"A világon azért vagyunk, hogy otthon legyünk benne valahol mindannyian.." ** -- Tamási Áron

Déli Magyar Krónika

""A természet mindig tökéletes és soha nem szegi meg törvényét.""
-- Leonardo da Vinci --

""Az Isteni erő, aki a kivágott csonkból termőfát tud növeszteni újra, nem hagyja elveszni a népeket sem, akik benne hisznek.""
-- Wass Albert --

""Az igazi természeti törvényeket nem írták könyvekbe és nem őrködnek fölöttük fizetett tisztviselők. Veled, benned és körülötted élnek, és a világ teremtésétől a világ végezetéig változatlanok.""
-- Bíró Csaba --

Vitorlázás a Sport és Szabadidő - Bene Rómeó

2014.02.02 21:41

 

Vitorlázás a Sport és Szabadidő.

A Vitorlás hajó az emberiség régi találmányai közé tartozik, ami a szél 
természeti erejét használja ki, ám ma is ugyanolyan népszerű mint régen. 
Vitorlás hajókat már évszázadok óta építenek, azonban csak a 20. században 
lett általános, hogy sport és szabadidős célokra alakítanak ki vitorlásokat.
 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”
 
*A Vitorlás Hajók Változatai*
 
-- A Vitorlás Hajó elsősorban a szél erejével hajtott, árbócra szerelt 
vitorlával, vagy vitorlázattal ellátott hajó. Az árbócok, vitorlák alapján: 
egy, másfél, kettő, három, és sok árbócú vitorlás hajókat építettek, 
melyeknek további altípusai vannak. A másfél árbócos vitorlás hajóknak két 
árbóca van. Az első a főárbóc, a hátsó félárbóc.
-- A két árbócos vitorlás hajók: -briggek, -szkúnerek, és ezek kombinációik 
lehetnek. A brigg elő- és fő- árbócán is kereszt vitorlákat hordoz. A fő 
árbócon csonka vitorla is lehet, de ez nem jár együtt a kereszt vitorla 
elhagyásával.
-- A három árbócos vitorlások: -barkok, -szkúnerek, -fregattok, teljes 
vitorlázatú hajó és ezek keverékei. A négy árbócos vitorlások közé szintén: 
-barkok, -szkúnerek, -fregattok, és változataik tartoznak.
-- Vitorlás hajókat már évszázadok óta építenek, azonban csak a 20. 
században vált általánossá, hogy speciálisan sport célokra alakítanak ki 
típusokat. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság először az 1960. évi nyári 
olimpiai játékokra határozta meg a szigorúan kötött méretekkel és osztály 
előírásokkal szabályozott hajó fajtákat.
 
Képtalálat a következőre: „vendée globe”
 
*“Vitorlázz, Jó Szelet!”*
 
-- A vitorlás nyaralás élménydúsabb, kalandosabb a szárazföldi nyaralásnál, 
lássuk, hogyan zajlik az egyhetes hajózás. A csapat a tengeri 
jogosítvánnyal rendelkező hajó vezetőjével az élén alapos ellenőrzést 
követően veszi át a hajót. A hajó-bérlő és hajó-vezető ekkor ismerkedik meg 
a hajóval, tételes működés-ellenőrzést végeznek. Az alaposság és némi 
szakértelem a záloga annak, hogy azt követően semmi se hiányozzék az útjuk 
során és minden működjön, mindent működtetni tudjanak.
-- A hajókon általában: 2-6 kényelmes kétszemélyes kabin szolgál 
alvóhelyül. Tisztálkodni a vitorlás hajók fürdő kabinjaiban lehet, vagy 
reggel és este a városi jacht kikötők zuhanyzóiban. A komplett hajó konyha 
mindennel felszerelt, de a főétkezéseket érdemes a helyi hangulatos 
éttermekben elkölteni. Az indulást követően olyan helyekre jutnak el a 
hajósok, melyek a szárazföldi turisták nyüzsgésétől mentesek: lakatlan, 
tiszta vizű  öblök, apró halász falvak kínálkoznak távoli szigeteken a 
tenger közepén.
-- Az útvonal kötetlen, a csapat kedvéhez alakítható, a mindenkori időjárás 
függvényében. Arra mennek, amerre a kedvük tartja. Vitorláznak, ha fúj a 
szél, ha pedig eláll, békésen ringatóznak a vízen, fürödhetnek a hajóról, 
búvárkodhatnak egy csendes öbölben, vagy motorral besiklanak a legközelebbi 
kikötőbe.
-- A vízről minden más lesz, még a szárazföld felől már jól ismert helyek 
is. A történelmi városkák szívében vár az esti kikötőhely, és aki bírja, 
belevetheti magát az éjszakai élet nyüzsgésébe. Még romantikusabb, ha 
lehorgonyoznak éjszakára egy öbölben és csillagokat számlálva iszogatnak a 
fedélzeten.
-- A nyaralás sikerét a hajózási rutin és a hely ismeret garantálja.  Aki 
kevés tapasztalattal biztosra akar menni, annak természetesen javasolt a 
hajó vezető bérlése. A hajó vezető magára vállalja azt a terhet, amelyet a 
nemzetközi tengeri szokásjogon alapuló státusa teremt: a hajóvezető a 
hibájából származó minden kárért felel, mind büntetőjogi, mind polgári jogi 
szempontból. Felelőssége fennáll a hajó és legénysége tekintetében is.
-- Tengeri és nem csak vitorlás rutint több ezer tengeri mérföld hajózással 
lehet szerezni. Nem elég az évenkénti egy nyári hajós hét a nyugodt Adrián, 
vagy a hazai, belvizeken szerzett tapasztalat. Gondtalan nyaralást az 
eredményez, ha a hajóhoz az egész szezont tengeri hajózással töltő, több 
térségben is tapasztalt, minden időjárási körülményben jártas hajóvezetőt 
bérelnek. A jó kapitánynak helyismeretén kívül idegenforgalmi szakemberként 
is helyt kell állnia.
-- Aki inkább önállóan szeretne hajózni, és nem kívánja igénybe venni a 
professzionális hajóvezetők szaktudását, az új területekről előzetes 
helyismeretet az adott térséget részletesen bemutató hajózási 
pilótakönyvből és térképekről nyerhet. Vitorlázni mindenütt ugyanúgy kell: 
"mindenkor a jó tengerész kötelező gondosságával”.
Világszerte várnak a vitorlás úti célok, hát tengerre fel!
 
Képtalálat a következőre: „szent jupát hajó”
 
*Vitorlás Tengeri Területek a Nagyvilágban*
 
*Horvátország*
 
-- Horvátország a vitorlázáshoz és motoros jachton való nyaraláshoz a 
legjobb hely és valóban a legközelebbi úti cél. Horvátország páratlan 
szigetvilága egyedülálló. A Balatontól csupán 5-6 órányi autózással végig 
autópályán 50 jacht kikötő érhető el. Ezekben több ezer bérhajó utasai, 
legénysége cserélődik szombatonként.
-- Az Adria horvát partvidéke tiszta tengerével, kellemes nyári klímájával, 
történelmi városaival, halász falvaival vagy éppen lakatlan öbleivel a vízi 
sportok terén a No. 1 régió, bár ehhez szerintünk közelsége is jócskán 
hozzájárul. A hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra 
tartogat vitorlás élményt, míg a horvát szigetvilágot végigjárjuk.
-- Hajó bérlés szempontjából a Horvát Adria főbb régiói az Isztria, a 
Kvarner-térség, és Dalmácia a főbb városaival, úgymint: Zadar, Biograd, 
Sibenik, Trogir, Split, Dubrovnik. Az 5000 km hosszú partszakaszt 700 
sziget láncolata tagolja, melyek sok-sok horgonyzó- és kikötőhelyet 
nyújtanak. Elhagyatott, romantikus öblöt ugyanúgy lehet találni, mint 
modern, mindennel felszerelt marinát.
-- Az Adriai-tengeren a vitorlás szezon áprilistól-októberig tart, de 
márciusban és novemberben is jókat hajózhatnak. Ezen időszak alatt a vihar 
vitorlázástól a szélmentes napokig minden előfordulhat, a tenger pedig 
egyre melegebb. Az augusztusi kánikulában gyakori a szélcsend, legfeljebb a 
parti és a vízi szél hoz némi enyhülést.
-- Az Adria legfőbb szelei: a Bóra észak-keletről érkező, sarkvidéki 
eredetű, hideg, egyből erős szél, a Jugó afrikai eredetű meleg, déli szél, 
napok alatt fokozatosan erősödik be, a Misztrál észak-nyugatról fúj. A 
helyiek szél járási megfigyeléseik szerint a Jugóra mindig a Bóra jön.
 
*Szlovénia*
 
-- Szlovénia kicsiny de nagyon szép 30 km-es tengerpartja sok szépséget 
rejt egy helyen. Egymástól mindössze 10 mérföldre lévő 4 városa: Koper, 
Izola, Piran, Portoroz. A városkák Velencei stílusúak, felfedezésre váró 
terekkel, utcákkal, pazar kilátást biztosító „szárnyas oroszlános” harang 
toronnyal. Az Észak-Adria ezen pontján 3 országban hajózhatnak. Szlovénia 
és Olaszország között már vízi határok sincsenek.
-- Horvátország felé a hivatalos ki-bejelentkezés viszont még kötelező. A 
hajóval kiköthetnek Trieszt műemlékekben gazdag belvárosában. Az Adriát fél 
nap alatt átszelve a Velencei-lagúnákba érnek el. Szlovéniában a 
szolgáltatások kikötői díjak, éttermek ára a Horvátországihoz hasonló. A 
térség májustól-szeptemberig kellemesen hajózható. Az Adrián általános 
szelek jellemzik, bár az időjárási frontok az Észak-Adrián többször okoznak 
zivatart, erős szelet.
 
*Montenegró*
 
-- Montenegró az Adria kevésbé felkapott területe. Ennek előnyei, hogy a 
turizmust még nem ipar szerűen űzik, az emberek kedvesek, a szolgáltatások, 
a kikötői díjak, éttermek ára Horvátországhoz képest féláron van és euró a 
fizető eszköz. Napközben homokos öblökben horgonyozhatnak, strandolhatnak, 
estére kiköthetünk a hangulatos középkori városkák kikötőibe. Mindegyikben 
van kiépített áram csatlakozási- és vízvételezési lehetőség.
-- Montenegró autóval Magyarországról „toronyiránt” csak 800 km, de mégis 
inkább a Horvát autópályákat ajánljuk, ami 1100 km. Montenegróban az 
időjárás egyenletesen meleg, mivel a legdélebbi volt ex-jugó tagállam, 
áprilistól-novemberig kedvező.
-- Montenegró leghíresebb városához, a fellegvár által védett Kotorba 15 
mérföld mély Fjord vezet. A hajós út során látnivalók Herceg Novi középkori 
vár erődje, az egykori tengerész város, Perast és előtte a zarándok 
helyként szolgáló templomos szigetek. A környező magas hegyek miatt az 
öbölben fújó szél változó erősségű és irányú. Tivatnál látható még működő 
katonai tengeralattjáró-bázis és kiszuperált hadi felszerelés hadihajókkal. 
A homokos part szakasz: Budva és Ulcinj között van. Ezután a következő 
tengeri szomszéd pedig már Albánia.
 
*Görögország*
 
-- Görögország a vitorlázás fellegvára, Horvátország után a 2. 
legkedveltebb célpontja a vitorlázóknak, a tenger szerelmeseinek. A 
hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra tartogat vitorlás 
élményt, míg szigeteit végigjárják. A vitorlás szezon 9 hónapig, 
márciustól-novemberig tart. A nyári hónapokban uralkodó széljárás északias.
-- Görögországban a vitorlázók 6 főbb régiót ismerhetnek meg, melyek a 
Jón-tengeri szigetek, a Peloponneszosz-félsziget és a Korinthoszi-csatorna, 
Athén környéke és a Szaroniki-öböl szigetei, a Szporádok és a 
Chalkidiki-félsziget az Égei-tenger északi felén, a híres Kikládok, a 
Dodekaneszosz-szigetvilág.
-- A Görög szigetvilág hatalmas kiterjedésű: jelentősebb szigetek: (Korfu, 
Kréta, Santorini, Samos, Rodosz, Kos). A Jón-tengeren és Athén környékén 
kellemes családi vitorlázást tervezhetnek. Az Égei-tengeren nyáron erős, 
kitartó északi szél fúj, Meltemi a neve. ÉNy és ÉK közötti irányokból 
érkezik. Júniustól kezdve találkozhatnak vele.
-- Teljes erejét, a 6-os és 8-as közötti Beaufort erősséget, júliusban és 
augusztusban éri el. Szeptember végén, október elején lesz vége. Amikor 
pedig a Meltemi szünetel, a tengeri szél (értsd: “vízi szél”) kap teret, DK 
és DNy közötti irányokból. Kifejezetten déli szél, a sirokkó tavasszal és 
ősszel szokott fújni 2-4-es erősséggel.
-- A jellemző széljárás teszi, hogy Görögországban tavasszal és ősszel 
délről-északra, míg nyáron északról-délre érdemes tervezni egy kényelmes 
túra vitorlázás útvonalát. Aki viszont kreutzolni szeret napokon keresztül, 
természetesen mehet fordítva is. Használják ki, hogy itt nem csak szombati 
váltásokkal hajózhatnak, minimum 10-14 napos túrákat érdemes tervezni.
 
* Olaszország*
 
-- Itália nagyon sok mindenről híres: vulkanikus szigetek, hosszú partok, 
homokos strandok, nyüzsgő plázsok, lakatlan öblök, több ezer éves 
tengerparti városok, zamatos borok, eredeti pizza és spagetti, és 
körbe-körbe tenger- ez mind Olaszország. Hol egy kicsit görögös, hol egy 
kicsit horvát, hol egy kicsit francia, de mégis egyedien olasz, a 
kontrasztok országa.
-- A hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra tartogat 
vitorlás élményt, míg szigeteit, és 8600 km hosszú tengerpartját végig 
hajózzák. A vitorlázók 6 főbb régióját ismerhetik, melyek a következők: 
Észak-Adrián Velence és környéke, Genovánál az Olasz Riviéra, Toszkána, a 
Nápolyi-öböl és környéke, Szardínia, Szicília, az Egadi- és az 
Eoli-szigetek.
-- Itáliában a térségtől függően a vitorlás szezon akár 9 hónapig is 
eltart, március és november között nyaralhatnak, hajózhatnak a tengerein. 
Az észak- és a dél-olasz vizek hőmérséklete között egy időben 3 fok Celsius 
különbség is lehet a déli javára, ahol nyáron elérheti a 26 fokot is a 
tenger hőmérséklete. Ne felejtsük, az észak-szicíliai Palermo már Athén 
szélességi körén található.
-- Az Adriai szigetvilág kisebb hullámaihoz szokott hajósoknak először 
furcsa lehet, ha nyugatias szelekben Szardínia és Szicília nyílt tengeri, 
nyugati felén hajóznak. Oly nagy kiterjedésű ugyanis a nyílt vízfelület, 
hogy még gyenge szélben is jelentős a vízmozgás, akkor is hullámozhat, 
amikor nem is fúj a szél, a döghullámok a végét vagy éppen a kezdetét 
jelzik a távol fújó szélnek.
-- Az Olasz félszigetet gyenge, fél csomós áramlás folyja körbe. Keleti, 
Adriai oldalán déli irányú, majd a csizma sarkától az orra felé tart, 
nyugati oldalán pedig felfelé halad. A tenger szintet is a széljárás és 
annak erőssége jobban befolyásolja, mint a tényleges árapály szintváltozás, 
mely mindenütt maximum fél méteres. Egy kitartó sirokkó (jugó) gyakran 
feltolja az Adriai víztömeget, Velencében elárasztva a Szent Márk teret.
 
*Franciaország*
 
-- A Francia Riviéra a Cote d’Azur világa, az Azúrkék Part, ez Európa talán 
legszebb partvidéke. Elegáns tengerparti városkák, modern marinák, pazar 
éttermek, kellemes klíma, finom homokos plázsok, szépséges tájak, híres 
borok és sajtok, friss tengeri ételek és közepesen erős szél, ez 
Dél-Franciaország, ahol a természeti szépség keveredik az evilági 
csillogással. Híres művészek, színészek, írók, előkelőségek sora nyaral itt 
minden országból.
-- A tökéletes vitorlázás feltételei adottak: a kiegyensúlyozott szél 
járások között zátony mentes part mentén hajózhatunk jó széllel az 
általában nyugodt tengeren, éjszakára marinák vagy védett öblök horgonyzó 
helyei várnak. A hajósok tudják, hogy hajóról minden más: szebb és 
érdekesebb a parti város, elérhetőek a rejtett öblök és a természetvédelmi 
területek. Dél-Franciaország szárazföldi szállás áraihoz képest pedig 
kifejezetten olcsó a hajó bérlés, és a ringó szálláson a Riviéra legjava 
meglátogatható.
-- Franciaország Földközi-tengeri partvonala mindössze: 350-400 tengeri 
mérföld hosszú, a teljes francia parthossz 20%-a. De ezen a relatíve rövid 
partszakaszon is több marina és kikötő koncentrálódik, mint bárhol a 
Földközi térségben. Itt a vitorlás szezon 6 hónapig, májustól-szeptemberig 
tart.
-- A Francia felségvizek természetesen nem csak a Mediterrán tengerpartra 
korlátozódnak. Franciaország hajózható vizei még a La Manche-csatorna 
vidéke északon, nyugaton az Atlanti-óceáni partvidék, melynek viharos az 
időjárása, és délen, a Földközi-medencében a mediterrán francia vizek.
-- A Földközi-tengeri partszakaszt tovább tagolhatjuk a spanyol határtól a 
Rhone-folyóig tartó szakaszra (Lioni-öböl), a Rhone deltájától keletre 
Marseille környékéig tart a Provence vidék, Toulon-tól Cannes-ig terül el a 
Cote d’Azure, melyet Saint-Tropez oszt nyugati és keleti Cote d’Azur-re, és 
Nizzától az Olasz határig húzódik a Francia Riviéra. A Cote d’Azure és a 
Riviéra homokos strandjait a Ligur-tenger mossa, ahogyan Korzika szigetének 
partjait is.
 
*Ciprus és Málta*
 
-- Ciprus és Málta egyaránt Földközi-Tengeri szigetek, a Földközi-tengerben 
helyezkednek el, Ciprus a tengeri medence keleti oldalán, míg Málta a 
tengeri medence középső részén található. A két sziget Európa legdélibb 
pontjai, közel vannak az Afrikai partokhoz, így az időjárás forró és meleg, 
március és november között tart a meleg nyár.
-- A Földközi-tenger ezen vidékén uralkodó állandó szél járás az ÉNy-i és a 
DK-i. A nyári hónapokban, májustól-szeptemberig 2-6 Bft. erősségű a szél. A 
téli hónapokban az időjárást az Atlanti-térség felől érkező alacsony 
légnyomás befolyásolja: 6 Bft. feletti szelek lephetnek meg DNy-ÉNy közötti 
irányokból.
-- A Szigetek időjárása és szelei egyenletesek évszakonként. A többi 
térségben, a nyugatias szeleknek is köszönhetően, keleti az áramlás, azaz 
keletre hajózva segítheti a hajózást. Külön említést érdemel a Szicília és 
Észak-Afrika közti Földközi-tengeri szakaszban tapasztalható tenger áramlás 
erőssége.
 
*Azori-szigetek*
 
-- Az Azori-szigetek Portugáliához tartozó sziget csoport az 
Atlanti-óceánon. Az Azori-szigetek, Portugálul: Açores az Atlanti-óceánon 
1500 km távolságra van Lisszabon-tól és mintegy 3900 km távolságra 
Észak-Amerikától. Itt él Európa talán legritkább Orchideája, a Platanthera 
azorica, és a csaknem ugyanolyan ritka Platanthera micrantha.
-- Az Azori 9 fő sziget 3 csoportot alkot: nyugaton: Corvo és Flores, 
középen: Faial, Horta, Pico, São Jorge, Graciosa és Terceira, keleten a São 
Miguel és Santa Maria szigetek fekszenek. Az Azori klíma enyhén csapadékos, 
az időjárás kellemesen meleg és kiegyenlített szinte az egész év folyamán.
-- A Vitorlázás itt nagyon jó, az Atlanti széljárások miatt kedvező. Egy 
hét alatt a központi szigeteket fedezhetjük fel bérhajóval. Érdemes 
kirándulásokat is tennünk az egyes szigeteken. Mivel az Azori-szigetek 
Portugáliához tartozó autonóm terület, mely az Európai Unió tagja, így 
vízum nem szükséges az utazáshoz.
 
*Baleári-szigetek*
 
-- A Baleári-szigetek Európa és Afrika között félúton fekszenek, a 
Földközi-tenger nyugati medencéjében, a 39. és 40. szélességi fokok között, 
Korfuval egy magasságban. A Francia Riviérától 200 tengeri mérföld, 
Barcelonából 120 tengeri mérföldre. A fő szigetek Mallorca, Menorca és 
Ibiza repülővel Budapestről, Bécsből, Barcelonából közvetlenül vagy 
átszállással érhetőek el. A fő szigetek között belső repülő- és kompjárat 
is üzemel.
-- A szezon áprilisban indul és októberben ér véget. Nyáron zsúfolt, de 
kikötő és horgonyzó hely probléma akkor sem szokott lenni. Hajóval: 
Mallorca és Menorca partjai több napos látnivalót ígérnek. Miután 
körbekerülték, látogassák meg: Cabrera Nemzeti Parkját és egy hosszabb 
menettel: Ibizára is eljuthatnak. Rendkívüli lehetőség a Baleári-és 
Kanári-szigetek közötti hajózás: 1100 tengeri mérföld.
-- Novemberben a Kanári-szigetekhez, márciusban a Földközi-térségbe vissza 
lehet hajózni a charter hajókkal önállóan, 3 hét alatt, nagyon kedvező 
áron. A Baleári-szigetek szél járása elég kiszámíthatatlan. A Nyugati, 
Észak-nyugati, Északi, Keleti és Déli szél egyaránt jellemző, a változás 
gyorsan zajlik. A tenger áramlás és az árapály szintváltozás viszont 
elenyésző mértékű.
 
*Kanári-szigetek*
 
-- A Kanári-szigetek Afrika nyugati partjai előtt, Marokkó szomszédságában, 
a 28. és 30. szélességi fokok között fekszenek, az Atlanti-óceánban. Egész 
évben hajózható térség, fő szezonja mégis télen van, hiszen a tengerentúli 
egzotikus helyszínekhez képest sokkal közelebbi és az ideutazás is olcsóbb. 
A fő szigetek: (Gran Canaria, Tenerife, La Palma) óriás vulkáni csúcsokkal 
emelkednek ki az Óceánból.
-- Nem is Európában, hanem itt Tenerifén található Spanyolország 
legmagasabb csúcsa, az örök nyárban is havas: (Pico del Teide 3717 m) A fő 
szigetek és a sziget csoport többi tagja: (Hierro, Gomera, Formentera, 
Lanzarote) közti távolságok elég nagyok, ezért a legtöbb bérhajó radarral, 
Navtex-szel is szerelt. Az egyhetes hajózásnál mindenképpen hosszabb idő 
javasolt, látnivaló lesz bőven.
-- A Kanári-szigetek között belső repülőjáratok üzemelnek. Érdemes 
kihasználni a one-way charter lehetőségét, hogy útjuk során jó széllel 
minél több szigetet láthassanak. Rendkívüli lehetőség a Baleári-és 
Kanári-szigetek közötti hajózás (1100 tengeri mérföld). Novemberben a 
Kanári-szigetekhez, márciusban a Földközi-térségbe vissza lehet hajózni a 
charter hajókat önállóan, 3 hét alatt, nagyon kedvező áron.
-- Egész évben az északkeleti passzátszél fúj, kb. 15-25 csomós. A szigetek 
magas hegyei miatt kialakuló szél csatornákban a szél erősség fokozódik, 
estére lecsökken. A szigetközi áramlás: 0,5-4 csomó közötti. Az árapály 
szintváltozás: 1-2 méter. A tenger hőmérséklete állandóan 20 fok körüli. A 
levegő átlag hőmérséklete egész évben 25-28 fok meleg.
 
*Zöldfoki-szigetek*
 
-- A Zöldfoki-szigetek a Kanári-szigetek alatt helyezkednek el az 
Atlanti-óceánban, az Egyenlítőnél és 8 kicsi szigetből áll. Az Európához 
legközelebbi: trópusi hely, trópikus, egzotikus téli nyaralási helyszín. Az 
ideális hajózási időszak novembertől márciusig tart, de egész évben 
hajózható hurrikán mentes övezet.
-- A Zöld-foki Köztársaság egy sziget-állam, Afrika legnyugatibb pontjától, 
a Zöld-foktól, csak néhány száz kilométerre nyugatra, az Atlanti-óceánban. 
A portugál eredetű név a tengerbe nyúló foknak egykor buja növényzetére 
emlékeztet. A sziget csoport éghajlatát a passzát szél határozza meg, így 
nagyon száraz. A relatív páratartalom 70% körüli.
-- A főszigetre, Sal-ra Portugáliából és egyes német nagyvárosokból jár 
közvetlen repülő. Belső járattal tudunk eljutni Sao Vicente szigetére, 
amelyen a charterhajók indulási kikötője található. A hivatalos nyelv a 
portugál, de emellett beszélnek még kreolul is, mely a legtöbb ember 
anyanyelve.
 
*Karib-Szigetek*
 
-- A Karib-Szigetek az Atlanti-óceán és a Karib-tenger találkozásánál 
fekszenek. A Karib-tengerből emelkednek ki a vulkáni eredetű 
Karib-szigetek. A Szigetek egy 4000 kilométer hosszan elnyúló ívet alkotnak 
az Észak-Amerikai Floridától a Dél-Amerikai kontinensig. A „vitorlás 
paradicsom” elnevezést a 900 km hosszú Kis-Antillák láncolata kapta, a 
Charter hajóval be vitorlázható terület, amely északi felén éppen a Virgin 
szigetekkel kezdődik.
-- A Karib-térség rendkívül nagy és változatos. Sok évre nyújt jó szeles 
téli nyaralási lehetőséget. A Florida melletti Bahamákra, a Mexikó alatti 
Belize-be és a Kis-Antillák legészakabbi tagjához, a Virgin-szigetekhez az 
Egyesült Államokon keresztül juthatnak el a legrövidebb úton. Kubába és a 
Kis Antillákat alkotó Leeward- és Winward-szigetekhez (St.Martin, Antigua, 
Guadeloupe, Martinique, St.Lucia, St.Vincent) amelyeken a nagy 
charterflották üzemelnek, Európából vezet az út.
-- A legjobb áron a volt francia gyarmatokra repülhetnek: (Martinique, 
Guadeloupe, St.Martin) az Air Caraibes Párizsból induló olcsó járataival, 
de 10 fő esetén már az Air France csoportos repülőjegye is rendkívül 
kedvező. A dél-amerikai kontinens feletti „vízszintes” szigeteknél (Aruba, 
Bonaire, Curacao, Los Roques, Tortuga, Isla Margarita, Trinidad, Tobago) 
sajnos nincs hajóbérlési lehetőség.
-- Ezen térséget a Kis-Antillákról indulva felár ellenében one-way 
charterben tudják felfedezni. A Kis-Antillák szigetei között belső 
repülőjáratok üzemelnek. Érdemes kihasználni a one-way charter lehetőségét, 
hogy útjuk során jó széllel végig újat láthassanak. A 8-9 órás repülőút, az 
időeltolódás és az utazási költségek miatt minimum 10 napra érdemes menni.
-- A hajók ára itt alig magasabb, mint az Adrián és a Földközi-térségben. 
Egész évben a keleties passzát szél fúj. Júniustól-októberig 10-20 csomós 
DK-i szél; novembertől-májusig 15-25 csomós ÉK-i szél a jellemző. A szél 
reggel indul, napközben erősödik meg, a szigetek végeinél és a szigetek 
között gyakran kifújt 35 csomós.
 
*Seychelles-Szigetek*
 
-- A Seychelles-szigetek az Egyenlítőtől délre, a 4. szélességi fokon 
találhatók az Indiai-Óceánban, kb. 1000 tengeri mérföldre Afrika keleti 
partjaitól. A jól vitorlázható területet: Mahé főszigettől észak-keletre: 
La Digue és Praslin, északra Denis és a Bird-sziget, kelet felől a Nord és 
a Silhouette-sziget határolja. Ezek az úgynevezett Belső-szigetek, ezeken 
kívülre az ún. Külső-szigetekre pl. Amirantes önálló hajó bérlő nem mehet, 
csak egy helyi bér kapitánnyal.
-- A Seychelles-szigeteket kifejezetten Vitorlással érdemes bebarangolni. 
Egy vitorlás hajó bérleti díja személyenként nem éri el a szárazföldi 
szállások csillagászati árait, és a hajóval megoldódik a szigetek közötti 
közlekedés. Öbölről-öbölre járva felfedezhetőek a lakott és a lakatlan 
szigetek, bárhol meg lehet állni búvárkodni, gyönyörködni a korallok 
élővilágában, az óriás teknősökben.
-- A Seychelles-szigetek a ciklon övezettől védett részek, a széljárás 
kiegyensúlyozott. Kb. 1,5 m az árapály-szint változás. A Szél 
május-szeptember a monszun szél: 5-20 csomós DK-i, míg október-április: 
5-20 csomós és ÉNy-ról fúj. A Beaufort 7-es erősséget még sohasem haladta 
meg. Az idő decembertől februárig csapadékos.
 
*Thaiföld*
 
-- Thaiföld a Délkelet-Ázsia ország az egzotikus öblök, a korall homokos 
partok, pálmafás szigetek, mosolygós ázsiai arcok, olcsó árak, szelíden 
fújó állandó irányú szelek világa – ez Thaiföld, azon belül is a Phuket-i 
szigetvilág. Thaiföld a Karib-térség és Seychelles után a legkedveltebb 
célpontja a túra vitorlázóknak. Az Andamán-tengeren a vitorlás szezon egész 
évben tart, a térség hurrikán mentes. Az esős és a száraz évszak váltja 
egymást, előbbiben a dél-nyugati-, utóbbiban az észak-keleti monszun szél 
fúj állandóan.
-- Tekintettel az Egyenlítő közelségére a szél erősség ritkán éri el az 
5-6-os Beaufort fokozatot. Májustól októberig frissebb a délnyugati szél, 
15-25 csomóval érkezik az Indiai-óceán felől, és zúdítja nyakunkba a 
monszun esőt, a levegő: 30-35 fokos. A novembertől áprilisig a főszezoni 
időszakban a hőmérséklet mérsékeltebb, az idő száraz, verőfényes napsütéses 
és a szél legfeljebb 15 csomós, kelet észak-keletről fúj, ha fúj.
-- A Trópusokon a víz és a levegő hőmérséklete majdnem megegyezik, ugyanis 
a tenger: 29-30 fokra is felmelegszik, ez igaz Thaiföldre, Seychelles-re, 
de még a Karib térségre is. A hullámzás csak a délnyugati monszun szél 
idején jelentős, amikor fél évig az egész Indiai-óceán bemozgatja a sekély 
Andamán-tengert is.
-- A Thaiföldi hajózás során érdemes kihasználni az apály és a dagályszint 
váltakozásából fakadó, akár 2 csomós áramlás jelenlétét. Apálykor folyó 
vízként délre sodor a tenger, dagálykor a partok és észak felé.  A 
legmagasabb és a legalacsonyabb szint mindig újholdkor és teliholdkor van.
-- Ilyen mértékű apály-dagály jelenséggel Európában csak az Atlanti-óceán 
mentén hajózva találkozhatnak, vagy az egzotikus desztinációk közül még 
Seychelles-en, de például a Karib-szigeteknél kevésbé. Infrastruktúráját 
tekintve Thaiföld, és azon belül Phuket környéke még érintetlen. Romantikus 
és ingyenes horgonyzásokat tartogat minden estére, vagy bójára köthetnek 
szintén díjmentesen.
-- Thaiföld a téli nyaralás és vitorlázás kiváló helyszíne, melegen 
ajánlott! Gyenge szeles, mint sokan azt az Adrián szeretik. A trópusi 
éghajlat, az egzotikus táj, az élővilágban még gazdag, meleg vizű tenger, 
az olcsóság mind az, amely a hajósokat a Thai vizekre hajtja. A szállodai 
komfortot pedig egy jó kis vitorlás hajó biztosítja.
 
* Francia Polinézia*
 
-- Francia Polinézia a tengerentúli területe Franciaországnak, amely a 
Csendes-óceánban található, 5 nagy földrajzi sziget csoportot foglal 
magában, legismertebbek: Marquises-szigetek és Társaság-Szigetek. A 
Társaság-Szigetek legismertebb szigete: Tahiti, ahol a terület fővárosa: 
Papeete is található.
-- Óceánia sziget világait a nagy utazóknak ajánljuk kifejezetten. Az 
egzotikus Tahiti és környéke a Csendes-óceán szívében fekszik. A nemzetközi 
repülőtér Tahiti-szigetén van Papeete, míg a Charter-flották a szépséges: 
Bora Bora mellett, Raiatea-szigetén az Uturoa-öbölben várják a hajósokat és 
vitorlázókat.
-- Tahiti szigete a hírét a világban csodás természeti szépségeinek és 
barátságos népének köszönheti. Tahiti legfontosabb export árui: kókuszolaj, 
vanília, narancs, citrom, kauri, tahiti-gyöngy. Ma Tahitin áll fenn a 
legmagasabb életszínvonal a Csendes-óceáni államok között. A turizmus 
nagyon fontos kereskedelmi faktor.
-- Tahiti közelében van néhány egyéb fontos sziget, atoll és szigetcsoport 
is: Ahe, Bora Bora, Hiva Oa, Huahine, Maiao, Maupiti, Mehetia, Moorea, Nuku 
Hiva, Raiatea, Tahaa, Tubuai, Tupai. A térségben előfordulhatnak viharos 
ciklonok, főleg január hónapban. A szigetek között vegyesen van lapos, 
amelynek zátonyos a partja, illetve van amelyik felszíne egyenetlen, magas 
hegyekkel tarkított.
-- A közlekedés belföldi repülő járattal oldható meg, vagy a hajót 
bérelhetik One-Way Charterben, és akkor a túra során végig újat láthatnak. 
A fő szélirány délkeleti. Július és augusztus a legszelesebb hónapok. 
Decembertől-februárig helyi zivatarok jelentkezhetnek. Az 
árapály-szintváltozás elhanyagolható.