Az Autó a 20. század nagy szimbóluma.
Az Autó a 20. század egyik nagy szimbóluma, az autózás az élet jelentős momentuma. Az Autó viszonylag gyorsan kilépett az egyszerű jármű szerepköréből a modern korban. Az Autó egy jelentős kulturális, emocionális értékkel rendelkező, életmódot befolyásoló státusz szimbólummá emelkedett. A 20. században az autó vált az elsődleges szárazföldi közlekedési eszközzé világszerte. A 2008-as évre a világon már 900 millió autó közlekedett a világon.
Az Autó története
-- Az autó elnevezése az automobile rövidítése, a görög auto- előtagból, és a latin mobilis- mozgó, mozgatható szóból származik. Az autó olyan földön közlekedő, kerekeken guruló, emberek közlekedésére alkalmas jármű, amely saját hajtóművel önerőből képes mozgásra, nem egy másik jármű vagy állat mozgatja.
-- Az autó, a gépkocsi, egy kerekeken guruló, saját motorja által hajtott gépjármű. A legtöbb meghatározás szerint elsősorban aszfalt útra terveztek, 2-5 utast szállíthat jellemzően, négy kerékkel rendelkezik, felépítése pedig a személyszállításra inkább alkalmassá teszi, mint áruszállításra.
-- Az autó szerkezeti felépítése, fő szerkezeti elemei a következők: -alváz, -futómű, -kerekek, -motor, -kormányszerkezet, -karosszéria.
-- Az autó viszonylag gyorsan kilépett az egyszerű szárazföldi jármű szerepköréből, amit csak közlekedésre használnak, és jelentős kulturális, valamint emocionális értékkel rendelkező, életmódot befolyásoló státusz szimbólummá emelkedett, kiváltképp az átlagosnál igényesebb vagy gyorsabb változatai.
-- Az autózás elterjedése maga után vonta a jobb minőségű aszfaltozott útak, úthálózatok kiépítését is, amelyek általánosságban növelték az utazás komfortját, és csökkentették annak idejét.
-- Az első négyütemű motor, a Kölni származású utazó, kereskedő: August Otto (1832-1891) jelentkezett egy alacsony fordulatszámú, belsőégésű motorral (Otto-motor). Egy korábbi találmányhoz nyúlt vissza, amelyet a francia Alphonse Eugene már 1862-ben leírt: ez az ún (Négyütemű elv).
-- Az első benzinmotoros automobilt: Karl Benz készítette Mannheim-ban, 1886-ban. Tőle függetlenül ugyanekkor, 1886-ban: Gottlieb Daimler is feltalálja a maga automobilját Stuttgart-ban. A technológia újszerűsége érdekelte őket, ezért egy maguk szerkesztette négykerekű lovaskocsiba építették motorjukat.
-- Az autók régebben még kézzel, kézművesen, egyenként készültek, ma már futószalagokon haladnak, és közben egy fémvázra szerelik az alkatrészeket. Például az elektronikát, az üléseket, a motort, a felfüggesztéseket.
-- Az első futószalagon gyártott autó a Ford T-modell volt. A Ford T-modell elnevezésű autót 1908-tól-1927-ig gyártotta Henry Ford cége, a Ford Motor Company. Ez a modell tette lehetővé a középosztálybeli amerikaiak számára az utazást, és ez számít az első megfizethető autónak is, ami Frederick Taylor által feltalált futószalagnak volt köszönhető.
-- Az első futószalagon gyártott autó Európában az Opel volt 1924-ban. Adam Opel megvalósítja Európában elsőként a futószalagon történő jármű-összeszerelést.
-- Az autók iránt világszerte megnövekedett fogyasztói igény a 20. század végére a tömeg gyártásnak, a szalag gyártásnak kedvezett. Ez az 1960-as, 1970-as évektől vette kezdetét, amelyben a két fő gyártó Európa és Amerika országai voltak: Anglia, Németország, Franciaország, Olaszország, USA, Kanada, Brazília.
-- Az autók az 1990-es években is a legfőbb fejlesztések a kis fogyasztású, alacsony-kategóriás és közép-kategóriás autóknál észlelhető. Ennek fő oka a környezetvédelem és a gazdaságosság.
-- Az autók 2000-es évektől robbanásszerű mennyiségi és ezzel együtt minőségi fejlődést hozott az Ázsiai országok bekapcsolódása az autógyártásba. Ezekben az években már: Japán, Korea, Kína, Malajziai, Tajvan a vezető szereplő az autógyártásban.
Az Autó meghajtás és üzemanyag technológiák szerint
1.) Benzines autók
A benzines autók, a benzin motorok, belső égésű motorok, a klasszikus üzemanyaga a benzin. A benzin a nyers, a természetes kőolajból desztillálás útján kapott folyadék. Otto-motor, a benzinmotor felépítése: hengerekből, dugattyúkból, főtengelyből, vezérműből, szelepekből épül fel. A négy ütem – szívás, sűrítés, gyújtás, kipufogás – szerint dolgozik. Az Otto-motorok benzin+levegő keveréket kapnak a karburátorból, a dízelmotor hengere csak levegőt szív be, azt sűríti, az adagoló az égéstérben felhevült levegőbe fecskendezi az üzemanyagot.
2.) Dízel autók
A dízel autók, dízel motorok, belső égésű motorok, a klasszikus üzemanyaga a gázolaj. A fő különbség a Diesel motor és az Otto motor között, hogy a dízelnél a tüzelőanyag, a gázolaj gyújtószikra segítsége nélkül, a legalább hússzoros kompresszió, légsűrítés miatti felmelegedés hatására öngyulladással ég el és végez munkát a hengerben. Az Otto-motorok benzin+levegő keveréket kapnak a karburátorból, viszont a dízelmotor hengere csak levegőt szív be, azt sűríti, az adagoló az égéstérben felhevült levegőbe fecskendezi az üzemanyagot.
3.) Hibrid autók
A hibrid autó olyan autó, amely a meghajtásához szükséges energiát több, egymástól eltérő elven működő erőforrásból nyeri. A hibrid rendszerben a gyakorlati megvalósítás során legtöbbször a belső égésű motor és a villanymotor kombinációja jelenik meg. A motor energiája akkumulátor helyett, mellett, lendkerékben, szuper-kondenzátorban, vagy sűrített levegő rendszerben is tárolható. A hibrid autó jellemzően kevesebb fosszilis eredetű üzemanyagot fogyaszt, mint a csak belsőégésű motorral rendelkező, ezért környezetbarátnak tekintik.
4.) Elektromos autók
Az elektromos autó, az elektromos motor, villany motor meghajtása az akkumulátorban tárolt árammal működik. Az elektromos energiát leggyakrabban akkumulátorból nyeri, de egyes elektromos autók szuperkondenzátorban, korábban akár lendkerékben tárolják azt. Az elektromos hajtású autó gondolata gyakorlatilag egyidős a benzin motoros autóéval. Az első ilyen autót az angol Thomas Parker fejlesztette ki a 19. század végén, ám e technika megvalósítására gazdasági érdekekből csak a 2000-es években került sor.
1.) Soros motor
A Soros a legelterjedtebb motor típus. Itt a hengerek egymás mellett, sorban helyezkednek el, ugyan így a dugattyúk a hengerekben, függőleges irányban. Ezen soros motorok közül is a legelterjedtebb, a négy hengeres. Minden hengerhez való hajtókarnak saját forgattyús-csapja van. Ezen kívül természetesen vannak még: 2,3,5,6 hengeresek is.
2.) V-motor
A V-motor is kedvelt, ez a motor típus is elég elterjedt. A V-motor ismert a V-alakú motorjáról, a V alakban elhelyezett hengerekről. Ez a motor típus lényegében olyan mint egy szétnyitott Soros motor. A hengerek két szöget bezáró egyenes mentén, soronként, párhuzamosan, egy irányban dolgoznak, két-két dugattyú kapcsolódik egy hajtórúd csaphoz. Általában nagyobb lökettérfogatú motorokra jellemző.
3.) Boxer motor
A Boxer motornál, a hengerek fekszenek. Olyasmi mintha egy teljesen szétnyitott V-motor lenne. Általában: 4,6,8,12 hengeresek szoktak lenni. A hengerek itt egymással szemben dolgoznak. Csapágyazás elrendezése: minden hengerpár két oldalán van. Előnye hogy a motor magassága alacsony. Hátránya hogy szélességre több teret foglal el.
4.) Csillag motor
A Csillag motor mint azt mindenki gondolhatja a nevéből, egy csillag alakra hasonlít. Ez a típus mindig páratlan hengerszámmal készül: 3,5,7,9 henger számmal szokták általában gyártani. Igazából ezt főleg, repülőgépeknél alkalmazzák. Ám néhány chopper építő rászerelte motorokra, autókra. Előnye hogy egyenletes járást és folytonos nyomatékot biztosít.
5.) Wankel motor
A Wankel motort bolygó-dugattyús motornak is hívják. A dugattyúk háromszög alakúak, az élük íves. A henger köpeny formája úgy néz ki, mint egy nulla, ebben egy excenter tengely segítségével mozog a dugattyú. A dugattyú három csúcsa mindig érintkezik a dugattyú falával, a köpennyel, hiszen ez zárja el a különböző ütemeket egymástól.
Az Autó történetének időrendi áttekintése
-- 1876: August Otto megépíti az első, belső égésű, négyütemű motort, Otto-motor.
-- 1886: Karl Benz és Gottlieb Daimler szabadalmaztatja az első benzin motoros autóját.
-- 1892: Rudolf Diesel kifejleszti a róla elnevezett dízel motort.
-- 1894: Michelin gyár megszerkeszti Dunlop alapján az első gumiabroncsot.
-- 1896: Henry Ford megépíti első autóját.
-- 1896: Karl Benz megalkotja az első autóbuszt.
-- 1896: Gottlieb Daimler megépíti az első teherautót.
-- 1903: Bánki-Csonka féle benzin porlasztó kifejlesztése.
-- 1905: Csonka János elkészíti az első magyar autót a porlasztó alkalmazásával.
-- 1906: Galamb József, a Ford művek főmérnöke tervei alapján megszületik a T-Modell.
-- 1908: A Ford T-modell az első futószalagon gyártott autó, 1908-1927 között gyártották.
-- 1910: Elkészül az első magyar autóbusz Csonka János tervezésével.
-- 1924: Felix Wankel szabadalmaztatja Wankel motorját.
-- 1924: Adam Opel megvalósítja Európában elsőként a futószalagos autó gyártását.
-- 1937: Ferdinand Porsche tervezte: Volkswagen, NSZK-népautó gyártásának kezdete.
-- 1955: Az első Trabant autó, az „NDK-népautó” megjelenése, gyártása.
-- 1973: A benzinárak emelkedése miatt, olajembargó, érdeklődés a hibrid autók iránt.
-- 1990: Az ózonpajzs védelmére az autó fejlesztések a 0% CO2 kibocsátást céloznak.
-- 2000: A környezetvédelem érdekében megjelenik a hibrid autó, az elektromos autó.
Az Autó méretosztályok szerint
1.) A: Mini autó
(City car, például: Toyota Aygo)
2.) B: Kis autó, Kiskategóriás autó
(Subcompact car, Supermini, például: Toyota Yaris)
3.) C: Alsó-középkategóriás autó
(Compact car, Small family car, például: Toyota Corolla)
4.) D: Közép-kategóriás autó
(Mid-size car, large family car, például: Toyota Avensis)
5.) E: felső-kategóriás autó, nagy autó
(Executive car, például: Lexus GS)
6.) F: Luxus autó
(Full-size car, például: Lexus LS)
Autó Márkák Listája
100. Autó Márka
![]() |
|||
---|---|---|---|
Buick | USA, Flint, Michigan | 1903 | 2020 |
Cadillac | USA, Detroit, Michigan | 1902 | 2020 |
Chevrolet | USA, Detroit, Michigan | 1911 | 2020 |
Chrysler | USA, Auburn Hills, Michigan | 1925 | 2020 |
De Lorean | USA, Humble, Texas | 1980 | 1983 |
Dodge | USA, Auburn Hills, Michigan | 1903 | 2020 |
Ford | USA, Dearborn, Michigan | 1903 | 2020 |
GEO | USA, Detroit, Michigan | 1989 | 2020 |
GMC | USA, Detroit, Michigan | 1901 | 2020 |
Hummer | USA, Detroit, Michigan | 1990 | 2010 |
Jeep | USA, Toledo, Ohio | 1941 | 2020 |
Lincoln | USA, Dearborn, Michigan | 1917 | 2020 |
Mercury | USA, Dearborn, Michigan | 1939 | 1950 |
Oldsmobile | USA, Lansing, Michigan | 1897 | 2004 |
Pontiac | USA, Detroit, Michigan | 1926 | 2010 |
Plymouth | USA, Detroit, Michigan | 1928 | 1998 |
Saleen | USA, Troy, Michigan | 1983 | 2020 |
Saturn | USA, Detroit, Michigan | 1985 | 2020 |
Shelby | USA, Las Vegas, Nevada | 1965 | 2020 |
Tesla | USA, Palo Alto, California | 2003 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Alvis | Anglia, Coventry | 1920 | 1967 |
Armstrong | Anglia, Coventry | 1919 | 1960 |
Aston Martin | Anglia, Newport | 1913 | 2020 |
Austin | Anglia, Longbridge | 1905 | 1989 |
Bentley | Anglia, Crewe | 1919 | 2020 |
Humber | Anglia, Coventry | 1890 | 1976 |
Jaguar | Anglia, Coventry | 1922 | 2020 |
Jensen | Anglia, Redditch | 1922 | 1976 |
Land Rover | Anglia, Browns Lane | 1948 | 2020 |
Lister | Anglia, Leatherhead | 1954 | 1964 |
Lloyd | Anglia, Grimsby | 1936 | 1950 |
Lotus | Anglia, Norwich | 1952 | 2020 |
Mini | Anglia, Birmingham, Cowley | 1958 | 2020 |
Morris | Anglia, Birmingham, Cowley | 1913 | 1984 |
Morgan | Anglia, Malvern | 1909 | 2020 |
Rolls-Royce | Anglia, Goodwood | 1906 | 2020 |
Rover | Anglia, Birmingham | 1908 | 2005 |
TVR | Anglia, Blackpool | 1969 | 2020 |
Vauxhall | Anglia, Luton | 1903 | 2020 |
Wolseley | Anglia, Birmingham | 1899 | 1975 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Graf Stift | Ausztria, Wien | 1904 | 1971 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Holden | Ausztrália, Adelaide | 1856 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Skoda | Csehország, Mlada Boleslav | 1895 | 2020 |
Tatra | Csehország, Kopřivnice | 1897 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Aixam | Franciaország, Aix-Bains | 1983 | 2020 |
Berliet | Franciaország, Lyon | 1921 | 1931 |
Citroen | Franciaország, Paris | 1919 | 2020 |
Delage | Franciaország, Paris | 1905 | 1954 |
Heuilez | Franciaország, Colombes | 1989 | 2020 |
Mathis | Franciaország, Strasbourg | 1920 | 1955 |
Matra | Franciaország, Romaratin | 1945 | 2003 |
Mega | Franciaország, Aix-Bains | 1981 | 2020 |
Peugeot | Franciaország, Sochaux | 1882 | 2020 |
Renault | Franciaország, Paris | 1899 | 2020 |
Rosengart | Franciaország, Neuilly | 1927 | 1955 |
Simca | Franciaország, Nanterre | 1934 | 1979 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
DAF | Hollandia, Eindhoven | 1928 | 2002 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Acura | Japán, Tokió | 1986 | 2020 |
Daihatsu | Japán, Osaka | 1907 | 2020 |
Dome | Japán, Maibara | 1975 | 2020 |
Honda | Japán, Tokió | 1948 | 2020 |
Infiniti | Japán, Tokió | 1989 | 2020 |
Isuzu | Japán, Tokió | 1937 | 2020 |
Kawasaki | Japán, Kobe | 1900 | 2020 |
Lexus | Japán, Nagoja | 1989 | 2020 |
Mazda | Japán, Hirosima | 1920 | 2020 |
Mitsubishi | Japán, Kasimada | 1870 | 2020 |
Nissan | Japán, Jokohama | 1932 | 2020 |
Subaru | Japán, Tokió | 1954 | 2020 |
Suzuki | Japán, Sizouka | 1909 | 2020 |
Toyota | Japán, Tokio | 1936 | 2020 |
Yamaha | Japán, Tokio | 1955 | 2000 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Hindustan | India, Bombay | 1942 | 2020 |
Mahindra | India, Bombay | 1949 | 2020 |
Maruti | India, New-Delhi | 1980 | 2020 |
Tata | India, Bombay | 1868 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Baojun | Kína, Bejing | 2010 | 2020 |
Changan | Kína, Hangzhou | 1988 | 2020 |
Haval | Kína, Shanghai | 2013 | 2020 |
Hongqi | Kína, Cangcun | 1984 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Daewoo | Dél-Korea, Busan | 1983 | 2011 |
Hyundai | Dél-Korea, Söul | 1967 | 2020 |
Kia | Dél-Korea, Söul | 1944 | 2020 |
Oullim | Dél-Korea, Söul | 1997 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Nysa | Lengyelország, Nysa | 1961 | 1991 |
Polonez | Lengyelország, Warszawa | 1978 | 2001 |
Polski Fiat | Lengyelország, Warszawa | 1968 | 2000 |
Warszawa | Lengyelország, Warszawa | 1951 | 1973 |
Zuk | Lengyelország, Lublin | 1951 | 2001 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Csepel | Magyarország, Budapest | 1950 | 1996 |
Ikarus | Magyarország, Székesfehérvár | 1895 | 2020 |
Puli | Magyarország, Hódmezővhely | 1986 | 1996 |
Pumi | Magyarország, Székesfehérvár | 2007 | 2010 |
Rába | Magyarország, Győr | 1896 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Adler | Németország, Frankfurt | 1900 | 1940 |
Audi | Németország, Ingolstadt | 1909 | 2020 |
Bitter | Németország, Enneptal | 1973 | 1986 |
BMW | Németország, München | 1929 | 2020 |
Hansa | Németország, Bremen | 1905 | 1964 |
Man | Németország, München | 1758 | 2020 |
Mercedes | Németország, Stuttgart | 1900 | 1926 |
Mercedes-Benz | Németország, Stuttgart | 1926 | 2020 |
Messerschmitt | Németország, Regensburg | 1953 | 1964 |
Neckar | Németország, Heilbronn | 1957 | 1971 |
NSU | Németország, Neckarsulm | 1873 | 1969 |
Opel | Németország, Rüsselheim | 1863 | 2020 |
Porsche | Németország, Stuttgart | 1931 | 2020 |
Smart | Németország, Böblingen | 1998 | 2020 |
Volkswagen | Németország, Wolfsburg | 1937 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Barkas | NDK, Chemnitz | 1961 | 1991 |
IFA | NDK, Chemnitz | 1965 | 1991 |
Sachsenring | NDK, Zwickau | 1955 | 1960 |
Trabant | NDK, Zwickau | 1957 | 1991 |
Wartburg | NDK, Eisenach | 1956 | 1991 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Alfa Romeo | Olaszország, Torino | 1910 | 2020 |
Autobianchi | Olaszország, Milano | 1955 | 1990 |
Bugatti | Olaszország, Modena | 1909 | 2020 |
De Tomaso | Olaszország, Modena | 1959 | 2004 |
Ferrari | Olaszország, Maranello | 1947 | 2020 |
FIAT | Olaszország, Torino | 1899 | 2020 |
Innocenti | Olaszország, Milano | 1960 | 1990 |
Itala | Olaszország, Torino | 1904 | 1934 |
IVECO | Olaszország, Torino | 1975 | 2020 |
Lancia | Olaszország, Torino | 1906 | 2020 |
Lamborghini | Olaszország, Santa Agata | 1963 | 2020 |
Maseretti | Olaszország, Bologna | 1914 | 2020 |
Moretti | Olaszország, Torino | 1946 | 1976 |
Pagani | Olaszország, Modena | 1992 | 2020 |
Paninfarina | Olaszország, Cambiano | 1930 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
ARO | Románia, Pitesti | 1956 | 2006 |
Dacia | Románia, Mioveni | 1966 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
SEAT | Spanyolország, Barcelona | 1950 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Saab | Svédország, Stockholm | 1937 | 2012 |
Scania | Svédország, Malmö | 1891 | 2020 |
Volvo | Svédország, Göteborg | 1927 | 2020 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Zastava | Szerbia, Kragujevac | 1958 | 2008 |
![]() |
|||
---|---|---|---|
Gaz | Oroszország, Nizsnij Novgorod | 1958 | 1991 |
Csajka | Oroszország, Nizsnij Novgorod | 1959 | 1979 |
Izs | Oroszország, Izsevszk | 1966 | 2020 |
Kamaz | Oroszország, Naberezsnije | 1969 | 1993 |
Lada | Oroszország, Togliatti | 1966 | 2020 |
Moszkvics | Oroszország, Moszkva | 1947 | 1997 |
Pobeda | Oroszország, Nizsnij Novgorod | 1946 | 1958 |
Uaz | Oroszország, Uljanovszk | 1941 | 1991 |
Ural | Oroszország, Cseljabinszk | 1975 | 1994 |
Volga | Oroszország, Volgograd | 1956 | 1996 |
Zil | Oroszország, Moszkva | 1962 | 1992 |
Zaporozsec | Ukrajna.......... Zaporozsija | 1958 | 1998 |
A 15. Legnagyobb Autógyártó 2015-ben