"A világon azért vagyunk, hogy otthon legyünk benne valahol mindannyian.." ** -- Tamási Áron

Déli Magyar Krónika

""A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét.""
-- Leonardo da Vinci --

""Az Isteni erő, aki a kivágott csonkból termőfát tud növeszteni újra, nem hagyja elveszni a népeket sem, akik benne hisznek.""
-- Wass Albert --

""Az igazi természeti törvényeket nem írták könyvekbe és nem őrködnek fölöttük fizetett tisztviselők. Veled, benned és körülötted élnek, és a világ teremtésétől a világ végezetéig változatlanok.""
-- Bíró Csaba --

Szent Jupát Legendás Története - Bíró Csaba

2014.02.02 21:45

 

A Szent Jupát Legendás Története.

A Szent Jupát története 1985-ben kezdődött, amikor két Székesfehérvári 
fiatalember: Fa Nándor és Gál József első magyarként elindult Földkerülő 
útjára. A hajósok 1985 őszén indultak el és 1987 őszén érkeztek vissza, két 
hosszú év után tértek vissza. Az útjuk történelmi tett volt, ők voltak az első 
magyarok akik egy hajóval megkerülték a Földet.
 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”
 
*A Szent Jupát előzményei*
 
-- Fa Nándor és Gál József egy buliban találkozott először egymással. 
Gálnak mondták, hogy ha bármi gáz van, és bunyó lesz, van itt egy jó erős 
birkózó gyerek. Ő volt Fa, aki később csatlakozott Gálék Székesfehérvári 
kajak-kenu csapatához.
-- Előbb Fa váltott lapátról vitorlára, 26 évesen. Miután mesélt első 
élményeiről, a sok beborulásról, viharról, árboc törésről, Gál is kedvet 
kapott hozzá. Rögtön egy világ körüli utat terveztek, mert mindkettejüknek 
megtetszett a legendás angol vitorlázó: 'Sir Francis Chichester' emlékirata.
-- A két fiatalember 1979 őszén beszélt először az útról, a terveikről, 
pénzük viszont nem volt a hajóra. Családi és baráti kölcsönökből végül 1981 
nyarán egy Balaton-31-es, azaz 31 láb (9,5 méter hosszú), 3 méter széles 
hajó héját tudták csak megvenni. A vázat maguk szerelték fel, rendezték be, 
ketten több mint 20 ezer órát dolgoztak rajta. Egyrészt mert így volt a 
legolcsóbb, másrészt csak saját munkájukban bíztak.
-- A Szent Jupát nevet többen próbálták megfejteni, néhányan levezették, 
hogy egy történelmi személyről van szó, aki a hajósok ősi védőszentje. 
Valójában egy kitalált figura, a magyar kajak-kenusok védőszentje, lump és 
csajozik.
-- A hajó ilyen körülmények között három év alatt készült el. 1984 őszén 
próbálták ki először a Balatonon. A következő év nyarán már az Adrián 
mentek egy két hónapos próba utat. A Szent Jupát a maga 9,5 méterével a 
Balatonon nagynak tűnt, az Adrián már nem annyira. Gál ekkor vitorlázott 
először tengeren. A tengeri betegség annyira megviselte, hogy két hónap 
alatt hét kilót fogyott.
-- Fa sokkal rutinosabb volt, 1983-ban itthon ranglista első és válogatott 
kerettag volt finn dingiben, az 1984-es Los Angeles-i olimpiára a bojkott 
miatt nem jutott ki. Mindenesetre óceánon ő sem járt korábban.
 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”
 
*A Szent Jupát indulása*
 
-- Amikor a Szent Jupát 1985. szeptember 26-án elindult az akkori: 
Jugoszláviai, ma Horvátországi: Opatijából (Abbáziából), mindössze 20-an, 
közeli rokonok, barátok és egy tévé stáb búcsúztatta: Fa Nándort és Gál 
Józsefet. Amikor két évvel később, 1987. szeptember 12-én, 70 ezer 
kilométeres út után visszatértek, több ezer zászlót lobogtató, Himnuszt 
éneklő magyar várta őket a Magyarországhoz legközelebbi Jugoszláv kikötőben.
-- Ők ketten voltak az elsők, akik magyarként egy vitorláson: 70 ezer 
kilométert megtéve megkerülték a Földet. Az elsők pedig mindig úttörők, az 
elsőket mindig különleges figyelem övezi, és az elsőket jegyzi meg mindig 
legjobban az utókor. Hajójukat, a Szent Jupátot a Közlekedési Múzeumban, 
Farkas Bertalan űrkabinja mellett állították ki.
-- A Szent Jupát tehát: 1985 szeptember 26-án indult el az Adriai kikötő 
városból: Opátiából. A hajó legénysége a Gibraltári-szorosnál kapta meg 
postán a nyílt tengeri hajózáshoz szükséges papírt, ugyanis útjuk első 
részén, az Adriai-tengeren és a Földközi-tengeren élesben teljesítették az 
ehhez szükséges utolsó feltételeket.
-- A Szent Jupátal útjuk alatt kétszer borultak, Fa Nándor pedig egyszer 
kiesett a hajóból, az életét a biztosító kötél mentette meg, amit egyébként 
csak ritkán kapcsolt be. Fa Nándornak majdnem az egészsége is ráment az 
első útra.
-- A támogatóknak és Gál József katonatiszt apósának köszönhetően ugyanis 
elképesztő mennyiségű konzervet kaptak, amit megpróbáltak mind bezsúfolni a 
hajóba. Összesen 1600 darabot vittek magukkal. A honvédségiek többsége 
éppen a szavatossági idő határán volt, az út alatt többet ki is dobtak.
-- A konzervek ízével még nem volt gond, de Fa gyomorsav termelő egysége a 
sok tartósítószer miatt megadta magát. Egy orvos szerint kétesélyes volt, 
hogy rendbe jön e az emésztő rendszere, végül másfél év után elmúltak a 
panaszok. Amúgy például a brazil koldus gyerekek óvatosabbak voltak a 
magyar konzervekkel, miután kinyitották az út közben már fűnek-fának 
osztogatott ételeket, ott is hagyták azokat, érintetlenül.
-- Gál József a körülményekről: "Széllel, szél ellen" című könyvében azt 
írja: "Az első igazán nagy viharban, amikor 8-10 méteres hullámok jöttek 
felénk, persze, hogy féltem. De az érzésnek csak olyan fokán, ami nem 
hatalmasodik el a gondolkodáson, nem bénítja a cselekvést, nem 
bizonytalanít el".
-- "Azt hiszem, ez kell is ahhoz, hogy óvatossá tegye az embert. De ott, a 
viharban, keveredett a félelem egy másik fajta katartikus élménnyel. 
Mégpedig azzal, hogy részese lehettem a jelenségnek, hallhattam, láthattam, 
érzékelhettem az üvöltő szelet, az emeletes háznyi vízhegyek vonulását, 
ahogy dübörögve, hosszú morajlással megtörnek, s játékszerként dobálják a 
hajót."
-- Arra a kérdésre, hogy ilyen körülmények között a hajózás nem 
mazochizmus-e, Gál azt mondta: nem a szenvedés a cél, hanem az ellenkezője, 
a nehézség leküzdése, kivédése, és az ezt követő sikerélmény a hajózás fő 
motívuma.
-- 1986. Április 5. Csendes vitorlázás volt egész nap. Időnként teljesen 
leállt a szél, néha erős pöffök jöttek. Délben csendes időben feltettem a 
levest a tűzhelyre. Az egész tíz percig tartana, de biztosra vehetjük, hogy 
ilyenkor jön a szélvihar. Így is lett…
-- "Úgy begurultam, hogy csak na! A leveles kikanalazását csak a kormány 
állásban tudtam befejezni. Miután megnyugodtam, rájöttem, milyen nevetséges 
vagyok. A szél, a hullámok sok százmillió éve ugyanazt csinálják, én meg 
idejövök és levest akarok főzni, aztán ha nem sikerül, még nekem áll 
feljebb". (Gál József naplója).
-- A hosszabb, kikötés nélküli menetek a 15 négyzetméteres hajón azért 
mindkettejüket megviselték. "Mindegyikünk tele van feszültséggel, nagy 
önuralomra van szükségünk, hogy ne egymáson vezessük le. Nincs is probléma. 
Ha tíz mondatot beszélgetünk naponta, az nagy szó. Tudjuk a dolgunkat, és 
tesszük, szó nélkül", írta Fa Nándor.
 
*A Szent Jupát útja*
 
-- Az 1985-ös év nagyon emlékezetes maradt mindmáig a Székesfehérváriak 
számára, ugyanis két olyan fontos dolog határozta meg ekkoriban az 
életüket, amit azóta is nagy nosztalgiával emlegetnek: A Szent Jupát útja 
és a Videoton foci csapatának UEFA kupa menetelése egészen a döntőig..
-- A Szent Jupát tehát: 1985 szeptember 26-án indult el az Adriai kikötő 
városból: Opátiából. A hajó legénysége a Gibraltári-szorosnál kapta meg 
postán a nyílt tengeri hajózáshoz szükséges papírt, ugyanis útjuk első 
részén, az Adriai-tengeren és a Földközi-tengeren élesben teljesítették az 
ehhez szükséges utolsó feltételeket.
-- Első állomásuk, megállójuk és kikötőjük a Kanári-szigetek legnagyobb 
városa: Las Palmas volt. Ezután a Zöld-foki-szigetek következett, 1986 
februárjában pedig a Dél-Afrikai: Fokváros. A vitorlás javítása után, 1986. 
március közepén már az Indiai-óceánon hajóztak, ahol a tomboló vihar 
felborította a Szent Jupátot. Végül sikerült vissza fordítaniuk a hajót, és 
rádió kapcsolatuk is helyreállt. Májusban elérték Ausztráliát, Sydneyben 
több hónapot töltöttek. Rendbe hozták a megviselt vízi járművet, és 
novemberben indultak tovább Új-Zéland felé. Auckland-ben időztek 1987. 
januárjáig, majd kifutottak a Csendes-óceánra.
-- 1987. március 1-jén, a déli órákban haladtak át az amerikai kontinens 
legdélebbi pontján, a Horn-fokon, a "vitorlások Everest"-jén. A Horn-fok körüli 
vizek különösen veszélyesek az arra hajózók számára, erősek az áramlatok, 
gyakoriak a tomboló szelek és az Antarktiszról leváló jéghegyek. Sokan 
szenvedtek már ott hajótörést. Miután megkerülték Amerika déli csücskét, 
ismét az Atlanti-óceánon hajóztak.
-- Argentínától keletre óriási viharba kerültek, a 140 kilométeres 
sebességű orkán felborította a Szent Jupátot, a kormánynál álló Fa Nándort 
a tengerbe repítette, életét a biztosító kötél mentette meg, amit egyébként 
csak ritkán kapcsolt be. Az elemek tombolását túlélve jutottak el Buenos 
Airesbe, majd 1987 júniusában Rio de Janeiróba. Rövid pihenő és 
karbantartás után indultak el hazafelé. Az Egyenlítőn ugyanazt a pontot 
keresztezték, mint útjuk elején.
-- 1987. augusztus közepén már Gibraltárnál jártak. Végül 1987. szeptember 
12-én, 717 nap és 70 ezer kilométer megtétele után futottak be Opatija 
kikötőjébe. Expedíciójukkal beírták nevüket a magyar sport történetébe, az 
útról 1988-ban jelent meg Fa Nándor könyve: "A Szent Jupát 700 napja" 
címmel.
-- Összesen: 70 ezer kilométert utaztak a 15 négyzetméteres hajón, 12 
országban kötöttek ki, összesen: 295 napot töltöttek vízen. A legnagyobb 
pihenőjük Ausztráliában volt, ahol fél évet vártak arra, hogy kedvező 
időben érjenek a rettegett Horn-fokhoz.
-- Fa és Gál ugyanis a nehezebb utat választva kerülte meg a földet. Erről 
Fa a "Szent Jupát 700 napja" című könyvében azt írja: "A glóbuszt kerülő 
hajók szinte kivétel nélkül az Egyenlítő térségében haladnak nyugati 
irányba, amelyet az angol hajónyelv: "öröm útként" emleget, a karibi 
szigetvilágon: Panamán, Polinézián, és Indonéziai szigetvilágon vezet át. A 
térítők között a Föld forgása és a Nap melegítő hatása alakítja ki az 
északkeleti passzátszél rendszert, ami közepes erejének és melegségének 
köszönhetően az óceánok legkedveltebb vitorlázó területe.
-- "Vén tengeri medvék emlegetik azt egy kissé megvető hangsúllyal, hogy 
ebben az övezetben a tenger még a szar darabot is körbe hordja gond nélkül, 
de azért mind erre az irányra akartak rábeszélni a mi déli utunk helyett”.
-- Amikor egy másik vitorlás, akivel menet közben barátkoztak össze, azt 
kérdezte tőlük, hogy a napsütéses, pálmafás, homokos strandos útvonal 
helyett miért a fagyos, jéghegyes déli vonalon mennek, a válaszuk az volt: 
Tudod, Jimmy, mi sportemberek vagyunk, és még egyenlőre keressük a bajt.
 
*A Szent Jupát megérkezés Opatijába két év után*
 
-- A Szent Jupát két éves útja alatt: 1985–1987 között a Magyar Rádióban 
minden hétfőn egyszer csak felcsendült: Rod Stewart "I’m Sailing" című 
lírai dala. Ilyenkor 10-15 percre mindig megállt az élet a magyarországi 
munkahelyeken, és kinyílt egy ablak a távoli, szabad világ felé. Ekkor 
kezdődött mindig a „mese” a St. Jupát vitorlás hajóról, amelyen elsőként 
kerülte meg a földet két magyar emberrel a fedélzetén: Fa Nándor és Gál 
József személyében.
-- Az 1980-as évek közepén még teljesen más volt az élet a Magyarországi 
zárt szocializmusban egy átlag magyar ember hétköznapi életét nézve. A 
Szent Jupát világ körüli útja tengereken és óceánokon az akkori mindennapi 
életét élő magyar munkásnak nagyon távolinak, elérhetetlenek, kalandosnak, 
mesésnek tűnt és az is volt.
-- Gál Józsefnek volt egy rendkívül feszült időszaka, akkor amikor: 68 
napot mentek megállás nélkül: Fokvárostól egészen Sydney-ig. Ez volt a 
leghosszabb vízen töltött időszakuk, a monotónia, az összezártság és az 
időjárás mellett különösen feszültté tette Gált, hogy nem sikerült rádió 
kapcsolatot teremteni Magyarországgal, pedig ekkora volt kiírva felesége 
szülésre a gyermekükkel.
-- Gál az elindulásuk után három héttel tudta meg, hogy a felesége 
állapotos. Végül Ausztrália előtt értesült arról, hogy egészséges fia 
született. A kikötés után Sydneyben rohant, hogy telefont keressen. Az 
egyik magyar készséges volt, de előtte a kezébe nyomta az újságot: 
Kelet-Európa atommal szennyezett, felrobbant egy atomerőmű a 
Szovjetunióban: Csernobilban.
-- Gál felesége később a három hónapos fiúval Ausztráliába repült, ahol két 
hónapot eltöltöttek együtt. Ez a szép időszak enyhített a hiányon, egy 
kicsit jobban helyre rázta és megnyugtatta őket. Aztán Gálék folytatták az 
útjukat, és legközelebb már csak másfél évesen látta a gyerekét, amikor 
visszatértek: Opatijába.
-- A Szent Jupátról közel: 3000 híradás jelent meg a magyar médiában Gál 
József számítása szerint. Köztük például ez is: "Világ körüli útjukról 
számottevő tudományos eredményt várni nem lehet. Akkor pedig az egész alig 
több magánügynél".
-- De mit gondoljon erről az útról az egyszerű magyar állampolgár, akinek 
például szakszervezeti beutalót sem sikerült kapnia mondjuk a: Balatonra és 
Hévízre, a fizetett szabadsága idejére. Nem lepne meg, ha ezt a dolgozót 
irritálnák azok a körülmények, amelyek arról számolnak be, hogy a Szent 
Jupát utasai épp Új-Zéland szigetén vendégeskednek. (Kelet-Magyarország, 
1987. április 18.)
-- Megérkezésük után a nyilvános fellépéseken még együtt jelentek meg, de 
érezhető volt, hogy eltávolodtak egymástól. Külön könyvet adtak ki 
útjukról, igaz, ezekben egymásról nem volt rossz szavuk. Gál József szerint 
túladagolták egymást. Fa Nándor úgy emlékszik vissza, hogy a felkészüléssel 
együtt: 8 intenzív év után jól esett egy kicsit különválni. Fa Nándor 
szerint ma is összejáró barátok, mégha ritkán látják is egymást, de olyan 
közös élményeik vannak, amit nem lehet elfelejteni.
 
*A Szent Jupát útvonala*
 
-- Jugoszlávia (Opatija) - Gibraltar (Gibraltari-szoros) - Kanári-szigetek 
(Las Palmas) - Zöldfoki-szigetek (Praia) - Tristan da Cunha-szigetek 
(Edinburgh) - Dél-Afrika Köztársaság (Cape Town) - Dél-Afrika (Jóreménység 
fok) - Ausztrália (Sydney) - Új-Zéland (Auckland) - Chile (Horn Fok) - 
Argentína (Buenos Aires) - Uruguay (Montevideo) - Brazília (Santos, Rio de 
Janeiro) - Zöldfoki-Szigetek (Praia) - Kanári-szigetek (Las Palmas) - 
Gibraltar (Gibraltari-szoros) - Jugoszlávia (Opatija).
 
*A Szent Jupát utáni életük*
 
-- A sok együtt töltött idő, a 8 hosszú év után talán jól is esett nekik a 
különválás. Érthetően egymásból már egy kicsit elegük lett. A tengerből és 
hajózásból viszont nem lett elegük. Mindketten már az első útjuk alatt 
tervezték a folytatást. A tengeri életük tehát ezután már önállóan, saját 
útjukat járva folytatódott mindkettőjük számára.
 
*Gál József*
 
-- Gál József tengeri vándorló lett, családostul. Az egykori társával 
ellentétben ő a kényelmesebb túra hajózást választotta családjával. Épített 
egy 13,5 méteres családi túrahajót, amire felpakolta a feleségét és az 
akkor már ötéves fiát, és újabb világ körüli útra mentek, az 
Equator-expedícióra. A tengeri útjuk 1991-1996 között zajlott, nem a déli, 
hanem a kényelmesebb úton öt év hajózás után tértek vissza.
-- Az előkészületek 1988-ban kezdődtek, egy olyan időszakban, amikor a 
gazdasági és politikai változások ugyancsak megnehezítették az expedíció 
megszervezését, s a szükséges gazdasági alapok megteremtését. Az "Equator" 
nevű hajót saját tervek alapján Székesfehérváron, a nagymama kertjében két 
és fél év alatt építették meg.
-- Az Equator nevű hajójukkal 1991-ben indultak és 1996-ban tértek vissza, 
5 év hajózás után. Az Equator a közelgő -1996-os Magyar Világkiállítást- 
volt hívatott népszerűsíteni, azt a megtisztelő feladatot kapta, hogy az 
"Expo Zászlóshajója"-ként meghívásokat tolmácsoljon a világvárosok 
vezetőségének.
-- Az Equator expedíció útvonala: - Jugoszlávia (Pula), - Málta (La 
Valletta), - Olaszország (Genova) - Gibraltár - Kanári-szigetek (Las 
Palmas) - USA (New York) - Brazília {Amazonasz, Fortaleza) - Argentína 
(Buenos Aires) - Uruguay (Montevideo) - Brazília (Sao Paulo, Rio de 
Janeiro) - Venezuela (Caracas) - Panama (Panama City) - Ecuador 
(Galapagosz-szigetek) - Mexico (Mexico) - USA (Hawaii) - Kiribati 
(Fanning-sziget) - Tahiti - Cook-szigetek (Penrhyn-atoll) - Amerikai Szamoa 
- Nyugat-Szamoa - Fiji - Indonézia (Makasar) - Szingapúr - Maldiv-szigetek 
- Jemen (Aden) - Egyiptom (Szuez) - Horvátország (Pula)..
-- Az Equator 1991-1996 között, 5 éves útja során, 25 országban járt, 82 
ezer kilométert vitorlázott. Közel 500 filmtekercset fényképeztek el, s 
több mint 100 órányi video-filmet készítettek. "Célunk az, hogy a 
gondolatot, aminek igazságáról utuk során meggyõződtűnk másoknak is 
átadjuk. A Föld, s rajta az élet egy és oszthatatlan. Egyformán 
mindannyiunké, közösen kell vigyáznunk rá!"
-- Gál József jelenleg az Adrián elméleti és gyakorlati oktatásokat tart, 
saját tervezésű és építésű hajókon, és tengeri túrákat szervez az Adrián és 
a Karib-tengerre, de hosszú kalandtúrák, óceáni átkelések is szerepelnek a 
programban.
 
*Fa Nándor sikeres hajós karrierje*
 
-- Fa Nándor szólóban is megpróbálta, ami párosban már sikerült, a túra 
hajózásról a verseny hajózásra váltott. Egy híres és nemzetközileg elismert 
hajóépítő és versenyző vált belőle. A saját tervezésű hajói:. "Szent 
Jupát-, Alba Regia-, Matáv-, Budapest-, Spirit of Hungary-". Nándi 1987 
tavaszán Ausztráliába repült, ahol felkereste a világ akkor leghíresebb 
hajó tervezőjét, Ben Lexcen-t, aki tervező irodájában bepillantási 
lehetőséget adott a messziről jött ambiciózus fiatalembernek a munkájába.
-- Fa Nándi 1988-89 között megtervezte és megépítette az első magyar 60 
lábas óceáni verseny vitorlást. A hajó Fa Nándor szülővárosának történelmi 
nevét kapta. Az "Alba Regia" versenyhajó Székesfehérváron, a KÖFÉM egyik 
gyárcsarnokában épült, majd sikerrel teljesítette a BOC Challenge 
elnevezésű, négyszakaszos, egyszemélyes földkerülő versenyt.
-- Fa Nándi 1990-1991-ben a BOC Challengen indult. Saját építésű hajójával, 
az "Alba Regiaval" négy megállással vitorlázta körbe a Földet. Kormány 
törés miatt alig tudta befejezni a versenyt, de végül 11. lett, és 
különdíjat kapott. Aztán átépítette a hajót, és elindult a legkeményebb 
vitorlás viadalon, a Vendeé Globe-on. Itt kikötés és külső segítség nélkül 
kell egyhuzamban megkerülni a Földet. Fa borult is, a vitorlája is 
elszakadt, de végül 120 nap alatt célba ért, és ötödik lett. A parton 
megint több ezres tömeg és a magyar Himnusz várta.
-- Fa Nándi 1993-ban megépítette a "K& H Bank - Matáv" 60 lábas magyar 
hajót, tervezõ és kivitelezõ: Fa Nándor. A neve ezúttal: "K& H Bank - 
Matáv", mint profi vetélytársai közül sokan, a versenyző fő szponzorai 
nevét viselte.
-- 1993. március 30-án. 128 nap alatt teljesítve a távot és: 5. 
helyezettként ért célba Les Sables d’Olonne-ban, ahol harmincezer érdeklődő 
várta, francia iskolák osztályai, több ezer francia vitorlázást tisztelő 
ember és mintegy száz magyar, szponzorai, szülővárosa képviselői, 
újságírók, tv-rádió stáb, barátok.
-- A Vendée Globe 1993 versenye, Fa Nándor első non-stop föld kerülõ 
versenye a világhírnevet hozta meg számára. Elismerést a hajó tervezőnek, a 
hajó építõnek és a szóló non-stop föld kerülõ vitorlázásban nagyszerű 
teljesítményt elért, tenger nélküli ország fiának, akit ma a világ legjobb 
hajósai között tart a szakma számon. Első külföldiként sikerült a francia 
profi vitorlázók közt teljesíteni a versenyt, ötödik helyezettként ért a 
célba. Les Sables d’Olonne városa szinte saját honfitársaként tiszteli. Az 
iskolás gyerekek, akiknek egyébként ezeknek a versenyeknek minden mozzanata 
iskolai tananyag a versenyek folyamán, kedvenc hőseik között, Fa Nándorról 
is írtak dolgozatot.
-- 1996-ban megépítette a második 60 lábas verseny hajóját. A hajó a 
"Budapest" nevet kapta, nagyvitorláján a magyar milleniúm emlékének 
szimbólumát viselte. tervező: Fa Nándor, kivitelező: Fa Hajó Kft. Cége, a 
Fa Hajó Kft. kivitelezésében ismét Székesfehérváron, a korábban KÖFÉM, de 
akkor már új nevén ALCOA csarnokában épült.
-- A “Vendée Globe” volt a cél, non-stop föld körüli szóló vitorlásverseny, 
a vitorlázás csúcsa, szigorú versenyszabályok betartásával, külső segítség 
nélkül, kb. mintegy száz nap megállás nélkül versenyben a világ 
legkorszerűbb vitorlásaival és legjobb szóló vitorlázóival.
-- Az új Budapest hajó valóságos HIGH-TECH, a szponzori támogatásoknak 
köszönhetően Fa Nándornak és cégének: a FA Hajó Kft-nek sikerült a francia 
nagy hajótervezők és építők nyomába szegődve a legjobb anyagokat, a legjobb 
technológiát alkalmazva, ünnepnapokat sem kímélve három év éjjel-nappal 
tartó kemény munkával, igazi nyerőesélyes, gyors hajót építeni. A verseny 
kötelező kvalifikációját a 60 lábas Budapest hibátlanul teljesítette.
-- A rajt előtti időszakban a nemzetközi média, a Vendée Globe egyik nyerő 
esélyeseként aposztrofálta. A verseny rajtja után nem sokkal azonban 
technikai problémák, és balszerencsék sorozata hiúsította meg a verseny 
teljesítését.
-- A ’96-os Vendée Globe verseny több versenyző kiesését, hajós és hajója 
tragédiáját hozta. Fa Nándort talán épp a szerencsétlenségek és a 
véletlenek sorozata védte meg a tragédiától. A Budapest 60 lábas magyar 
hajó végül az Európai viadalon a 4.helyen végzett. Hatalmas siker volt ez 
akkoriban.
-- Fa Nándor ezután 1997-ben belekóstolt még egy kétszemélyes 
Atlanti-óceáni versenybe is egy spanyol társsal, Albert Barguessz-el, a 
Transat Jacques Vabre-vel negyedikek lettek. Aztán 1997-ben felhagyott a 
profi pályafutással. Szó volt arról is, hogy esetleg újra elindul a Vendeé 
Globe-on, de mint mondja, egy győzelemre is esélyes hajó építéséhez, 
elindításához 700 millió-1 milliárd forint kellene. Ez viszont már olyan 
összeg, amit nem tud előteremteni. Kikötő építő vállalkozása van. Alapított 
még két Balatoni szólóversenyt, a Kenese-Keszthelyt, és a Balaton kerülőt. 
Az előbbit kétszer is megnyerte.
-- Fa Nándor 2014-ben egy újabb saját hajót épített: "Spirit of Hungary" 
néven. Tekintettel arra, hogy hajó megalkotása: tervezői és építői 
szempontokat figyelembe véve tisztán magyar produkciónak számított, a hajó 
névadó előtt a projektnek a “Spirit of Hungary” nevet választották.
-- Fa Nándi 2014-2017 között a "Spirit of Hungary" nevű saját hajójával 
versenyzett. A "Vendée Globe" földkerülő óceáni vitorlás versenyen 
háromszor is elindult vele. Mindháromszor sikeres versenyt futott. 2015-ben 
7. lett, 2016-ban 9. lett, 2017-ben pedig a 8. helyen végzett.
-- Fa Nándi 2017-ben a Vendée Globe legidősebb versenyzőjeként, 63 évesen 
indult el, 93 nap alatt teljesítette a távot és hatalmas eredményt elérve a 
8. helyen ért célba: 2017 február 8-án. A Földkerülő verseny célba érése 
után bejelentette hogy visszavonul a versenyzéstől. Most már elég volt az 
óceánokból, ezután már csak biciklizek és hegyet mászok.