"A világon azért vagyunk, hogy otthon legyünk benne valahol mindannyian.." ** -- Tamási Áron

Déli Magyar Krónika

""A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét.""
-- Leonardo da Vinci --

""Az Isteni erő, aki a kivágott csonkból termőfát tud növeszteni újra, nem hagyja elveszni a népeket sem, akik benne hisznek.""
-- Wass Albert --

""Az igazi természeti törvényeket nem írták könyvekbe és nem őrködnek fölöttük fizetett tisztviselők. Veled, benned és körülötted élnek, és a világ teremtésétől a világ végezetéig változatlanok.""
-- Bíró Csaba --

Tengeri Kikötők és Útvonalak - Bíró Csaba

2014.02.02 21:49

 

A világ tengeri kikötői és útvonalai.

A világ legnagyobb és legszebb fekvésű tengeri kikötői behálózzák a Földet 
minden szinte minden irányban. A szélességi és hosszúsági körök mentén 
elhelyezkedő földrészek és szigetek számtalanul szép fekvésű és ideális 
kikötő hellyel rendelkeznek. A természet és az ember csodái ezek.
 
Képtalálat a következőre: „tengeri kikötők”Képtalálat a következőre: „tengeri kikötők”
 
*A Világ Legnagyobb Tengeri Kikötői*
 
-- A Világ legnagyobb tengeri kikötői hatalmas áruforgalmat bonyolítanak 
le. A világon a legnagyobb forgalmat 2010 óta a Sanghaji kikötő bonyolítja 
Kínában. 2014-ben pedig 35,285 millió TEU-val (755 millió tonna) új 
rekordot állított be. Kínában van a világon a 6. legnagyobb kikötő. Ezek a 
kikötők nemzetközi kereskedelmi hálózatokat kötnek össze, és ezeken a 
helyeken fordul meg a legtöbb konténer a világon.
-- A Shanghai kikötő a világ legnagyobbja 2010 óta, miután megelőzte a 
sokáig első Rotterdamot. A Port of Shanghai egy mélytengeri és egy folyami 
kikötőt is magába foglal, ez utóbbi a Jang-ce, Huangpu és Qiantang folyókat 
szolgálja ki. A Shanghai kikötőből havonta több mint: 2.000 hajó indul el. 
További jellemzői: 125 horgonyzó hely, összesen 20 kilométer hosszúságú 
rakpart, 293 000 négyzetméternyi raktár, 4,7 millió négyzetméter tároló 
terület.
-- A Singapore-i kikötő a Port of Singapore egy hatalmasra nőtt globális 
csomópont és nemzetközi tengeri központ lett. A kikötői tevékenységek 
szabályozása a Maritime and Port Authority of Singapore hatáskörébe 
tartozik. Átlagosan évi: 140.000 hajó fordul meg itt, és percenként 2-3 
hajó érkezik meg vagy hagyja el Szingapúrt.
-- A Hongkongi kikötő mély vizével és természetes védelmével a tökéletes 
kikötő a konténeres szállítmányozás számára. A kikötő létfontosságú, mivel 
Hongkong teljes áruforgalmának mintegy 89%-a itt zajlik. Az Ópium háború 
után, 1898-ban átengedték a kikötőt az Egyesült Királyságnak, ám 1997 óta 
ismét Kínához tartozik.
-- A Rotterdami kikötő a legnagyobb tengeri kikötő Európában. Sokáig a 
világ legforgalmasabb kikötője volt Rotterdam, amíg 2010-ben Sanghaj 
megelőzte. A Rotterdami Kikötő 105 négyzetkilométeres területen terül el. A 
XIV. század óta működik, és 1962-től 2004-ig a világ legforgalmasabb 
kikötője volt, amíg a Kínai óriás le nem taszította a trónról.
-- A Hamburgi kikötő Európa második legnagyobb kikötője Rotterdam után. 
Évente körülbelül: 13.000 tengeri hajó fut be Európa második legnagyobb 
kikötőjébe a világ minden tájáról. A történelmi raktárváros a turistahajók 
kikötőjétől kezdve a kikötő hidakon keresztül egészen a korszerű konténer 
kikötőkig itt minden a szabadság és a távoli országok illatát árasztja. 
Ezért is nevezik Hamburgot a „világ kapujának”.
 
*A Világ 50. Legnagyobb Kikötője*
 
1.   Shanghai -- Kína - 35,86 mt
2.   Singapore -- Szingapúr - 34,28 mt
3.   Hong Kong -- Kína -- 33,55 mt
4.   Sencsen -- Kína -- 32,57 mt
5.   Ningbo -- Kína -- 32,48 mt
6.   Guangzhou -- Kína -- 32,40 mt
7.   Qingdao -- Kína -- 32,24 mt
8.   Busan -- Dél-Korea -- 31,78 mt
9.   Dubai -- Egyesült Arab Emirátusok -- 31,22 mt
10.  Rotterdam -- Hollandia -- 30,78 mt
11.  Hamburg -- Németország -- 30,66 mt
12.  Nagoya -- Japán -- 30,42 mt
13.  Tokyo -- Japán -- 30,26 mt
14.  Antwerpen -- Belgium -- 29,73 mt
15.  Bremen -- Németország -- 29,66 mt
16.  Bangkok -- Thaiföld -- 29,61 mt
17.  Bombay -- India -- 29,55 mt
18.  Jakarta -- Indonézia -- 29,50 mt
19.  Manila -- Fülöp-Szigetek -- 29,22 mt
20.  Port Klang -- Malajzia -- 29,20 mt
21.  Los Angeles -- USA -- 28,89 mt
22.  Long Beach -- USA -- 28,78 mt
23.  Genova -- Olaszország -- 27,76 mt
24.  Marseille -- Franciaország -- 27,70 mt
25.  Houston -- USA -- 26,65 mt
26.  New York -- USA -- 26,52 mt
27.  Vancouver -- Kanada -- 25,50 mt
28.  Algeciras -- Spanyolország -- 25,45 mt
29.  Amsterdam -- Hollandia -- 24,46 mt
30.  Bristol -- Anglia -- 24,36 mt
31.  Liverpool -- Anglia -- 24,30 mt
32.  Colombo -- Sri Lanka -- 24,22 mt
33.  Saigon -- Vietnam -- 23,77 mt
34.  Yingkou -- Kína -- 23,74 mt
35.  Lianyuangang -- Kína -- 23,47 mt
36.  Xiamen -- Kína -- 23,44 mt
37.  Keelung -- Taiwan --23,27 mt
38.  Salalah -- Omán -- 22,79 mt
39.  Tanger -- Marokkó -- 22,77 mt
40.  Jeddah -- Szaúd-Arábia -- 22,47 mt
41.  Port Said -- Egyiptom -- 21,92 mt
42.  Panama City -- Panama -- 21,87 mt
43.  Santos -- Brazília -- 20,85 mt
44.  Seattle -- USA -- 20,80 mt
45.  Istanbul -- Törökország -- 19,77 mt
46.  Novorossisyk - Oroszország -- 19,64 mt
47.  Barcelona -- Spanyolország -- 19,57 mt
48.  Valencia -- Spanyolország -- 19, 52
49.  Goia Tauro -- Olaszország -- 18,84 mt
50.  Rijeka -- Horvátország -- 18,76 mt
 
----------------------------------------------------------
 
*A Világ 50. Legszebb Fekvésű Kikötője*
 
1.   Rio de Janeiro -- Brazília -- 90 pt
2.   Sydney -- Ausztrália -- 90 pt
3.   Nassau - Bahama-Szigetek -- 90 pt
4.   Ibiza - Baleári-Szigetek -- 89 pt
5.   Santorini -- Görögország -- 89 pt
6.   Taormina -- Szicília -- 88 pt
7.   Las Palmas -- Kanári-Szigetek -- 88 pt
8.   Lisboa -- Portugália -- 88 pt
9.   Palma de Mallorca -- Baleári-Szigetek -- 88 pt
10.  Venezia -- Olaszország -- 88 pt
11.  Napoli -- Olaszország -- 88 pt
12.  Dubrovnik -- Horvátország -- 87 pt
13.  Split -- Horvátország -- 87 pt
14.  Kotor -- Montenegró -- 87 pt
15.  Nice -- Franciaország -- 87 pt
16.  Cannes -- Franciaország -- 87 pt
17.  San Remo -- Olaszország -- 87 pt
18.  Saint Tropez -- Franciaország -- 87 pt
19.  Acapulco -- Mexiko -- 86 pt
20.  Havanna -- Kuba -- 86 pt
21.  Montego Bay -- Jamaica -- 86 pt
22.  Miami -- USA -- 85 pt
23.  San Diego -- USA -- 85 pt
24.  San Francisco -- USA -- 85 pt
25.  Santo Domingo -- Dominika -- 85 pt
26.  Port Louis -- Mauritius -- 85 pt
27.  Le Marin -- Martinique -- 85 pt
28.  Puntarenas -- Costa Rica -- 85 pt
29.  San Juan -- Puerto Rico -- 85 pt
30.  Malé -- Maldiv-Szigetek -- 84 pt
31.  Victoria -- Seychelles-Szigetek -- 84 pt
32.  Honolulu -- Hawaii-Szigetek -- 84 pt
33.  Pago Pago -- Amerikai-Szamoa -- 84 pt
34.  Papete -- Tahiti-Szigetek -- 84 pt
35.  Bora Bora -- Francia Polinézia -- 84 pt
36.  Moorea -- Francia Polinézia -- 84 pt
37.  Curacao -- Holland-Antillák -- 84 pt
38.  Saint John -- Virgin-Szigetek -- 84 pt
39.  Dubai -- Egyesült Arab Emirátusok -- 84 pt
40.  Abu Dhabi -- Egyesült Arab Emirátusok -- 83 pt
41.  Caracas -- Venezuela -- 83 pt
42.  Goa Velha -- India -- 83 pt
43.  Phuket -- Thaiföld -- 83 pt
44.  Istanbul -- Törökország -- 82 pt
45.  Athen -- Görögország -- 82 pt
46.  Fortaleza - Brazília -- 81 pt
47.  Natal -- Brazília -- 81 pt
48.  Salvador -- Brazília -- 81 pt
49.  Luanda -- Angola -- 80 pt
50.  Zanzibar -- Tanzánia -- 80 pt
 
-----------------------------------------------
 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”

A Tengeri Útvonalak és Navigációk

 
*A Legfontosabb Tengeri Útvonalak*
 
-- Jóreménység foka, Dél-Afrika: Atlanti-óceán ↔ Indiai-óceán Európa és 
Dél-Ázsia közötti klasszikus tengeri útvonal;
-- Szuezi-csatorna, Egyiptom: Atlanti-óceán és a Földközi-tenger ↔ 
Vörös-tenger, Arab-tenger, Indiai-óceán;
-- Északnyugati átjáró, Jeges-tenger: Csendes-óceán ↔ Atlanti-óceán
-- Északkeleti átjáró, Jeges-tenger: Bering-tenger (Csendes-óceán) ↔ 
Fehér-tenger (Atlanti-óceán)
-- Malaka-szoros, Délkelet-Ázsia: Andamán-tenger (Indiai-óceán) ↔ 
Dél-kínai-tenger (Csendes-óceán)
-- Panama-csatorna, Panama: Csendes-óceán ↔ Atlanti-óceán
-- Horn-fok és a Magellán-szoros, Chile: Csendes-óceán ↔ Atlanti-óceán
 
*A Hajózási Térképek*
 
-- A hajózási térkép vagy navigációs térkép egy adott folyam- vagy tenger 
szakaszt bemutató, a hajózás különleges igényeinek megfelelő térkép, amely 
a hajósok számára a navigáció szempontjából nélkülözhetetlen információkat 
tartalmaz.
-- A hajózási térképek léptékei széles skálán mozognak. A part menti 
hajózáshoz használt térképek esetén körülbelül 1:25 000 és 1:100 000 
közötti, míg a nyílt vízi hajózáshoz akár 1:2 000 000 léptékű térképeket is 
használnak.
-- Európában a hivatalos hajózási térképeket a Németországi Bundesamt für 
Seeschifffahrt und Hydrographie (Tengerhajózási és Vízrajzi Hivatal) adja 
ki. A mintegy 640 oldalas atlasz 1997 óta Európa teljes vízhálózatát lefedi.
-- A tengeri hajózási térképek igen kis léptékű típusa az átnézeti térkép, 
amely egy-egy világtengert, vagy annak egy bizonyos részét ábrázolja, 
csupán a hosszúsági és szélességi körök, valamint a tenger áramlatok 
feltüntetésével. Ezek elsősorban a tengerentúli útirányok megállapításakor, 
kitűzésekor használhatóak.
-- A nagyobb léptékű útirány térképek vagy nagy léptékű helyszínrajzok az 
egyes partszakaszok és tengerrészek részletes ábrázolásai. Ezeken a 
partvonal rajza mellett feltüntetik a hajózási útvonalakat, az áramlatokat, 
a dagály és apály mérvét, a kikötési pontokat, a vízmélységet, zátonyokat 
valamint a hajózható csatornákat, a fontos pontokról, vízi 
létesítményekről: kikötőkről, bójákról, világító tornyokról tartalmazó 
információkat.
 
*A Digitális Hajózási Térképek*
 
-- Napjaink egyik legfőbb törekvése az ECDIS szabványainak megfelelő 
digitális hajózási térképek kidolgozása. A hagyományos térképek jelentősége 
visszaszorult a globális helymeghatározó rendszer, a GPS bevezetése és 
széles körű elterjedése óta eltelt időben. 
-- A nyomtatott térképek egyik legnagyobb hátránya a rajta szereplő 
információk frissítésének nehézkessége: a hajósok az egyes hajózási 
hivatalok, felügyeleti szervek által rendszeresen bejelentett 
változtatásokat kénytelenek voltak kézzel átvezetni a térképre. 
-- Az automatikusan frissülő digitális hajózási térképek bevezetésével eme 
körülményes, és a tévedést sem kizáró gyakorlat a múlté lett. 2005 derekán 
a USS Oklahoma City (SSN-723) jelű tengeralattjáró volt az első vízi jármű, 
amelyet digitális térkép segítségével navigáltak.