"A világon azért vagyunk, hogy valahol otthon legyünk benne" -- Tamási Áron

Déli Nap Krónika

"Az ember hasonlóvá válik ahhoz, mint amiben gyönyörködik."
--Platón--

"Minden jó helyen és minden ember szívében megleled Istent."
--Seneca--

"A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét."
-- Leonardo da Vinci --

Szent Jupát hajósainak legendás története - Bíró Csaba

2022.07.25 15:43

 

A Szent Jupát Legendás Története.

A Szent Jupát története 1985-ben kezdődött, amikor két Székesfehérvári fiatalember: Fa Nándor és Gál József első magyarként elindult Földkerülő útjára. A hajósok 1985 őszén indultak el és 1987 őszén érkeztek vissza, két hosszú év után tértek vissza. Az útjuk történelmi tett volt, ők voltak az első magyarok akik egy hajóval megkerülték a Földet. Történetük legendás és emlékezetes.

 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”
 
*A Szent Jupát előzményei*
 
-- Fa Nándor és Gál József egy buliban találkozott először egymással. Gálnak mondták, hogy ha bármi gáz van, és bunyó lesz, van itt egy jó erős  birkózó gyerek. Ő volt: Fa, aki később csatlakozott: Gálék Székesfehérvári kajak-kenu csapatához.
-- Előbb Fa váltott lapátról vitorlára, 26 évesen. Miután mesélt első élményeiről, a sok beborulásról, viharról, árboc törésről, Gál is kedvet kapott hozzá. Rögtön egy világ körüli utat terveztek, mert mindkettejüknek megtetszett a legendás angol vitorlázó: 'Sir Francis Chichester' emlékirata.
-- A két fiatalember 1979 őszén beszélt először az útról, a terveikről, pénzük viszont nem volt a hajóra. Családi és baráti kölcsönökből végül 1981 nyarán egy Balaton-31-es, azaz 31 láb (9,5 méter hosszú), 3 méter széles hajó héját tudták csak megvenni. A vázat maguk szerelték fel, rendezték be, ketten több mint 20 ezer órát dolgoztak rajta. Egyrészt mert így volt a legolcsóbb, másrészt csak saját munkájukban bíztak.
-- A Szent Jupát nevet többen próbálták megfejteni, néhányan levezették, hogy egy történelmi személyről van szó, aki a hajósok ősi védőszentje. Valójában egy kitalált figura, a magyar kajak-kenusok védőszentje, lump és csajozik.
-- A hajó ilyen körülmények között három év alatt készült el. 1984 őszén próbálták ki először a Balatonon. A következő év nyarán már az Adrián mentek egy két hónapos próba utat. A Szent Jupát a maga 9,5 méterével a Balatonon nagynak tűnt, az Adrián már nem annyira. Gál ekkor vitorlázott először tengeren. A tengeri betegség annyira megviselte, hogy két hónap alatt hét kilót fogyott.
-- Fa sokkal rutinosabb volt, 1983-ban itthon ranglista első és válogatott kerettag volt finn dingiben, az 1984-es Los Angeles-i olimpiára a bojkott miatt nem jutott ki. Mindenesetre óceánon ő sem járt korábban.
 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”
 
*A Szent Jupát indulása*
 
-- Amikor a Szent Jupát 1985. szeptember 26-án elindult az akkori: Jugoszláviai, ma Horvátországi: Opatijából (Abbáziából), mindössze 20-an, közeli rokonok, barátok és egy tévé stáb búcsúztatta: Fa Nándort és Gál Józsefet. Amikor két évvel később, 1987. szeptember 12-én, 70 ezer kilométeres út után visszatértek, több ezer zászlót lobogtató, Himnuszt éneklő magyar várta őket a Magyarországhoz legközelebbi Jugoszláviai tengeri kikötőben.
-- Ők ketten voltak az elsők, akik magyarként egy vitorláson: 70 ezer kilométert megtéve megkerülték a Földet. Az elsők pedig mindig úttörők, az elsőket mindig különleges figyelem övezi, és az elsőket jegyzi meg mindig legjobban az utókor. Hajójukat, a Szent Jupátot a Közlekedési Múzeumban, Farkas Bertalan űrkabinja mellett állították ki.
-- A Szent Jupát tehát: 1985 szeptember 26-án indult el az Adriai kikötő városból: Opátiából. A hajó legénysége a Gibraltári-szorosnál kapta meg postán a nyílt tengeri hajózáshoz szükséges papírt, ugyanis útjuk első részén, az Adriai-tengeren és a Földközi-tengeren élesben teljesítették az ehhez szükséges utolsó feltételeket.
-- A Szent Jupátal útjuk alatt kétszer borultak, Fa Nándor pedig egyszer kiesett a hajóból, az életét a biztosító kötél mentette meg, amit egyébként csak ritkán kapcsolt be. Fa Nándornak majdnem az egészsége is ráment az első útra.
-- A támogatóknak és Gál József katonatiszt apósának köszönhetően ugyanis elképesztő mennyiségű konzervet kaptak, amit megpróbáltak mind bezsúfolni a hajóba. Összesen 1600 darabot vittek magukkal. A honvédségiek többsége éppen a szavatossági idő határán volt, az út alatt többet ki is dobtak.
-- A konzervek ízével még nem volt gond, de Fa gyomorsav termelő egysége a sok tartósítószer miatt megadta magát. Egy orvos szerint kétesélyes volt, hogy rendbe jön e az emésztő rendszere, végül másfél év után elmúltak a panaszok. Amúgy például a brazil koldus gyerekek óvatosabbak voltak a magyar konzervekkel, miután kinyitották az út közben már fűnek-fának osztogatott ételeket, ott is hagyták azokat, érintetlenül.
-- Gál József a körülményekről: "Széllel, szél ellen" című könyvében azt írja: "Az első igazán nagy viharban, amikor 8-10 méteres hullámok jöttek felénk, persze, hogy féltem. De az érzésnek csak olyan fokán, ami nem hatalmasodik el a gondolkodáson, nem bénítja a cselekvést, nem bizonytalanít el".
-- "Azt hiszem, ez kell is ahhoz, hogy óvatossá tegye az embert. De ott, a viharban, keveredett a félelem egy másik fajta katartikus élménnyel. Mégpedig azzal, hogy részese lehettem a jelenségnek, hallhattam, láthattam, érzékelhettem az üvöltő szelet, az emeletes háznyi vízhegyek vonulását, ahogy dübörögve, hosszú morajlással megtörnek, s játékszerként dobálják a hajót."
-- Arra a kérdésre, hogy ilyen körülmények között a hajózás nem mazochizmus-e, Gál azt mondta: nem a szenvedés a cél, hanem az ellenkezője, a nehézség leküzdése, kivédése, és az ezt követő sikerélmény a hajózás fő motívuma.
-- 1986. Április 5. Csendes vitorlázás volt egész nap. Időnként teljesen leállt a szél, néha erős pöffök jöttek. Délben csendes időben feltettem a levest a tűzhelyre. Az egész tíz percig tartana, de biztosra vehetjük, hogy ilyenkor jön a szélvihar. Így is lett…
-- "Úgy begurultam, hogy csak na! A leveles kikanalazását csak a kormány állásban tudtam befejezni. Miután megnyugodtam, rájöttem, milyen nevetséges vagyok. A szél, a hullámok sok százmillió éve ugyanazt csinálják, én meg idejövök és levest akarok főzni, aztán ha nem sikerül, még nekem áll feljebb". (Gál József naplója).
-- A hosszabb, kikötés nélküli menetek a 15 négyzetméteres hajón azért mindkettejüket megviselték. "Mindegyikünk tele van feszültséggel, nagy önuralomra van szükségünk, hogy ne egymáson vezessük le. Nincs is probléma. Ha tíz mondatot beszélgetünk naponta, az nagy szó. Tudjuk a dolgunkat, és tesszük, szó nélkül", írta Fa Nándor.
 
*A Szent Jupát útja*
 
-- Az 1985-ös év nagyon emlékezetes maradt mindmáig a Székesfehérváriak számára, ugyanis két olyan nagyszerű dolog határozta meg ekkoriban az életüket, amit azóta is nagy nosztalgiával emlegetnek. A Szent Jupát hajósainak Földkerülő útja és a Videoton futball csapatának Európai menetelése egészen az UEFA-kapa döntőig..
-- A Szent Jupát tehát: 1985 szeptember 26-án indult el az Adriai kikötő városból: Opátiából. A hajó legénysége a Gibraltári-szorosnál kapta meg postán a nyílt tengeri hajózáshoz szükséges papírt, ugyanis útjuk első részén, az Adriai-tengeren és a Földközi-tengeren élesben teljesítették az ehhez szükséges utolsó feltételeket.
-- Első állomásuk, megállójuk és kikötőjük a Kanári-szigetek legnagyobb városa: Las Palmas volt. Ezután a Zöld-foki-szigetek következett, 1986 februárjában pedig a Dél-Afrikai: Fokváros. A vitorlás javítása után, 1986. március közepén már az Indiai-óceánon hajóztak, ahol a tomboló vihar felborította a Szent Jupátot. 
-- Ezután végül sikerült vissza fordítaniuk a hajót, és rádió kapcsolatuk is helyreállt. Májusban elérték Ausztráliát, Sydneyben több hónapot töltöttek. Rendbe hozták a megviselt vízi járművet, és novemberben indultak tovább Új-Zéland felé. Auckland-ben időztek 1987. januárjáig, majd kifutottak a Csendes-óceánra.
-- 1987. március 1-jén, a déli órákban haladtak át az amerikai kontinens legdélebbi pontján, a Horn-fokon, a "vitorlások Everest"-jén. A Horn-fok körüli vizek különösen veszélyesek az arra hajózók számára, erősek az áramlatok, gyakoriak a tomboló szelek és az Antarktiszról leváló jéghegyek. Sokan szenvedtek már ott hajótörést. Miután megkerülték Amerika déli csücskét, ismét az Atlanti-óceánon hajóztak.
-- Argentínától keletre óriási viharba kerültek, a 140 kilométeres sebességű orkán felborította a Szent Jupátot, a kormánynál álló Fa Nándort a tengerbe repítette, életét a biztosító kötél mentette meg, amit egyébként csak ritkán kapcsolt be. Az elemek tombolását túlélve jutottak el Buenos Airesbe, majd 1987 júniusában Rio de Janeiróba. Rövid pihenő és karbantartás után indultak el hazafelé. Az Egyenlítőn ugyanazt a pontot keresztezték, mint útjuk elején.
-- 1987. augusztus közepén már Gibraltárnál jártak. Végül 1987. szeptember 12-én, 717 nap és 70 ezer kilométer megtétele után futottak be Opatija kikötőjébe. Expedíciójukkal beírták nevüket a magyar sport történetébe, a teljesítmény és túra sport aranykönyvébe. Az útról 1988-ban jelent meg Fa Nándor könyve: "A Szent Jupát 700 napja" címmel.
-- A Földkerülésen összesen: 70 ezer kilométert utaztak a 15 négyzetméteres hajón, 12 országban kötöttek ki, összesen: 295 napot töltöttek vízen. A legnagyobb pihenőjük Ausztráliában volt, ahol fél évet vártak arra, hogy kedvező időben érjenek a rettegett Horn-fokhoz.
-- Fa és Gál ugyanis a nehezebb utat választva kerülte meg a földet. Erről Fa a "Szent Jupát 700 napja" című könyvében azt írja: "A Glóbuszt kerülő hajók szinte kivétel nélkül az Egyenlítő térségében haladnak nyugati irányba, amelyet az angol hajónyelv: "öröm útként" emleget, a Karibi-szigetvilágon: Panamán, Polinézián, Indonéziai szigetvilágon vezet át. A térítők között a Föld forgása és a Nap melegítő hatása alakítja ki az északkeleti passzát szél rendszert, ami közepes erejének és melegségének köszönhetően az óceánok legkedveltebb vitorlázó területe.
-- "Vén tengeri medvék emlegetik azt egy kissé megvető hangsúllyal, hogy ebben az övezetben a tenger még a szar darabot is körbe hordja gond nélkül, de azért mind erre az irányra akartak rábeszélni a mi déli utunk helyett”.
-- Amikor egy másik vitorlás, akivel menet közben barátkoztak össze, azt kérdezte tőlük, hogy a napsütéses, pálmafás, homokos strandos útvonal helyett miért a fagyos, jéghegyes déli vonalon mennek, a válasszuk az volt: Tudod, Jimmy, mi sportemberek vagyunk, és még egyenlőre keressük a bajt.
 
*A Szent Jupát megérkezés Opatijába két év után*
 
-- A Szent Jupát két éves útja alatt: 1985–1987 között a Magyar Rádióban minden hétfőn egyszer csak felcsendült: Rod Stewart "I’m Sailing" című lírai dala. Ilyenkor 10-15 percre mindig megállt az élet a magyarországi munkahelyeken, és kinyílt egy ablak a távoli, szabad világ felé. Ekkor kezdődött mindig a „mese” a Szent Jupát vitorlás hajóról, amelyen elsőként kerülte meg a Földet két magyar emberrel a fedélzetén: Fa Nándor és Gál József személyében.
-- Az 1980-as évek közepén még teljesen más volt az élet a Magyarországi zárt szocializmusban egy átlag magyar ember hétköznapi életét nézve. A Szent Jupát világ körüli útja tengereken és óceánokon az akkori mindennapi életét élő magyar munkásnak nagyon távolinak, elérhetetlennek, képzeletbelinek, kalandosnak, mesésnek tűnt, és az is volt.
-- Gál Józsefnek volt egy rendkívül feszült időszaka, akkor amikor: 68. napot mentek megállás nélkül: Fokvárostól egészen Sydney-ig. Ez volt a leghosszabb vízen töltött időszakuk, a monotónia, az összezártság és az időjárás mellett különösen feszültté tette Gált, hogy nem sikerült rádió kapcsolatot teremteni Magyarországgal, pedig ekkora volt kiírva felesége szülésre a gyermekükkel.
-- Gál az elindulásuk után három héttel tudta meg, hogy a felesége állapotos. Végül Ausztrália előtt értesült arról, hogy egészséges fia született. A kikötés után Sydneyben rohant, hogy telefont keressen. Az egyik magyar készséges volt, de előtte a kezébe nyomta az újságot: Kelet-Európa atommal szennyezett, felrobbant egy atomerőmű a Szovjetunióban: Csernobilban.
-- Gál felesége később a három hónapos fiúval Ausztráliába repült, ahol két hónapot eltöltöttek együtt. Ez a szép időszak enyhített a hiányon, egy kicsit jobban helyre rázta és megnyugtatta őket. Aztán Gálék folytatták az útjukat, és legközelebb már csak másfél évesen látta a gyerekét, amikor vissza tértek: Opatijába.
-- A Szent Jupátról közel: 3000 híradás jelent meg a magyar médiában Gál József számítása szerint. Köztük például ez is: "Világ körüli útjukról számottevő tudományos eredményt várni nem lehet. Akkor pedig az egész alig több magánügynél".
-- De mit gondoljon erről az útról az egyszerű magyar állampolgár, akinek például szakszervezeti beutalót sem sikerült kapnia mondjuk a: Balatonra és Hévízre, a fizetett szabadsága idejére. Nem lepne meg, ha ezt a dolgozót irritálnák azok a körülmények, amelyek arról számolnak be, hogy a Szent Jupát utasai épp Új-Zéland szigetén vendégeskednek. (Kelet-Magyarország, 1987. április 18.)
-- Megérkezésük után a nyilvános fellépéseken még együtt jelentek meg, de érezhető volt, hogy eltávolodtak egymástól. Külön könyvet adtak ki útjukról, igaz, ezekben egymásról nem volt rossz szavuk. Gál József szerint túladagolták egymást. 
-- Fa Nándor úgy emlékszik vissza, hogy a felkészüléssel együtt: 8 intenzív év után jól esett egy kicsit különválni. Fa Nándor szerint ma is összejáró barátok, mégha ritkán látják is egymást, de olyan közös élményeik vannak, amit soha sem lehet elfelejteni.
 
*A Szent Jupát útvonala*
 
-- Jugoszlávia (Opatija) - Gibraltar (Gibraltari-szoros) - Kanári-szigetek (Las Palmas) - Zöldfoki-szigetek (Praia) - Tristan da Cunha-szigetek (Edinburgh) - Dél-Afrika Köztársaság (Cape Town) - Dél-Afrika (Jóreménység fok) - Ausztrália (Sydney) - Új-Zéland (Auckland) - Chile (Horn Fok) - Argentína (Buenos Aires) - Uruguay (Montevideo) - Brazília (Santos, Rio de Janeiro) - Zöldfoki-Szigetek (Praia) - Kanári-szigetek (Las Palmas) - Gibraltar (Gibraltari-szoros) - Jugoszlávia (Opatija).
 
*A Szent Jupát utáni életük*
 
-- A sok együtt töltött idő, a 8 hosszú év után talán jól is esett nekik a különválás. Érthetően egymásból már egy kicsit elegük lett. A tengerből és hajózásból viszont nem lett elegük. Mindketten már az első útjuk alatt tervezték a folytatást. A tengeri életük tehát ezután már önállóan, saját útjukat járva folytatódott mindkettőjük számára.
 
*Gál József*
 
-- Gál József tengeri vándorló lett, családostul. Az egykori társával ellentétben ő a kényelmesebb túra hajózást választotta családjával. Épített egy 13,5 méteres családi túrahajót, amire felpakolta a feleségét és az akkor már ötéves fiát, és újabb világ körüli útra mentek, az Equator-expedícióra. A tengeri útjuk 1991-1996 között zajlott, nem a déli, hanem a kényelmesebb úton öt év hajózás után tértek vissza.
-- Az előkészületek 1988-ban kezdődtek, egy olyan időszakban, amikor a gazdasági és politikai változások ugyancsak megnehezítették az expedíció megszervezését, s a szükséges gazdasági alapok megteremtését. Az "Equator" nevű hajót saját tervek alapján Székesfehérváron, a nagymama kertjében két és fél év alatt építették meg.
-- Az Equator nevű hajójukkal 1991-ben indultak és 1996-ban tértek vissza, 5 év hajózás után. Az Equator a közelgő -1996-os Magyar Világkiállítást volt hívatott népszerűsíteni, azt a megtisztelő feladatot kapta, hogy az "Expo Zászlóshajója"-ként meghívásokat tolmácsoljon a világvárosok vezetőségének.
-- Az Equator expedíció útvonala: - Jugoszlávia (Pula), - Málta (La Valletta), - Olaszország (Genova) - Gibraltár - Kanári-szigetek (Las Palmas) - USA (New York) - Brazília {Amazonasz, Fortaleza) - Argentína (Buenos Aires) - Uruguay (Montevideo) - Brazília (Sao Paulo, Rio de Janeiro) - Venezuela (Caracas) - Panama (Panama City) - Ecuador (Galapagosz-szigetek) - Mexico (Mexico) - USA (Hawaii) - Kiribati (Fanning-sziget) - Tahiti - Cook szigetek (Penrhyn-atoll) - Amerikai Szamoa - Nyugat-Szamoa - Fiji - Indonézia (Makasar) - Szingapúr - Maldiv-szigetek - Jemen (Aden) - Egyiptom (Szuez) - Horvátország (Pula)..
-- Az Equator 1991-1996 között, 5 éves útja során, 25 országban járt, 82 ezer kilométert vitorlázott. Közel 500 filmtekercset fényképeztek el, s több mint 100 órányi video-filmet készítettek. "Célunk az, hogy a gondolatot, aminek igazságáról utuk során meggyõződtűnk másoknak is átadjuk. A Föld, s rajta az élet egy és oszthatatlan. Egyformán mindannyiunké, közösen kell vigyáznunk rá!"
-- Gál József jelenleg az Adrián elméleti és gyakorlati oktatásokat tart, saját tervezésű és építésű hajókon, és tengeri túrákat szervez az Adrián és a Karib-tengerre, de hosszú kalandtúrák, óceáni átkelések is szerepelnek a programban.
 
*Fa Nándor sikeres hajós karrierje*
 
-- Fa Nándor szólóban is megpróbálta, ami párosban már sikerült, a túra hajózásról a verseny hajózásra váltott. Egy híres és nemzetközileg elismert hajóépítő és versenyző vált belőle. A saját tervezésű hajói:. "Szent Jupát-, Alba Regia-, Matáv-, Budapest-, Spirit of Hungary-". Nándi 1987 tavaszán Ausztráliába repült, ahol felkereste a világ akkor leghíresebb hajó tervezőjét, Ben Lexcen-t, aki tervező irodájában bepillantási lehetőséget adott a messziről jött ambiciózus fiatalembernek a munkájába.
-- Fa Nándi 1988-89 között megtervezte és megépítette az első magyar 60 lábas óceáni verseny vitorlást. A hajó Fa Nándor szülővárosának történelmi nevét kapta. Az "Alba Regia" versenyhajó Székesfehérváron, a KÖFÉM egyik gyárcsarnokában épült, majd sikerrel teljesítette a BOC Challenge elnevezésű, négyszakaszos, egyszemélyes földkerülő versenyt.
-- Fa Nándi 1990-1991-ben a BOC Challengen indult. Saját építésű hajójával, az "Alba Regiaval" négy megállással vitorlázta körbe a Földet. Kormány törés miatt alig tudta befejezni a versenyt, de végül 11. lett, és különdíjat kapott. Aztán átépítette a hajót, és elindult a legkeményebb vitorlás viadalon, a Vendeé Globe-on. Itt kikötés és külső segítség nélkül kell egyhuzamban megkerülni a Földet. Fa borult is, a vitorlája is elszakadt, de végül 120 nap alatt célba ért, és ötödik lett. A parton megint több ezres tömeg és a magyar Himnusz várta.
-- Fa Nándi 1993-ban megépítette a "K& H Bank - Matáv" 60 lábas magyar hajót, tervezõ és kivitelezõ: Fa Nándor. A neve ezúttal: "K& H Bank - Matáv", mint profi vetélytársai közül sokan, a versenyző fő szponzorai nevét viselte.
-- 1993. március 30-án. 128 nap alatt teljesítve a távot és: 5. helyezettként ért célba Les Sables d’Olonne-ban, ahol harmincezer érdeklődő várta, francia iskolák osztályai, több ezer francia vitorlázást tisztelő ember és mintegy száz magyar, szponzorai, szülővárosa képviselői, újságírók, tv-rádió stáb, barátok.
-- A Vendée Globe 1993 versenye, Fa Nándor első non-stop föld kerülõ versenye a világhírnevet hozta meg számára. Elismerést a hajó tervezőnek, a hajó építõnek és a szóló non-stop föld kerülõ vitorlázásban nagyszerű teljesítményt elért, tenger nélküli ország fiának, akit ma a világ legjobb hajósai között tart a szakma számon. 
-- Fa Nándornak első külföldiként sikerült a francia profi vitorlázók közt teljesíteni a versenyt, ötödik helyezettként ért a célba. Les Sables d’Olonne városa szinte saját honfitársaként tiszteli. Az iskolás gyerekek, akiknek egyébként ezeknek a versenyeknek minden mozzanata iskolai tananyag a versenyek folyamán, kedvenc hőseik között, Fa Nándorról is írtak dolgozatot.
-- 1996-ban megépítette a második 60 lábas verseny hajóját. A hajó a "Budapest" nevet kapta, nagyvitorláján a magyar milleniúm emlékének szimbólumát viselte. tervező: Fa Nándor, kivitelező: Fa Hajó Kft. Cége, a Fa Hajó Kft. kivitelezésében ismét Székesfehérváron, a korábban KÖFÉM, de akkor már új nevén ALCOA csarnokában épült.
-- A “Vendée Globe” volt a cél, non-stop föld körüli szóló vitorlásverseny, a vitorlázás csúcsa, szigorú versenyszabályok betartásával, külső segítség nélkül, kb. mintegy száz nap megállás nélkül versenyben a világ legkorszerűbb vitorlásaival és legjobb szóló vitorlázóival.
-- Az új Budapest hajó valóságos HIGH-TECH, a szponzori támogatásoknak köszönhetően Fa Nándornak és cégének: a FA Hajó Kft-nek sikerült a francia nagy hajótervezők és építők nyomába szegődve a legjobb anyagokat, a legjobb technológiát alkalmazva, ünnepnapokat sem kímélve három év éjjel-nappal tartó kemény munkával, igazi nyerőesélyes, gyors hajót építeni. A verseny kötelező kvalifikációját a 60 lábas Budapest hibátlanul teljesítette.
-- A rajt előtti időszakban a nemzetközi média, a Vendée Globe egyik nyerő esélyeseként aposztrofálta. A verseny rajtja után nem sokkal azonban technikai problémák, és balszerencsék sorozata hiúsította meg a verseny teljesítését.
-- Az ’1996-os Vendée Globe verseny több versenyző kiesését, hajós és hajója tragédiáját hozta. Fa Nándort talán épp a szerencsétlenségek és a véletlenek sorozata védte meg a tragédiától. A Budapest 60 lábas magyar hajó végül az Európai viadalon a 4.helyen végzett. Hatalmas siker volt ez akkoriban.
-- Fa Nándor ezután 1997-ben belekóstolt még egy kétszemélyes Atlanti-óceáni versenybe is egy spanyol társsal, Albert Barguessz-el, a Transat Jacques Vabre-vel negyedikek lettek. Aztán 1997-ben felhagyott a profi pályafutással. Szó volt arról is, hogy esetleg újra elindul a Vendeé Globe-on, de mint mondja, ehhez már nagy pénz kellene. 
-- Egy győzelemre is esélyes hajó építéséhez, elindításához: 700 millió, 1 milliárd forint közötti összeg kellene. Ez viszont már olyan összeg, amit nem tud előteremteni. Kikötő építő vállalkozása van. Alapított még két Balatoni szólóversenyt, a Kenese-Keszthelyt, és a Balaton kerülőt. Az előbbit kétszer is megnyerte.
-- Fa Nándor 2014-ben egy újabb saját hajót épített: "Spirit of Hungary" néven. Tekintettel arra, hogy hajó megalkotása: tervezői és építői szempontokat figyelembe véve tisztán magyar produkciónak számított, a hajó névadó előtt a projektnek a “Spirit of Hungary” nevet választották.
-- Fa Nándi 2014-2017 között a "Spirit of Hungary" nevű saját hajójával versenyzett. A "Vendée Globe" földkerülő óceáni vitorlás versenyen háromszor is elindult vele. Mindháromszor sikeres versenyt futott. 2015-ben: 7. lett, 2016-ban 9. lett, 2017-ben pedig a 8. helyen végzett.
-- Fa Nándi 2017-ben a Vendée Globe legidősebb versenyzőjeként, 63 évesen indult el, 93 nap alatt teljesítette a távot és hatalmas eredményt elérve a 8. helyen ért célba: 2017 február 8-án. A Földkerülő verseny célba érése után bejelentette hogy visszavonul a versenyzéstől. Most már elég volt az óceánokból és tengerekből, ezután már csak biciklizek és hegyet mászok.