"A világon azért vagyunk, hogy otthon legyünk benne valahol mindannyian.." ** -- Tamási Áron

Déli Magyar Krónika

""A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét.""
-- Leonardo da Vinci --

""Az Isteni erő, aki a kivágott csonkból termőfát tud növeszteni újra, nem hagyja elveszni a népeket sem, akik benne hisznek.""
-- Wass Albert --

""Az igazi természeti törvényeket nem írták könyvekbe és nem őrködnek fölöttük fizetett tisztviselők. Veled, benned és körülötted élnek, és a világ teremtésétől a világ végezetéig változatlanok.""
-- Bíró Csaba --

Divat világa, Divat márkák hírességei - Varga Anett

2014.02.05 17:49

 

A Divat és Divat márkák világa.

A divat egy adott kultúra és korszak irányzata, amely leggyakrabban az öltözködést és társas érintkezés szabályait befolyásolja. A divat lényege a minőségi anyagokból készült, lehetőleg egyedi termékek vásárlása. Az Európai divat Franciaországban született meg, s kezdetben nem képes újságok, hanem divatbábok terjesztették. A hölgyek Párizsból várták a tetőtől talpig felöltöztetett babákat, a "nagy Pandorát", társasági toalettben, s a "kis Pandorát", házi ruhában.

  

Divat korszakok

-- A nagy divat korszakok az utóbbi évszázadban évtizedenként váltották egymást. Ez már teljesen a történelmünk része, hiszen minden évtizednek megvoltak a maguk divat irányzatai, öltözködési és zenei stílusa. A divat lényege a minőségi anyagokból készült, lehetőleg egyedi termékek vásárlása. Az Európai divat Franciaországban született meg, s kezdetben nem képes újságok, hanem divat bábok terjesztették.
-- A divatban kiemelkedő szerepe volt és van az erotikának. Ahogy a divat történelme, ugyanúgy az erotika története is akkor kezdődött, amikor Évát és Ádámot kiűzték a Paradicsomból. A felfedés és az eltakarás örök harca évszázadok óta tart. Ám a nők és a divatdiktátorok mindig megtalálták a módját annak, hogyan tegyék láthatóvá a láthatatlant…

A 18. század Divatja – Az érzékiség kora

-- Az antik kort leszámítva ebben a században burjánzott el a divatban a leginkább az érzékiség. A rokokóban, a királyi udvarokban unatkozó nemesség szeszélye, kifinomult ruha divatot kívánt meg, sok-sok szegéllyel és szalaggal. Rose Bertin például, aki Marie Antoinett királynő személyes divat tervezője volt, művészetéért A divat minisztere címet viselhette. Ebből is látható, milyen fontos volt már akkoriban a gazdagok körében a divat.
-- A hölgyek mély dekoltázst viseltek, ezáltal az alsónemű nagyobb szerepet kapott, mint korábban – a kivágásokat fodros ingek szegélyezték. A szoknyákat immáron váz nélkül, de olyan alsó szoknyákkal viselték, amelyek nemcsak a szoknya „kitöméseként” szolgáltak, hanem a ringó járást is biztosították. A ringó járásnál a szoknya fel-fellibben, miáltal felfedte a lábat, egész a bokáig, így aztán a harisnyák is divatba jöttek, melyeket különböző hímzésekkel díszítettek.

Az 1800-as évek divatja – A meztelen divat

-- A francia forradalom változásokat hozott az életmódba és a divatba is. Eltüntettek mindent, ami addig a nemességet jellemezte: a parókát, a krinolint, a fűzőt… A késői empirizmus idejében új jelenség keletkezett – a „meztelen divat”. A női viseletet az antik tunikák mintájára készítették: mell alatt összehúzott egyszerű ruha mély dekoltázzsal. A ruhákat szellős, áttetsző anyagokból varrták, melyekhez a nők alsóneműként csupán testszínű selyemtrikót viseltek. A szoknyák már csak bokáig értek – a fiatalabb lányoknál még ennél is rövidebbek. Ezek a ruhák mindig rövid ujjúak voltak, és viselőik szinte soha nem hordtak harisnyát.
-- Az 1795-ös esztendőben például Tallien úrhölgy hófehér atlaszkelméből varrt ujjatlan tunikában és alsónemű nélkül érkezett kedvese oldalán a párizsi Operabálra. A női ruhák lemérése társasági játék szenvedéllyé, versennyé vált. Az 1800-as évben például az egész női öltözet, beleszámítva a cipőt és az ékszereket is, nem nyomhatott többet 16 latnál, vagyis megközelítőleg fél kilogrammnál…Talán nem meglepő, hogy eme öltözködés mód miatt a nők többsége ún. muszlim betegségben, vagyis petefészek- és légcső gyulladásban szenvedett.

Az 1900-as évek, a századforduló divatja – Lábakat fel
 
-- 1890 körül a nők emancipációs törekvéseinek köszönhetően eltűntek a kellemetlen ruha és test formáló viseletek, mint amilyen például a fűző volt. A szecesszió megjelenésével egy időben tört felszínre a tökéletesen átgondolt női csábítással, a burkolt erotikával teli frou-frou öltözködési stílus, ami szó szerint azt jelentette: „hosszú szoknyák suhogása”.
-- A hölgyek ugyan valóban hosszú szoknyát viseltek, de egyben mesterei voltak a boka, a térd és a comb felfedésének is. A legjobban ezt a tudásukat a kánkánban kamatoztatták hófehér combjuk elővillantásával…

Az 1910-es évek divatja – A nagy kurtítás
 
-- Röviddel a háború előtt a nők átlátszó blúzt és „pruszlikot”, kezdtek viselni, melyek alig takarták el a kebleket. A szoknyát magasan felsliccelték, hogy felfedjék a lábat. Ezt a divatot X-ray dress- vagyis röntgenviseletnek nevezték. 1913-ban egy korabeli divatlapban lelkendezve írtak erről az irányzatról: „Végre! Lábacskák! Bájosak, karcsúk, isteniek és csókolni valók – őrjítő lábacskák!
-- A fodrok habjaiból, a selymek suhogásából, a bundák meghitt melegéből kiszabadult és felszabadult lábak – éppen ebben rejlik az elegáns világ legfőbb nyeresége, mert az igazán gusztusos nő nyakszirtje és válla után nincs semmi izgatóbb, semmi bájosabb, mint a csókolni való, finom kis lábak…” A háború alatt a munkába járás és a sport hatására, a szoknya kényszerűen lerövidült. A nők fürdőruha gyanánt hosszú férfitrikókat kezdtek hordani.

Az 1920-as évek divatja – Az első igazán rövid ruhák ideje
 
-- A húszas évekre a „kitakarás”, a „felfedés” folyamata felgyorsult, és az emberi test kultuszában és az emancipációban csúcsosodott ki. A nők követendő példának tartották a hihetetlenül népszerű, szinte teljesen meztelenül fellépő énekes- és táncosnőt, Josephine Bakert.
-- A szoknyák és a ruhák hossza 1924-ben már a térd alá kúszott, tehát elérte az akkori idők legrövidebb hosszát! Megjelentek a tipikusan rövid estélyi ruhák, melyek gazdag gyöngydíszítésben tündököltek. Ezek voltak az ún. charleston-ruhák, melyeket az húszas években oly népszerű táncról neveztek el. Egyre inkább elterjedt a nők körében a nadrágviselet, a harmincas években pedig megjelent a kétrészes női fürdőruha…

Az 1930-as évek divatja -- Ismét hódít a reform kor

-- A 30-as évek a Poiret-Chanel-féle merész újítások után némi visszalépést jelentettek. A szabásvonal visszatért a reform-ruha-korszak bizonytalanságaihoz, buktatóihoz. A derék vonal visszaállt eredeti helyére, viszont fűzőt továbbra sem használtak. A mérsékelten szűk derekat harangszoknya és lengő ruhaujj egészítette ki. A lágy anyagok megmaradtak,viszont sokkal díszesebben mint előtte. Vagy a derekában, vagy a vállán, mellrészén volt valami betoldás, esetleg díszzseb, díszgomb vagy díszgallér, teljesen funkciótlanul.
-- A divat világ látványos újításaként talpas nadrágok és tömör talpú cipők jelentek meg közel egyazon időben a
piacon. Hangsúlyossá váltak a vállak - először csak díszekkel, később váll szélességű gallérokkal, fodrokkal -, melyeket keskeny derékkal kombináltak, így a női alak egy lefelé fordított háromszöghöz vált hasonlatossá.

Az 1940-es évek divatja – A bikini térhódítása

-- A kevesebb több.. A "nemöltözködés" művészete 1945-ben érte el a tetőfokát. Az Amerikaiak atom kísérleteket folytattak a Bikini-szigeteken – és éppen ebben az időpontban jelentek meg a minimális méretű két részes fürdő ruhák, rövid alsó résszel, melyek derék vonala a csípőnél kezdődött. Igen, a világ reflektorfényei a Bikinire irányultak.. A híres Salvatore Ferragamo pedig meglepte a világot az átlátszó szilonszálakból készült láthatatlan cipőkkel.
-- A kor embere rajongott a következő dolgokért: kalapok, válltömések, krokodilbőr, big bandek, poszterlányok, filmek. 1947-ben Christian Dior kitalálta és divatba hozta az Új Külsőt (New Look). Ez visszatérést jelentett a klasszikus nőiességhez: keskeny csípő és bő szoknya kellett hozzá. A negyvenes évek elején a divatos nőknek keskeny volt a csípőjük, válltömést hordtak és mindenféle fejfedőt.

Az 1950-es évek divatja -- Előtérben a nőiesség

-- Az 50-es évek elejéig a puritán, dolgozó nő volt a meghatározó, aki számára csak a praktikum volt a fontos, ezért a konfekció ipari termékeket helyezte előtérbe. A körömlakkot, a rúzst, a kivágott ruhákat túlságosan cicomás, szükségtelen ceremóniának tartotta.
-- Ehhez a korszakhoz kötődik a lódenkabát, a micisapka, a svájcisapka, a kartonruha és a flanelblúz. A micisapka egy trapéz alakú sapka volt, amelyet a pesti vagányok apacs mintára viseltek. A kartonruha, karton anyagból készített könnyű nyári ruha volt. Ma a közepes erősségű és finomságú pamutvásznat nevezik így, amelyet többnyire nyomott mintával forgalmaznak, ágyneműkhöz, ruhákhoz, kötényekhez.
-- Az 50 es évek a nőiesség került előtérbe, a homokóra fazonok, a karcsú derék kihangsúlyozása a harangszoknyák által, oldódni látszik a puritanizmus. Örök kedvenc az egészruha, amely sosem ment ki a divatból, minden évben előkerül újraformálva, újraalakítva.

Az 1960-as évek – A miniszoknyák korszaka

-- A 60-as évektől megjelentek a párizsi divatbemutatókról szóló tudósítások, így a városi divat fellendülését már semmi sem állíthatta meg! A miniszoknya születése is erre az időszakra tehető olyannyira, hogy az évtized közepén már akár a combközépig érő modellek is elfogadottak voltak.
-- A mininek méltó társa lett a harisnyanadrág: a textilipar eddigre jutott el odáig, hogy a nők, ha kedvük tartotta, eldobhassák a harisnyatartót, és a jóval kényelmesebb harisnyanadrágot választhassák. És ha már a lábat hangsúlyozták: jöhettek a színes, geometrikus mintás példányok is! Hogy a kép teljes legyen, hódítottak a hosszú, különleges színű csizmák is.
-- A szoknyák hosszúsága soha nem látott rövidségű – magasan a térd fölé kúszik! A hatvanas évek szimbólumává vált miniviselet megalkotója a brit divattervező Mary Qant. Ettől az időszaktól kezdve a divatban évente váltja egymást a rövid és a hosszú ruhák, szoknyák korszaka.

Az 1970-es évek divatja – Le a melltartóval
 
-- A fiatalabb generáció megunva a modern társadalom eszméinek követését, elkezdtek a keleti kultúrák felé fordulni. Az eszmeiség átvétele mellett a keleti öltözködési szokások is nagy hatással voltak rájuk és nagy szerencséjükre, erre a divattervezők is reagáltak. Kenzo Takada jókor volt jó helyen, hiszen az haute couture-tól nehezen szakadó francia divatházak mellett teljesen újszerű kollekciót tudott az embereknek prezentálni 1970-ben, Párizsban. Az egyszerű laza stílusra, amely ötvözte a Japán kultúrát is, a fiatalok örömmel reagáltak. Ebben az időben törtek be a köztudatba a mai napig legnagyobb keleti tervezőknek számító, Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo és Issey Miyake.
-- A feminista mozgalom teli torokkal kiabálja:„Szabadulj meg a sztereotípiáktól! Le a melltartóval!” És a férfiak nagy megelégedésére a nők tömegesen dobják kukába melltartóikat. A ruhaviseletet a csupasz testen hordják, alsóneműk nélkül, és a fürdőruha nem másból, mint egyetlenegy gyerektenyérnyi kisbugyiból áll.
-- A női nadrágkosztümöt 1970-ben Yves Saint Laurent hozta be a köztudatba és attól kezdve a nők ruhatárának alapköve lett. A tervező nagy úttörőnek számított a korszakban kibontakozó unisex öltözködésben. A trapéznadrág minden szezonban szeretne újra divatba jönni, ellenben mi mégsem kívánjuk vissza. A 70-es években nagy trendnek számító harang alakban végződő nadrágok napjainkban már nehezen tudnának győzni az egyenes szárú darabokkal szemben, hiszen mindenki tudja, hogy egy trapéz nadrág csakis a Gisele Bündchen alkatú nőkön előnyös.

Az 1980-as évek divatja – A kacérkodás ideje
 
-- Mindent szabad! A ruhák hátsó részén megjelenik a mély dekoltázs, amely egészen a popsiig lecsúszhat. A nők rövid blúzokat és trikókat viselnek, amelyek csábítóan fedetlenül hagyják a köldököt. A melltartó és a zivutka ismét divatba jön – de már mint felső ruházatot viselik! A divat ebben az időszakban laza és frivol.
-- A nyolcvanas évek elejére a divat fokozatosan magánüggyé vált és elveszítette politikai jelentőségét. A társadalmi különbségek mellett megjelent a generációs viselkedéskultúra, amely már korántsem a hagyományos előírások tagadásából és nem politikai ellenállásból, hanem sokkal inkább egy korosztály belső kommunikációjából táplálkozott. Ezzel párhuzamosan a piaci gondolkodásmód és a reklámok által kisajátított világ igen gyorsan betöltötte a korábban a politika által uralt teret.”
-- Mindannyian hordtunk koptatott márványfarmert és elasztikus cicanadrágot, nemre való tekintet nélkül. Én mellesleg utáltam, de nagy divat volt a válltömés is. Szintén nagy szám volt a veszkócsizma és a Converse cipő. Kedvenc filmünk természetesen a Flash Dance (1983) és a néhány évvel később nagy sikerré vált Dirty dancing (1987) volt.

Az 1990-es évek divatja – Felöltözve, de mezítelenül
 
-- az 1990-es években még mindig mindent szabad.!. Ám a divat egyre kifinomultabb, egyre rafináltabb. A „felfedések” meglepetésszerű megoldásokkal készülnek. A szoknya nagyon rövid, vagy nagyon hosszú – magas hasítékkal. A divat legfőbb irányzata: az átlátszó anyagokból készült ruhák viselete, melyek alatt a nők semmilyen alsóneműt nem hordanak…
-- Ekkor jött igazán divatba a farmer nadrág és a farmerdzseki. Kétféle ember létezett: akinek volt farmere, és aki éppen sorban állt vele. A 90-es éveknek köszönhető a sneaker-járvány is, szinte nem is hordtak mást, csak mindenféle sportcipőt. Ha pedig sportcipőkről papolok, a java csak ezután jön
-- Akkoriban nagyon adtak a feltűnésre, a legkedveltebb színek a már említett neonos árnyalatok voltak, legfőképpen a sárga és a zöld. A színekkel való játszadozáson kívül még népszerűnek számított a különböző minták viselése. Na, ilyenkor aztán nem válogattak, sokszor az jó ízlés határait célozták meg az önkényes divat diktátorok. A legalapvetőbb minták a kockás, a pöttyös és a virágos voltak.

A 2000-es évek divatja - Trendi viseletek kora

-- Lássuk csak, a divat világában milyen trendek taroltak az ezredfordulón, 2000-ben és az azt követő években.. A csípőnadrág divat volt, melyből szándékosan kikandikál a tanga, a mély dekoltázs, a ma már ribancosnak titulált öltözködés az ezredforduló trendi viselete volt. Ekkor jött ismét divatba a háromnegyedes nadrág. Feltűrve, térd alá érő hosszal hordtuk. A kis topokat is az ezredforduló hozta be ruhatárunkba.
-- 2001-től kezdve a farmer kezdett hihetetlen módon feltörni. Azelőtt hétköznapi viseletnek számított, sőt, 1999-2000 körül sokkal népszerűbbek voltak a textilnadrágok. A Dolce &Gabbana 2001-es bemutatóján azonban a farmer elegáns öltözékek részeként funkcionált.
-- Ekkor lettek népszerűek a mindenféle mintával, hasításokkal megbolondított farmernacik. Aljukat gyakran le is tapostuk. Megjelent egy jellegzetes kiegészítő, a csípőlánc. A napszemüvegek pedig hihetetlenül kicsi lencséjűek voltak.... A maiakhoz képest nézve természetesen.

   

-- Világszerte Ismert Divatmárkák - 140 --

-- A
-- Abercrombie & Fitch -- (Amerikai) -- 1892 -- **
-- Aboriginal -- (Ausztrál) -- 1992 -- **
-- Adidas -- (Német) -- 1920 -- ***
-- Alain Delon -- (Francia) -- 1982 -- **
-- Alberto Zago -- (Olasz) -- 1965 -- ***
-- Amnesia -- (Magyar) -- 1999 -- ***
-- Anna Molinari -- (Olasz) -- 1993 -- ***
-- Angela Falconi -- (Olasz) -- 1973 -- **
-- Angelo Litrico -- (Olasz) -- 1952 -- **
-- Antonio Banderas -- (Spanyol) -- 2006 -- ***
-- Arena -- (Német) -- 1970 -- **
-- Asics -- (Olasz) -- 1970 -- **

-- B
-- Baldini -- (Olasz) -- 1992 -- **
-- Balducci -- (Olasz) -- 1991 -- **
-- Bellissima -- (Olasz) -- 1958 -- ***
-- Benetton -- (Olasz) -- 1965 -- ***
-- Bershka -- (Spanyol) -- 1998 -- **
-- Björn Borg -- (Svéd) -- 1999 -- **
-- Blumarine -- (Olasz) -- 1977 -- ***
-- Budmil -- (Német) -- 1990 -- **
-- Buffalo -- (Német) -- 1994 -- ** 
-- Bugatti -- (Olasz) -- 1970 -- ***
-- Bulgari -- (Olasz) -- 1884 -- ***
-- Bulova -- (Amerikai) -- 1875 -- ***
-- Burberry -- (Angol) -- 1856 -- **
-- Burton -- (Amerikai) -- 1977 -- **

-- C
-- C&A -- (Holland) -- 1941 -- *
-- Calvin Klein -- (Amerikai) -- 1984 -- ***
-- Calzedonia -- (Olasz) -- 1987 -- ***
-- Carolina Herrera -- (Venezuelai) -- 1964 -- ***
-- CAT -- (Amerikai) -- 1904 -- *
-- Cerruti -- (Olasz) -- 1961 -- ***
-- Chanel -- (Francia) -- 1921 -- ***
-- Charles Vögele -- (Svájci) -- 1955 -- ***
-- Chevignon -- (Francia) -- 1979 -- ***
-- Christian Dior -- (Francia) -- 1947 -- ***
-- Colorado -- (Amerikai) -- 1940 -- **
-- Columbia -- (Amerikai) -- 1938 -- ***
-- Converse -- (Amerikai) -- 1908 -- **
-- Cottonfield -- (Dán) -- 1986 -- **

-- D
-- David Beckham -- (Angol) -- 2006 -- ***
-- Davidoff -- (Svájci) -- 1930 -- ***
-- Deichmann -- (Német) -- 2000 -- **
-- Devergo -- (Olasz) -- 1988 -- **
-- Diesel -- (Olasz) -- 1978 -- **
-- Diadora -- (Olasz) -- 1948 -- **
-- Dior -- (Francia) -- 1947 -- ***
-- DKNY  -- (Amerikai) -- 1990 -- ***
-- Dockers -- (Amerikai) -- 1986 -- **
-- Dolce & Gabbana -- (Olasz) -- 1985 -- ***
-- Donna Karan -- (Amerikai) -- 1988 -- ***

-- E
-- Eastpak -- (Belga) -- 1960 -- *
-- Ed Hardy -- (Amerikai) -- 1990 -- *
-- Emporio Armani -- (Olasz) -- 1981 -- ***
-- Energie -- (Angol) -- 1990 -- **
-- Escada -- (Német) -- 1976 -- ***
-- Esprit -- (Amerikai) -- 1988 -- ***
-- Essentiel -- (Belga) -- 1999 -- ***
-- Estée Lauder -- (Amerikai) -- 1946 -- ***
-- Etam -- (Francia) -- 1986 -- *
-- Everlast -- (Amerikai) -- 1910 -- *

-- F
-- F&F -- (Angol) -- 2001 -- *
-- Fila -- (Amerikai) -- 1911 -- 
-- Fred Perry -- (Angol) -- 1952 -- **
-- Frey Wille -- (Ausztria) -- 1951 -- **
-- Fundango -- (Spanyol) -- 1998 -- **

-- G
-- Gap -- (Amerikai) -- 1969 -- *
-- GAS -- (Amerikai) -- 1965 -- **
-- Gianfranco Ferré -- (Olasz) -- 1974 -- ***
-- Giorgio Armani -- (Olasz) -- 1975 -- ***
-- Givenchy -- (Francia) -- 1952 -- ***
-- Gucci -- (Olasz) -- 1921 -- ***
-- Guga -- (Olasz) -- 1985 -- ***
-- Guess -- (Olasz) -- 1978 -- ***

-- H
-- H&M -- (Svéd) -- 1947 -- *
-- Heavy Tools -- (Angol) -- 1980 -- *
-- Hello Kitty -- (Japán) -- 1974 -- *
-- Helly Hansen -- (Norvég) -- 1877 -- **
-- Hermés -- (Francia) -- 1937 -- **
-- Hugo Boss -- (Német) -- 1923 -- ***
-- Hummel -- (Német) -- 1923 -- **

-- I
-- Intimissimi -- (Olasz) -- 1996 -- **
-- Invito -- (Holland) -- 1987 -- *
-- In Wear -- (Dán) -- 1969 -- *

-- J
-- J. Press -- (Magyar) -- 1993 -- *
-- Jackpot -- (Dán) -- 1970 -- **
-- Jacques Farel -- (Kína) -- 2000 -- **
-- Jean Chatel -- (Francia) -- 1968 -- **
-- Jean Paul Gaultier -- (Francia) -- 1976 -- ***
-- John Galliano -- (Angol) -- 1994 -- ***
-- Joma -- (Spanyol) -- 1965 -- ***
-- Josef Seibel -- (Német) -- 1886 -- ***
-- Just Cavalli -- (Olasz) -- 2002 -- **

-- K
-- Kappa -- (Olasz) -- 1916 -- **
-- Karl Lagerfeld -- (Német) -- 1958 -- ***
-- Katti Zoób -- (Magyar) -- 1997 -- ***
-- Kenvelo -- (Cseh) -- 1989 -- **
-- Kenzo -- (Japán) -- 1970 -- **
-- Keyo -- (Magyar) -- 2001 -- *

-- L
-- La Perla -- (Olasz) -- 1954 -- **
-- Lacoste -- (Francia) -- 1933 -- ***
-- Lafume -- (Francia) -- 1930 -- **
-- Laura Biagiotti -- (Olasz) -- 1988 -- ***
-- Le Coq Sportif -- (Francia) -- 1948 -- **
-- Lee Cooper -- (Amerikai) -- 1908 -- **
-- Levis -- (Amerikai) -- 1853 -- **
-- Louis Vuitton -- (Francia) -- 1854 -- **
-- Lotto -- (Olasz) -- 1973 -- **

-- M
-- Magenta -- (Spanyol) -- 1987 -- *
-- Mango -- (Spanyol) -- 1984 -- *
-- Manolo Blahnik -- (Angol) -- 1973 -- *
-- Marks & Spencer -- (Angol) -- 1884 -- *
-- Mayo Chix -- (Angol) -- 1989 -- *
-- Memphis -- (Amerikai) -- 1992 -- *
-- Mexx -- (Holland) -- 1971 -- ***
-- Miss Sixty -- (Olasz) -- 1991 -- ***
-- Missoni -- (Olasz) -- 1958 -- **
-- Mustang -- (Amerikai) -- 1898 -- **

-- N
-- Nannini -- (Olasz) -- 1945 -- **
-- Nanushka -- (Magyar) -- 2005 -- **
-- Nautica -- (Amerikai) -- 1983 -- **
-- New Yorker Amisu -- (Német) -- 1971 -- **
-- New Yorker Fishbone -- (Német) -- 1971 -- ***
-- Next -- (Angol) -- 1981 -- **
-- Nike -- (Amerikai) -- 1971 -- ***
-- Nina Ricci -- (Olasz) -- 1932 -- ***

-- O
-- Oakley -- (Amerikai) -- 1958 -- **
-- O`Neill -- (Amerikai) -- 1950 -- **
-- Old Navy -- (Amerikai) -- 1994 -- *
-- Orsay -- (Német) -- 1975 -- *
-- Oysho -- (Spanyol) -- 2001 -- *
-- Ozzie -- (Amerikai) -- 2002 -- **

-- P
-- Paco Rabanne -- (Spanyol) -- 1960 -- ***
-- Pepe Jeans -- (Angol) -- 1989 -- **
-- Pierre Cardin -- (Francia) -- 1962 -- ***
-- Pimkie -- (Francia) -- 2002 -- **
-- Playboy -- (Amerikai) -- 1953 -- ***
-- Prada -- (Olasz) -- 1913 -- ***
-- Promod -- (Francia) -- 1975 -- **
-- Pull and Bear -- (Spanyol) -- 1998 -- *
-- Puma -- (Német) -- 1924 -- ***

-- Q
-- Quelle -- (Német) -- 1930 -- **
-- Quiksilver -- (Amerikai) -- 1970 -- *

-- R
-- Ralph Lauren -- (Amerikai) -- 1968 -- **
-- Ray Ban -- (Olasz) -- 1937 -- ***
-- Redstar -- (Török) -- 1985 -- *
-- Reebok -- (Angol) -- 1895 -- **
-- Replay -- (Amerikai) -- 1978 -- **
-- Retro Jeans -- (Amerikai) -- 1991 -- ***
-- Rieker -- (Német) -- 1874 -- **
-- Roberto Cavalli -- (Olasz) -- 1986 -- ***
-- Rodeo -- (Holland) -- 1980 -- **
-- Rolex -- (Svájci) -- 1905 -- ***

-- S
-- S. Oliver -- (Német) -- 1975 -- ***
-- Salvatore Ferragamo -- (Olasz) -- 1927 -- ***
-- Sandro Ferrone -- (Olasz) -- 1967 -- **
-- Salamander -- (Német) -- 1904 -- **
-- Saxoo -- (Angol) -- 1996 -- ***
-- Scholl -- (Német) -- 1906 -- ***
-- Seiko -- (Japán) -- 1881 -- **
-- Sergio Tacchini -- (Olasz) -- 1966 -- ***
-- Sisley -- (Olasz) -- 1965 -- ***
-- Speedo -- (Ausztrál) -- 1914 -- ***
-- Spirit -- (Svéd) -- 1988 -- **
-- Springfield -- (Spanyol) -- 1988 -- ***
-- Stradivarius -- (Spanyol) -- 1914 -- **
-- Sugarbird -- (Ausztria) -- 2000 -- **
-- Swarovski -- (Ausztria) -- 1895 -- **

-- T
-- Takko -- (Német) -- 1982 -- **
-- Tally Weijl -- (Svájci) -- 1984 -- **
-- Tamaris -- (Német) -- 1995 -- **
-- Tentazione -- (Olasz) -- 1975 -- **
-- Terranova -- (Olasz) -- 1961 -- *
-- The Mountain -- (Amerikai) -- 1967 -- **
-- The North Face -- (Amerikai) -- 1968 -- ***
-- Tiffany -- (Amerikai) -- 1892 -- ***
-- Tisza -- (Magyar) -- 1942 -- ***
-- Tom Tailor -- (Német) -- 1962 -- **
-- Tommy Hilfiger -- (Amerikai) -- 1985 -- ***
-- Triumph -- (Amerikai) -- 1886 -- ***
-- Trussardi -- (Olasz) -- 1970 -- ***

-- U
-- Umbro -- (Angol) -- 1920 -- **
-- Underground -- (Angol) -- 1996 -- *
-- Use -- (Angol) -- 1999 -- **

-- V
-- Vagabond -- (Svéd) -- 1992 -- **
-- Valentino -- (Olasz) -- 1962 -- ***
-- Versace -- (Olasz) -- 1978 -- ***
-- Versus -- (Olasz) -- 1989 -- ***
-- Victoria`s Secret -- (Amerikai) -- 1977 -- ***
-- Vivienne Westwood -- (Angol) -- 1982 -- ***

-- W
-- Waterman -- (Amerikai) -- 1883 -- **
-- Wellensteyn -- (Német) -- 1986 -- **
-- Wilson -- (Amerikai) -- 1994 -- *
-- Women` Secret -- (Amerikai) -- 1995 -- *

-- Y
-- Yellow Cab -- (Amerikai) -- 1991 -- **
-- Yves Saint Laurent -- (Francia) -- 1966 -- ***

-- Z
-- Zara -- (Spanyol) -- 1975 -- ***
-- Zwei -- (Német) -- 2006 -- **