grande Partenza" kezdete jelentős esemény, és a városok jelentős beruházásokra számítanak, remélve, hogy megtérítik a turizmus, az expozíció és egyéb előnyök költségeit. Rengeteg külföldi város részese kíván lenni a versenynek. Az első 47 kiírás során a verseny mindig Olaszországból rajtolt. 1965-óta vannak külföldi kezdetei a Giro-nak: San Marino, Monaco, Nizza, Amsterdam, Athén.
-- A Giro d'Italia összetett versenye a legfontosabb, az élen álló viseli a "Maglia Rosa", a Rózsaszínű trikót. Az eredményt az összesített idő alapján számolják ki: minden szakasz idejét mérik, majd ezeket összeadják, aki a legkisebb idővel rendelkezik, az vezet. Aki az utolsó szakasz után is felöltheti ezt a bizonyos legendás rózsaszín trikót, az a Giro d’Italia győztese.
-- A Giro d'Italia győztes versenyző jutalma a "Maglia Rosa", Rózsaszín trikó. A rózsaszín trikó színe a versenyt létrehozó olasz sportújság, a La Gazzetta dello Sport" színe, mivel a lapjai rózsa színűek. A rózsaszín trikót először 1931-ben viselték, elsőként: Learco Guerra, aki azóta a Giro jelképévé vált. Minden szakasz végén az élen álló megkapja a trikót, amit a céltelepülés pódiumán adnak át.
-- A Giro d'Italia versenyén ha a versenyző egyszerre több versenyt is vezet, akkor azokat a trikókat is megkapja egymás után, de majd a következő nap a rózsaszínt fogja viselni, hiszen az a legfontosabb. A trikó akár minden nap végén is gazdát cserélhet.
-- A versenyzők rendszerint mindent megtesznek azért, hogy a lehető legtovább megtartsák a rózsaszín trikót, ezzel népszerűsítve csapatukat és annak szponzorait. Eddig a legtöbbször a belga: Eddy Merckx viselte, összesen: 78 szakaszon keresztül.
-- A Giro d'Italia versenyén a legtöbb győzelem eddig: 5-5 volt, ez három nagyon híres versenyzőnek sikerült: Alfredo Binda, Fausto Coppi, Eddy Merckx. Ezután 3-3 győzelemmel rendelkezik három versenyző: Fiorenzo Magni, Felice Gimondi, Bernard Hinault.
Maglia Rosa - Rózsaszín trikó
A Giro d'Italia rózsaszín trikót az összetett versenyben vezető versenyző viseli. A Giro d'Italia győztes versenyző jutalma a "Maglia Rosa", Rózsaszín trikó. A rózsaszín trikó a versenyt létrehozó olasz sportújság, a "La Gazzetta dello Sport" színe, amelynek lapjai rózsa színűek. A sportújság színétől ered ez a régi hagyomány. A rózsaszín trikót először: 1931-ben viselték, elsőként: Learco Guerra, aki azóta a Giro jelképévé vált.
A ciklámen trikó pontversenyben vezető versenyző viseli, 1966-ban vezették be. Pontokat a szakaszok közben a sprint hajrákban és a szakaszok befutóiban lehet gyűjteni. Pontazonosság esetén az összetettben elért helyezés dönt. Két szín dominál a pontverseny mezeinél: Ciklámen: 1969-2009 között, 2017-óta, és Piros: 2010-2016 között.
A kék trikó a hegyi összetettben vezető versenyző viseli, 1933-tól jutalmazzák a hegyek királyát. A trikó a Banca Mediolanum színét viseli, akik 2012 óta szponzorálják a hegyek királyát. A hegyi hajrákban megszerzett pontok alapján állapítják meg a sorrendet, azonos pontszám esetén az összetettben elért helyezés dönt. Két szín dominált a hegyi összetett verseny trikóínál: Kék: 2012 óta, és Zöld: 1974-2011 között.
Maglia Bianca - Fehér Trikó
A fehér trikó a fiatalok összetett versenye. A fehér trikót a legjobb 25 év alatti versenyző viseli, eredetileg már 1976-ban bevezették, de 1995 és 2006 között a trikót nem osztották ki, ettől függetlenül az eredményeket rögzítették. A fehér trikó megszerzése és viselése a fiatalok számára egy nagy elismerés.
- Giro d'Italia - Győztesek, Dobogósok, Rangsora - 1909--2022
Vuelta España, a spanyol körverseny története.
A Vuelta España
-- A Vuelta España spanyol kerékpáros körversenyt először: 1935-ben rendezték meg, és 1955 óta: 3 hetes ez a verseny, amely Spanyolország különböző tájain halad. Az első versenyen: 50 versenyző vett részt, ami: 3400 km hosszú volt, 14 szakaszt foglalt magában, amik átlagosan: 240 km hosszúak voltak.
-- A Vuelta España spanyol országúti kerékpáros körverseny ötlete a nagyon sikeres és népszerű: francia és olasz körversenyek láttára indult el. A Tour de France és a Giro d'Italia ihlette meg ezt a versenyt, hogy legyen egy tipikusan spanyol megfelelője is ennek a két világhírű versenynek.
-- A Vuelta España körversenyt tradicionálisan tavasszal: április-május hónapban tartották meg. Ám a Giro d’Italia is ekkor volt általában, így egy időpontba esttek, ezért ezt a versenyt ősszre: szeptember hónapra helyezték át. Mostanra a Vuelta egy fontos felkészülésnek is tekinthető, az októberben tartandó Világbajnokságra.
-- A Vuelta España versenye: 1999-ben először érintette: "Alto de El Angliru" hegyét: Asztúriában, ami 1.573 méter magas, 13 kilométer hosszú, és már-már nagyon is túlzott: 23.6 fokos emelkedőkkel tarkított, ami a lehető legmagasabb egész Európában, bármely versenyt is figyelembe véve.
-- A Vuelta España holtversenyes rekorderei, 3-3 győzelemmel: a spanyol: Roberto Heras (2000, 2003, 2004) és a svájci: Tony Rominger (1992, 1993, 1994). Ők mindketten háromszor nyerték meg a viadalt. Spanyolország uralja a Vueltát, hiszen a 64-ből 29-szer sikerült nyernie spanyol versenyzőnek.
A Vuelta España versenyén, a piros, a vörös trikót az összetettben vezető versenyző viseli. Évtizedeken keresztül a Vueltán is "sárga, aranysárga" – trikót hordott a Vuelta España versenyét vezető bringás is, de a szponzor miatt: 2010-től ez változott piros színre. A piros színt jól fogadták a spanyol szurkolók, ami jól kifejezi versenyük szellemiségét és karakterét, és hogy a Vuelta España megkülönbözteti magát a Tour de France-tól.
Jersey Verde - Zöld trikó
A zöld trikót a pontversenyben vezető versenyző viseli. A zöld trikót: 1955-ban viselték először. Pontokat a szakaszok közben a sprint hajrákban és a szakaszok befutóiban lehet gyűjteni. a Pont azonosság esetén az összetettben elért helyezés dönt.
Jersey Puntos Azules - Kék pöttyös trikó
A kék pöttyös trikót a hegyi összetettben vezető versenyző viseli, a verseny kezdete óta jutalmazzák a hegyek királyát. A hegyi hajrákban megszerzett pontok alapján állapítják meg a sorrendet, azonos pontszám esetén az összetettben elért helyezés dönt.
A fehér trikót a legjobb 25 év alatti versenyző viseli, ez egy új trikónak számít a verseny történetében, az új trikót: 2017-ben vezették be. 2019-től a a kombinációs pontverseny helyett, a fiatalok versenyének vezetőjének jár a trikó.
-
- Vuelta Espana - Győztesek, Dobogósok, Rangsora -1935--2022
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Tour de Hongrie, a magyar körverseny története.
-- A Tour de Hongrie verseny kezdetben 3 napos volt, majd később: 5. napos lett. Az 1942-es viadal ismét 3. napos volt. Az 1956-os volt az első: 7. napos verseny, ettől kezdve egy hetes lett. A Tour de Hongrie-n kezdetben csak hazai versenyzők indultak a verseny első 5. esztendejében: 1925-1930 között.
-- A Tour de Hongrie mezőnyében: 1929-ben szerepelt az első külföldi versenyző, majd ezután rendszeresen jelen voltak. 1936-ban az olimpiai játékok miatt nem rendezték meg a versenyt. A második világháború után csak kisebb-nagyobb megszakításokkal került sor a megmérettetésre.
-- A Tour de Hongrie megrendezésében egy nagy szünet volt: 1965-1993, ekkor sajnos nem volt verseny. Ezután 1993-ban újra indult a verseny, 1993-tól 1998-ig újra bekerült a verseny naptárakba. Ekkor a verseny-igazgató: Sipos János volt. Majd 1999-től egy kétéves szünet következett.
-- A Tour de Hongrie verseny: 2015-ben hosszabb, 7 éves szünet után újra indult, az egykori magyar kerékpár versenyző: Eisenkrammer Károly vezetésével. A verseny megújítása és modernizálása, a verseny-igazgató: Eisenkrammer Károly.
A Tour de Hongrie versenyt vezető, az élen álló versenyző színe a sárga trikó, az összetettben vezető versenyző viseli.
A zöld trikó a legjobb sprinternek jár, aki a gyorsasági részhajráknál és a befutóknál a legjobb és leggyorsabb.
Piros trikó
A piros trikó a hegyi összetettben vezető versenyző viseli. A hegyi hajrákban megszerzett pontok alapján a legjobb.
A fehér trikót a legjobb hazai versenyző viseli, az a magyar versenyző aki az egyéni összetettben a legjobb.
Tour de Hongrie - Győztes Versenyzők Listája - 1925--2022
Rangsor - Versenyző | Arany | Ezüst | Bronz |
---|---|---|---|
1. Liszkay István HUN | 2 | 1 | 0 |
2. Remák Zoltán SVK | 2 | 1 | 0 |
3. Török Győző HUN | 2 | 0 | 0 |
4. Vida László HUN | 2 | 0 | 0 |
5. Valter Attila HUN | 1 | 0 | 1 |
6. Vitéz József HUN | 1 | 0 | 1 |
7. Damien Howson AUS | 1 | 0 | 1 |
8. Jens Dittman GER | 1 | 0 | 1 |
9. Adolf Christian AUT | 1 | 0 | 0 |
10. André Labeyile FRA | 1 | 0 | 0 |
11. Andrew Bradley AUT | 1 | 0 | 0 |
12. Aleksandr Rotar UKR | 1 | 0 | 0 |
13. Aleksandr Tolomov UKR | 1 | 0 | 0 |
14. Barvik Ferenc HUN | 1 | 0 | 0 |
15. Bebtó Zoltán HUN | 1 | 0 | 0 |
16. Daniel Jaramillo COL | 1 | 0 | 0 |
17. Edward Dunbar IRL | 1 | 0 | 0 |
18. Hans Bloks NED | 1 | 0 | 0 |
19. Jerzsabek Károly HUN | 1 | 0 | 0 |
20. Kiss-Dala József HUN | 1 | 0 | 0 |
21. Krists Neilands LAT | 1 | 0 | 0 |
22. Kurt Stettler SUI | 1 | 0 | 0 |
23. Lengyel Tamás HUN | 1 | 0 | 0 |
24. Lothar Strakati AUT | 1 | 0 | 0 |
25. Mahó László HUN | 1 | 0 | 0 |
26. Manuel Belletti ITA | 1 | 0 | 0 |
27. Martin Riska SVK | 1 | 0 | 0 |
28. Mészáros András HUN | 1 | 0 | 0 |
29. Mihkel Raim EST | 1 | 0 | 0 |
30. Mikos Rnjakovic YUG | 1 | 0 | 0 |
31. Nemes Károly HUN | 1 | 0 | 0 |
32. Oscar Tirbach GER | 1 | 0 | 0 |
33. Stámusz Ferenc HUN | 1 | 0 | 0 |
34. Szenes Károly HUN | 1 | 0 | 0 |
35. Szergej Ivanov RUS | 1 | 0 | 0 |
36. Tom Thill LUX | 1 | 0 | 0 |
37. Vanik Zoltán HUN | 1 | 0 | 0 |
38. Vasco Bergamaschi ITA | 1 | 0 | 0 |
39. Wolfgang Kotzmann AUT | 1 | 0 | 0 |
40. Gere Gyula HUN | 0 | 2 | 0 |
41. Nemes István HUN | 0 | 2 | 0 |
42. Juszkó János HUN | 0 | 0 | 2 |
43. Eisenkrammer Károly HUN | 0 | 0 | 2 |